Weigeren vaste voeding?

Hoi dames,

In mijn reactie op Jippie's bericht liet ik al doorschemeren dat Joep zijn vaste voeding ineens weigert, uit het niets!

We zijn er langzaam mee begonnen toen hij 5,5 maand was en dat ging van een paar hapjes naar best wel grote porties, zowel groente als fruit.

Het ging zo goed dat we op een gegeven moment zijn groente zijn gaan uitbreiden met een aardappeltje en daar na een tijdje ook een stukje vlees bij wilde gaan doen. Maar zo ver zijn we nog niet gekomen, want meneertje weigert sinds een week zijn vaste voeding, zowel fruit als groente. Hij houdt zijn lipjes strak op elkaar en gaat soms zelfs huilen.

Wat moet ik nu doen? Hij krijgt nog 4 flessen van 200 ml, maar we waren al bezig zijn middagvoeding af te gaan bouwen, omdat hij zo goed at. Moet ik hier nu mee wachten? En iemand nog tips voor de vaste voeding? Zijn fruithapje geef ik na zijn ochtenddut, maar het lijkt alsof hij er dan helemaal geen zin in heeft.

Hij is de afgelopen week ook wel een beetje aan het kwakkelen geweest, dunnere ontlasting soms een klein beetje verhoging, maar niet schrikbarend. Nu gaat het weer prima, maar eten ho maar!

Ik hoop op jullie tips!

Lfs,

Juutepetuutje

 
Hoi Juut,

Helaas geen tips, maar ik zit een beetje in hetzelfde schuitje! sinds 5,5 maand bezig met hapjes. Ging aanvankelijk super goed. Hij was enthousiast met eten en deed zn mond wagenwijd open voor elke hap. Vond de smaken niet per sé lekker, maar wilde wel steeds een nieuwe hap. Nu sinds anderhalve week wordt er ook bijna elke keer geweigerd.
Nou moet ik zeggen dat er ook wel veel speelt wat er mee te maken kan hebben. Tandje drie is onderweg, pas een sprongetje doorgemaakt, en nu een flinke verkoudheid met koorts. Dus wie weet dat het als dit allemaal voorbij is weer beter gaat.

Ik probeer zo min mogelijk te forceren. Ik bied het aan en als ie niet wil dan hoeft het niet.

Klinkt trouwens alsof Joep misschien een tand onderweg heeft: uit zn hum, dunne poep en lichte verhoging... Kan je iets zien in zn mondje?

Hopelijk gaat het snel weer beter! Succes!
 
Hi Dikzak,

Het voelt elke keer als een belediging als ik je zo noem ;-)

Thanks voor je reactie! Altijd fijn om te horen dat ik niet de enige ben...

Het zou een tandje kunnen zijn, maar dat hebben we wel vaker gedacht ;-) hij was vandaag ook echt niet in z'n hummie. Ah gos, m'n ventje!

Ik moet het inderdaad niet gaan forceren, maar het ging zo lekker... hoop dat ie snel weer de smaak te pakken heeft en wie weet wel met een tandje, kan ik hem over een tijdje ook een korstje brood gaan geven.

Mag ik vragen hoe jullie (eet)schema er nu uitziet?

Jij ook sterkte met je ventje, ziek zijn is nooit leuk!

Gr. Juutepetuutje
 
Hihi ja ik moet die naam eens aanpassen want ik ben ondertussen niet dik meer natuurlijk... Of nouja, een stuk minder dik dan een half jaar terug :) Nooit tevreden hè...

Heb het vandaag weer een beetje geprobeerd. 'S ochtends paar hapjes appel/peer, 'savonds half bakje doperwtjes. Maar hij was het steeds vrij snel zat en begon een beetje te jengelen, maar ging alweer beter dan de rest van de week!

w.b.t. het schema:

7 uur fles 210 cc

9.30 fruit

(slaapje)

11 uur fles 210 cc

(slapen vanaf ongeveer 13 uur)

15 uur fles 210 cc

(soms nog een uurtje slapen)

18 uur groente

19 uur fles 210 cc
na fles pyama aan en naar bed.

23 uur fles 210 cc + wat rijstebloem of bambix fijnegranen, dan twee hele tanden poetsen ;) en weer terug naar bed.


Het slapen varieert een beetje, maar meestal komt het hierop neer.
Ik wil die fles van 23 uur dr eigenlijk af. het was voor dat ie stopte met vast eten een paar keer gelukt om een flink bordje groente/aardappel te eten en de vierde fles als laatste om 21 uur te geven en toen sliep hij tot 7 uur de volgende ochtend. maar dat gaat zonder dat vaste voer niet meer dus we zijn weer even terug op 5 flessen.

Genoeg geluld, 't is bedtijd. Ben benieuwd hoe jullie het allemaal doen, want volgens mij is vijf flessen best veel voor deze leeftijd...??... Truste!!
 
Met 5 flessen zit je inderdaad te hoog. Dan kom je boven een liter uit. En dat is niet bevorderlijk voor de nieren. Ik zit op 4 flessen zonder bijvoeding. De laatste is 210 water met 8 schepjes. Maar die 8 schepjes komt omdat er geen opvolgmelk is van de allery care. Zit hij al wel op opvolgmelk? En eventueel half normale en half hongerige baby? De oudste was hier ook zo onverzadigbaar. Ik zou proberen de fles van 3 uur te vervangen door de groente en dan de laatste 2 vroeger geven. Over bijvoeding kan ik nu even niet meepraten. Alles wat er in gaat geeft huilbuien.

@juutepetuutje laat de bijvoeding voor een paar dagen zitten en geef hem dan opnieuw. Kan zijn dat hij gewoon niet lekker in z'n vel zit of inderdaad tandjes. Met de fles krijgt hij nog voldoende binnen hoor.
 
Hoe gaat nu met de voeding?
Gewoon blijven aanbieden. Wil hij niet, dan houdt het op. Komt wel weer!!
Een kind geeft zelf aan wat hij/zij wil hebben.

Hier onze schema:

7.00 fles 210cc a 180cc
9.30 fruitpotje 200gr
13.00 fles 180cc a 150cc met 1 boterham
16.30 groentehap 200gr
19.00 fles 150 a 120 cc
 
Juut hoe gaat het ondertussen? Weer beter met eten?
Max eet ondertussen weer voor tien. En we zijn nu ook aan de boterhammen en hij vindt het geweldig! Hoop dat het bij jou ook weer beter gaat met eten! groetjes
 
Hi Dikzak,

Het gaat weer helemaal toppie met eten gelukkig! Wat kan een mens zich onnodig zorgen maken he ;-)
Ik heb het destijds ff losgelaten en nog 4 flessen gegeven/aangeboden. Nu eet hij weer als een dijker en zit sinds 1 week op 3 flessen. Sinds kort geef ik hem ook wat magere yoghurt na zijn eten en daar smult ie van. HIj groeit ook heel hard ineens, kleren zijn niet aan te slepen. Ben bang dat ie z'n winterjas ook over een paar weken niet meer aan kan (maat 74)
Goed om te horen dat Max ook lekker eet! Groeit hij ook zo hard?

Gr. Juut
 
Terug
Bovenaan