<p>Lieve dames,</p><p>Ik moet even mijn verhaal kwijt, hopelijk kan ik het hier delen.</p><p>Precies twee weken geleden werd ik ziek: griep. Het kwam er vrij heftig aan twee kanten tegelijk uit en ik heb 14 uur achter elk uur elkaar alleen maar kunnen overgeven. Daarbij lag ik te rillen in bed met driedubbele kleren aan en twee winterdekbedden over me heen om het maar warm te krijgen, maar dat wilde niet echt lukken. Waarschijnlijk had ik koorts, maar met zulke waterige uitwerpselen durfde ik geen thermometer in m'n achterste te steken. Gelukkig was ik niet ook nog tegelijkertijd ongesteld, al kon dat wel elk moment losbarsten aan het gerommel in m'n onderbuik en mijn pijnlijke borsten te voelen...</p><p>Twee dagen later kon ik gelukkig weer wat eten en wat drinken, al was ik helemaal kapot van het overgeven en het niet kunnen slapen door de misselijkheid en de rillerigheid. En die verdomde ongesteldheid was er ook nog niet. Toch maar eens een test doen: positief... Wat?! Ja, mijn vriend en ik wilden kinderen en ja, we gebruikten al maanden geen condoom meer, maar in godsnaam: uitgerekend nu nadat ik net half dood was gegaan zwanger??<br /><br />Ik heb meteen de huisarts gebeld om te vragen of koorts kwaad kan in zo'n vroeg stadium van zwangerschap, maar volgens hem kon dat geen kwaad. De assistente wist daar nog aan toe te voegen dat geen enkele vrouw kinderen zou krijgen als kinderen niet tegen koorts konden, dus ik moest me vooral geen zorgen maken. Nu ben ik bioloog en dit eenvoudige antwoord kon ik niet zomaar voor waar aannemen zonder enige uitleg. Dus ik ben de wetenschappelijke artikelen ingedoken. Lang verhaal kort: er is erg weinig onderzoek gedaan naar koorts en de gevolgen daarvan voor het embryo, maar bij ratten en bij cavia's is dit in de jaren 90 onderzocht en bleek dat er in een zeer vroeg stadium, en bij meer dan 2 graden koorts voor een periode langer dan 20 minuten, veel afwijkingen aan hersenen en zenuwstelsel optraden en kregen veel van deze diertjes een miskraam. De (zeer) hoge temperatuur zorgt er blijkbaar voor dat de zenuwcellen niet kunnen ontwikkelen zoals ze zouden moeten, met alle gevolgen van dien. Bij ratten en cavia's dus, bij zeer hoge koorts van meer dan 2 graden Celsius.<br /><br />Aangezien ik geen knaagdier ben en er ook een kleine kans is dat ik meer dan 2 graden koorts heb gehad, stelde ik mezelf gerust dat het toch vast wel wat mee zou vallen en het allemaal goed zou komen...tot 4 dagen geleden, op donderdag. Ik zat toen in mijn 6e week en na het plassen bij het afvegen zag ik ineens roze op het papiertje. De schrik sloeg me om het hart. Even googlen leerde me dat veel vrouwen weleens wat bloedverlies hebben en dat dat niet meteen wat hoeft te betekenen, dat stelde me wel redelijk gerust. Aan het einde van de dag werd het roze wat bruin, alleen bij het afvegen, dus ik dacht: niks aan de hand, het is weer over. Vrijdag nog wat licht bruinig bij het afvegen, maar verder niks aan de hand.</p><p>Gister, zaterdag weer roze en later op de dag een heel klein beetje rood en bruin in mijn ondergoed en op mijn papiertje. Nu, zondag, had ik 's ochtends bruinig bloed in m'n ondergoed. Bij het afvegen veel helderrood en bruin slijm, dus ik dacht, nu is het gebeurd... Dit was het dan, het is tóch niet goed gegaan met die koorts en nu komt alles eruit. Helemaal verdrietig op de bank en maar een beetje series gekeken. En nu 's avonds... is het weer weg. Als ik ga plassen is enkel het papiertje heel licht bruinig.</p><p>Ik weet nu echt niet meer waar ik aan toe ben. Ik word er zo verdrietig en wanhopig van, van dat bloed, en dan denk ik, dit kan toch niet goed zijn? En dan lees ik weer verhalen van vrouwen die dat ook hebben gehad en dat het bij hun allemaal goed is gekomen, en dan heb ik weer een klein beetje hoop. Het is zó vermoeiend...</p><p>Ik heb me vrijdag online aangemeld voor een vk, maar ze hebben me nog niet teruggebeld voor een afspraak (ik kon ze niet bereiken vrijdag). Hopelijk kan ik komende week langskomen en kunnen ze me wat duidelijkheid geven... Het zou natuurlijk verdrietig zijn als het mis zou gaan, maar dan weet ik in elk geval waar ik aan toe ben. Nu voel ik me zo wanhopig steeds, ik weet gewoon niet of ik blij kan zijn of dat ik een rouwproces in kan gaan... Misschien herkennen mensen zich hierin... </p><p>Liefs, Peppsi</p>