weinig drinken en groeien

hi,
Mijn dochtertje van 9 weken groeit heel slecht omdat ze zo weing drinkt. ze heeft toen ze 10 dagen oud was in het ziekenhuis gelegen voor spruw (ik geef flesvoeding) en sindsdien (eigenlijk dus vanaf het begin) drinkt ze heel erg slecht en komt ze bijna niet aan (normaal gesproken zou dit tussen de 200 a 300 gr per week moeten zijn en zij komt max 100 gr per week aan en dan zijn wij heel blij.
Ik heb al van alles geprobeerd. Ze drinkt haar flessen verschillend leeg ( de ene keer 50cc de andere keer 80cc) daar is geen touw aan vast te knopen. Haar tijden zijn ook niet constant. Dan slaat ze 5 uur over dan wil ze na twee uur al drinken. We hebben al een aantal dingen geprobeerd:
Haar consequent elke 4 uur laten drinken, elke 2 uur een beetje allerlei soorten voedingen enz.   hebben jullie nog tips?
Ik hoor het graag als je ook een soortgelijks iets heb meegemaakt. We zijn momenteel onder behandling van een kinderarts maar deze weet er ook geen raad mee.....
 
Hoi

Heb je ook al verschillende soorten voeding geprobeerd? dus een ander merk bijvoorbeeld. Mijn zoontje is ook niet dol op zijn melk, maar sinds hij opvolgmelk krijgt lust hij het veel beter. Zit waarschijnlijk een ander smaakje aan dat hij  wel lekker vind.  Ik denk dat je dit al geprobeerd heb, maar het is het enige dat mij tebinnen schiet.

Succes
Caroline
 
bedankt voor je reactie. ik heb inderdaad al vier verschillende melkmerken geprobeerd. op aanraden van de artsen maar helaas tot nu toe geen resultaat.
gr wendy
 
hoi

Ik zou proberen om zoveel mogelijk  regelmaat in te bouwen. Volgens mij moet een kindje van deze leeftijd elke 3-4 uur een voeding. Geef het ook nadat hij wakker is geworden, zodat hij fit is als hij gaat drinken. Gaat de fles leeg prima, zoniet, dan bij de volgende voeding weer proberen. en na het voeden even samen spelen, dan lekker in de box ofzo leggen en zodra hij weer moe word lekker in bed of de wagen leggen om te slapen.
En voor zover ik nog kan herinneren hoeven ze maar 100-150 gram per week aan te komen. (mijn jongste is inmiddels 11 maanden). Zij was ook zo'n slechte groeier, maar zolang de luiers goed nat zijn, ze niet overmatig huilen moet je je niet teveel zorgen maken. Sinds mijn dochter fruit/groente krijgt, haalt ze alles weer in.

Succes ermee


 
Ik hoop ook dat als ze straks aan potjes fruit en groente mag dat het dan allemaal wat beter gaat. en ze de schade in gaat halen.
Regelmaat probeer ik wel in te bouwen maar soms is dat best lastig. Ik heb nl al een dochtertje van bijna 2 en zij wil ook wel eens wat meer aandacht en ergens anders heen terwijl ik voor mijn jongste het liefste thuis zou blijven maar dan voel ik me weer schuldig tegenover de oudste (lastig allemaal hoor)
100 gr is echt de ondergrens zeggen ze. Zodra mijn jongste twee weken achtereen niet of minder dan 100 gr aankomt wordt ze weer opgenomen het is dus elke week weer spannend. Vandaag weer niets aangekomen dus het wordt weer een spannende week.
 
Ik snap je helemaal. bij mij was het vooral een probleem van de eerste weken omdat de borstvoeding niet ging. Pas toen ik van de ene op de andere dag overstapte op de fles ging het langzaam beter. Maar nog steeds is ze niet dol op de flesvoeding.
bovendien heeft ze ook nog bronchitis en is bijna vanaf haar geboorte constant verkouden , heeft 3x oorontsteking gehad en diverse medicijnen. Zelf blijft ze er blij en vrolijk onder, en ontwikkelt zich verder goed, wel wat langzamer dan gemiddeld.
En ik heb ook nog een oudere dochter (nu inmiddels 2,5), die ook aandacht wil.
Heel lastig allemaal.
Veel sterkte de komende week , maar het komt vast helemaal goed

groetjes Melanie
 
Hai,

Allereerst wil ik wel even je op het hart drukken dat ieder kind anders is. Het ene kind wordt als baby lekker mollig, terwijl het andere kind altijd wat aan de magere (weet niet hoe ik het anders moet omschrijven) kant blijft. (zie hier alleen al in mijn omgeving twee  keer een ontzettend groot verschil tussen broer/broer, en in andere geval tussen zus/broer. De een is en blijft vanaf de geboorte slank, bijna mager en de ander is stevig....

