weigeren eten

Hoi iedereen,

Ik heb een probleem met mijn zoontje van 14 maanden. Hij weigert sinds  4 weken zijn avond eten. Hij wil geen aardappels en groenten, wel vlees en toetje. Op het bureau zeggen ze dat ik hem geen alternatief moet geven en dat hij vanzelf gaat eten maar ik heb daar geen goed gevoel bij.
Ik heb   een periode een extra potje fruit gegeven en dat ging er goed in. Hij at hiervoor gewoon met de pot mee, alle groenten zonder of met appelmoes alles ging er in. Van de ene op de andere dag weigerde hij alles.

Kunnen jullie mij helpen met ideeen en/of oplossingen.

groetjes
Mariska
 
Hallo,

ik heb 2 maanden geleden hetzelfde probleem gehad met mijn zoontje (hij is nu 22 maanden).
Het begon met de warme maaltijd. Eerst op verplaatsing: bij mijn ouders weigerde hij, ook in de crèche kreeg ik te horen dat hij 'smiddags zijn eten weigerde.
Toen we een weekje naar Spanje gingen, wou hij helemaal niets eten (enkel fruit, yoghurt en melk).
Toen hij bij ons thuis ook weigerde, begon ik mij toch wel zorgen te maken. Zelfs zijn lievelingsmaaltijden (oa spaghettie, ...) duwde hij resoluut weg.
Ik heb hiervoor naar de dokter gebeld en zij zei me dat dit heel veel voorkomt, dat ik mij niet te veel zorgen moest maken (gemakkelijker gezegd dan gedaan!)

Twee weken later was het gedaan met weigeren!!! Hij eet nu weer zonder problemen.
Ik heb ook wel gemerkt dat we soms het tegenovergestelde moesten doen om hem het juiste te laten doen: bvb: als hij zijn bordje wegduwde, dan zei ik dat ik het wel zou opeten of af en toe negeerde ik hem gewoon ipv een opmerking te geven.
Ik zag hem dan zo denken van: hier klopt iets niet..... en nam hij zijn bordje terug.

Ik hoop dat ik je wat geholpen heb ....en ik wens je heel veel succes!!!

groetjes,

Vicky
 
Hoi, ik heb er ook 1 die in hongerstaking was. Ik heb dat twee dagen aangekeken, maar had er ook geen goed gevoel bij. Wat bleek, hij wilde zelf eten. Een beetje in een bordje zetten met een lepeltje erbij en zelf laten knoeien. Dat werkte echt heel goed. Hij neemt bijna niks meer van me aan (betreft de warme hap). Zelf doen staat er dan op zn gezichtje te lezen.
 
Hallo,

Mijn ervaring is dat het fases zijn dat kinderen slecht of niet eten.
Daan heeft ook van die periodes en idd het begint met weigeren omdat hij het zelf wilde doen.
Nu met 23 maanden heeft hij nog geregeld dat hij dagen achtereen weigert te eten.
Ik heb ook vanalles geprobeerd behalve dwingen daar ben ik tegen.
Maar niets werkt. Als hij niet of nauwlijks eet maak ik mij er niet zo druk meer om zolang hij nog goed drinkt ben ik al tevreden.
Nu is het wel zo dat hij bij oma altijd wel eet althans meer als thuis, dus dan ga ik nog wel eens vaker naar mijn moeder en laat hem dan daar wel eens een hapje meeeten.
Maar vaak krijgen ze meer eten binnen dan wij denken hoor.

Groeten Saskia
 
quote: vony reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('08-11-2006 12:20:52'));

Hoi, ik heb er ook 1 die in hongerstaking was. Ik heb dat twee dagen aangekeken, maar had er ook geen goed gevoel bij. Wat bleek, hij wilde zelf eten. Een beetje in een bordje zetten met een lepeltje erbij en zelf laten knoeien. Dat werkte echt heel goed. Hij neemt bijna niks meer van me aan (betreft de warme hap). Zelf doen staat er dan op zn gezichtje te lezen.



ja dit komt me heel bekent voor. Ik heb het ook gehad met mijn zoontje en inderdaat nu hij zelf mag eten gaat het perfekt..

liefs silvia
 
hoi,

mijn zoontje eet zelf en als hij niet wil doe ik er een klein beetje tomaten ketchup bij
hij vind het leuk om er een beetje saus bij te hebben
en in tomaten ketchup zitten heel weinig calorieen en is echt niet slecht
zou alleen geen maoynaise geven enzo

grroetjes
 
Toen mijn oudste kiezen kreeg wilde ze ook haast niets eten. Alleen melk, fruit en yoghurt. Dat was lekker koel aan de tandjes. Toen ze eenmaal door waren, ging ze wel weer alles eten. Kan het zijn dat je kind kiesjes onderweg heeft?
 
Hallo,

Ik heb hier nu ook een zoontje van 2 jaar en 2 maanden die al een aantal dagen geen eten wil hebben s'avonds.
We hebben al van alles geprobeerd maar idd wat sas al zij wij willen ook niet dwingen daar zijn wij ook op tegen.
Nu is het wel zo dat als ik hem help met eten geven dan weigert hij na 3a4 happen en als papa zegt dat hij moet gaan eten dan neemt hij vaak nog een aantal happen meer.
Alleen nu is dat ook een probleem mijn zoontje en ik eten vaak alleen omdat mijn man s'avonds vaak laat thuis is.
Zelf laten eten helpt ook niet want dan neemt hij ook maar een paar happen en dan gaat hij zitten kliederen met zijn eten.
Nu hebben we inmiddels wel al in de gaten dat hij wel brood lekker vind en dit gaat er dan ook zonder moeite in.
Dus op dit moment krijgt hij vaker brood dan warm eten, wel geven we hem s'avonds de kans om zijn warme maaltijd op te eten.
Gelukkig blijft hij wel goed drinken.
Wij zijn verder ook niet zo heel erg bezorg maar het is toch best vervelend als je dat elke keer ziet, want hij heeft in februari van dit jaar al een keer in het ziekenhuis gelegen omdat hij toen ook niet wilde eten en toen ook niet drinken.
Is allemaal goed gekomen.

Groetjes Mammajesse (04-10-04)
 
Terug
Bovenaan