weer zwanger na twee miskramen, erg spannend weer

Kim, nog even een vraag.
Hoezo is de kans op een goede minderschap nu klein? Volgens mijn gyn
(2 verschillende) heb ik, na 3 miskramen, nog steeds een grote kans dat het een keer goed gaat. Het percentage om opnieuw een miskraam te krijgen is volgens hen net zo groot als bij de andere miskramen.
Je hebt iedere maand 25% kans om zwanger te raken en 20% kans op een miskraam.

Dus kom op meid, als je het weer aankan, ga er dan voor.
Zoals ik op je andere tpoic al beschreven had, mijn gevoel is tijdens deze zwangerschap goed, dit heb ik nog niet eerder gehad. Al geeft het geen garantie, maar toch...

Liefs, Pascale

Hoi Pascale,

Ik bedoel dat de kans dat mijn huidige zwngerschap nog goed gaat is heel klein. Onze gyn zegt ook dat je iedere zwangerschap weer evenveel kans hebt, alsof je iedere keer weer met een dobbelsteen gooit.... tja alleen wil onze dobbelsteen niet gunstig vallen...

Kim

Beste Kim,
Wat vervelend dat ook deze zwangerschap op een miskraam uitloopt. Ook ik heb drie miskramen achter de rug. Gelukkig heb ook ik net als jij een zoontje van drie.

Wat jouw gyno zegt klopt niet. De kans op een miskraam neemt toe als je meerdere miskramen achter de rug hebt. Een enkele miskraam geeft in het algemeen geen verhoogde kans op een miskraam bij een volgende zwangerschap maar bij een aantal miskramen achter elkaar is de kans op een miskraam bij een volgende zwangerschap wel degelijk verhoogd. Deze informatie kan jouw gyno notabene zelf nalezen in de NVOG brochure "Bloedverlies in de eerste helft van de zwangerschap". Daarnaast neemt de kans op een miskraam ook nog eens toe omdat je ouder wordt. Maar het goede nieuws is dat de kans op een goede zwangerschap de volgende keer nog steeds groter is dan de kans op weer een miskraam. De preciese kansen hangen af van je leeftijd en aantal miskramen wat je gehad hebt.

Ga jij nu onderzoeken laten doen om te proberen te achterhalen of er een reden is voor deze miskramen? Ik ben zelf wel met dit soort onderzoeken bezig. Degene bij wie we de intake hadden vertelde wel dat er meestal geen oorzaak gevonden wordt en als er een oorzaak is dan is dat niet altijd makkelijk te verhelpen. Maar als je geen onderzoek laat doen dan kom je zeker niets te weten is mijn idee, Onderzoek houdt in mijn geval in een heleboel bloed laten afnemen en een inwendige echo.

Sterkte met je miskraam. Mijn verhaal overe kansen hierboven is minder gunstig dan wat jouw gyno je vertelt maar ik vind dat je wel van de juiste gegevens op de hoogte moet zijn om een keuze te kunnen maken voor onderzoeken.

Dag allen,

Na een week geen bloedverlies ga je toch nog enige hoop koesteren, maar die werd donderdagavond wreed verstoord door bloedverlies. Vrijdagochtend hadden we een echo gepland staan om 100% zekerheid te hebben voordat we evt zouden gaan kiezen voor een curettage. Nu we die zekerheid hebben kan het afscheid nemen en het verlies verwerken weer beginnen. Ook al is het de derde keer, het is toch weer zo verdrietig om afscheid te nemen van een droom. Want zo voelt het voor mij een beetje.

Ik heb al chromosomen onderzoek laten doen na de tweede miskraam, samen met zaken als suikers en iets met schildklieren of zo. Daar is niets   uitgekomen. De gyn heeft al inwendig naar de baarmoeder gekeken en niets raars kunnen ontdekken.
Ik krijg nu nog de keuze om onderzoek te laten doen naar iets van bloedstollingsprobemen, maar dat mag pas 6 weken na de miskraam, en dan mag je niet opnieuw zwanger zijn. Ik ga dit laatste maar laten doen, dan heb ik zelf in ieder geval het idee dat ik er alles aan doe wat in mijn moglijkheid ligt.

Wel vraag ik mezelf af hoe vaak ga ik ermee door? Ik las over een vrouw die al 8 miskramen had gehad... ik weet niet of ik dat aan kan en aan wil.... Nu ben ik al een jaar bezig met alle ups en downs van wel zwanger zijn en dan toch weer niet meer... en dat valt me erg zwaar.

Ik vind het altijd fijn hier mijn gedachten op papier te zetten en van gedachten te kunnen wisselen met jullie.

groetjes,
Kim

Terug
Bovenaan