Verder begrijp ik niet dat de kinderarts je heeft geadviseerd om zo vaak op een andere voeding over te stappen..... Vier verschillende merken in negen weken tijd...... Zo krijgt je kindje ook geen kans om aan een voeding te wennen.... Bij ons is altijd gezegd dat je de voeding minstens drie weken de kans moet geven.... Verder doet de spanningen die jullie voelen door het gebrek aan groei, ook een hoop voor je kind. Je gaat met gespannen afwachting de fles geven in de hoop dat ze goed drinkt... Dit voelt die kleine en drinkt dan ook lang niet zo rustig... Het zou dus ook gewoon een samenloop van omstandigheden kunnen zijn... Vanwege spruw een opname in het ziekenhuis... (spanning en onrustige omgeving), daarna door al die angst en spanning ook een onrustige start weer thuis.... Bezoeken aan kinderarts, allerlei nieuwe adviezen....

Ik weet het, ik heb makkelijk praten, maar ik heb met mijn oudste gemerkt (allergisch en konden de oorzaak niet vinden, dus meer dan 17 uur per dag gekrijst), dat als wij ons erbij neerlegden en rust en regelmaat inbouwden, dat zij het ook beter ging doen.... Tuurlijk, ze huilde nog steeds heel veel en had ook veel pijn, maar des te rustiger wij waren, des te beter konden we haar troosten. Bij mezelf heb ik trouwens gemerkt, dat als ik meer stress had, ik kon eten wat ik wou, maar bleef afvallen.....

Zolang je jongste nog goed blijft plassen en ze is redelijk rustig en tevreden, zou ik proberen haar niet te vaak te laten wegen (legt extra stress bij jou neer). Probeer even een rustperiode in te bouwen... Misschien dat een familielid, of goede vriendin je oudste extra aandacht en uitjes kan geven.... dan geef jij die extra aandacht gewoon thuis en komt je oudste echt niets te kort.
Voeden inderdaad als ze net wakker is (dan heeft ze ook de energie om goed te kunnen drinken) en gewoon opletten of ze niet te slaperig wordt (dat is een teken dat de bloedsuikerspiegel te laag kan zijn).

Ik wilde je toch graag dit even ter overweging geven, vooral omdat de kinderarts het eigenlijk ook niet meer weet en ik aanneem dat hij alle medische opties nagekeken heeft.....

Sterkte, groetjes Nynke
 
Hoi,
Dat is een lastige situatie waar jullie in zitten. Herkenbaar ook.
Mijn zoontje is een dikke maand te vroeg geboren en als gevolg daarvan had hij bijna
geen kracht om te eten. Aan de borst drinken al helemaal niet. Wij zijn na 4 dagen
begonnen met vingervoeden om toch wat binnen te krijgen. Hij groeide ook heel slecht
en is bijna een keer uitgedroogd geweest. Ook wij liepen toen bij de kinderarts.
Die heeft ons goed kunnen helpen gelukkig. Toch hoe moeilijk dat ook ging een
regelmaat inbouwen. Niet kalm aan maar gewoon van de ene op de andere dag.
Dat kost 2 dagen energie en die kleintjes weten dan niet beter. En wat bleek?
Mijn zoontje begon steeds beter te drinken. Niet gelijk heel veel hoor. Steeds 10cc
meer. Soms niet en soms wel. Zo zijn we langzamerhand door vol te houden wel
zover gekomen dat hij goed ging eten. Hij is nu 12,5 maand en nog steeds een
slechte eter. Hij eet gewoon niet veel. Het zij zo. Hij doet het prima dus ik maak me
nu geen zorgen meer.
Dat jij ook met je oudste zit, maakt het wat lastiger. Maar kinderen zijn heel
flexibel en wennen snel aan een nieuwe situatie. Consequent zijn helpt dan prima.
Er blijft nog genoeg tijd op de dag over om ook met je oudste te spelen ed. Toch?
Succes ermee en het komt echt wel goed.
Groetjes Melanie
 
Terug
Bovenaan