Weinig drinken

Hallo allemaal,
Mijn zoontje van 4 weken geef ik sinds vorige week de fles, omdat borstvoeding niet lukte. Hij groeide ook te weinig (10 gram per week!) en daarom wilde ik weten hoeveel hij precies dronk. Ik ben begonnen met afkolven maar zit inmiddels helemaal op flesvoeding. Nu drinkt hij per keer zo'n 50 ml (soms 30/40, soms 60) terwijl hij 100 ml mag drinken! Afgelopen week is hij wel goed gegroeid (80 gram in 5 dagen tijd) maar toch maak ik me zorgen. Ik voed hem 8 a 9 keer per dag maar volgens de 'richtlijnen' krijgt hij dan nog steeds te weinig binnen (zo'n 450 ml i.p.v. de minimale 500 ml per dag). Jeroen begint altijd heel enthousiast met drinken, maar is snel moe en valt dan in slaap. Na 2-3 uur wordt hij weer wakker omdat hij honger heeft. Verder vind ik wel dat hij er gezond uitziet: kijkt heel helder om zich heen in de tijd die hij wakker is. Hij maakt geen zwakke indruk.
Bij het consultatiebureau word ik niet veel wijzer: hun advies is 2 keer in de week komen wegen om te kijken of hij goed groeit. Mijn moedergevoel zegt 2 dingen: hij ziet er goed uit dus maak je niet ongerust. Maar ook: hij drinkt wel heeel weinig, dit kan toch niet goed zijn?
Zijn er meer moeders die dit verhaal herkennen? Is dit een kwestie van wennen aan de fles, of is Jeroen gewoon met heel weinig tevreden?

Groet, Brigitte
 
misschien kan je eens een flesje proberen met meer gaatjes in de speen
als je je echt zorgen maakt
ik dnek dt het niet erg is als hij wat minder drinkt, zolang hij maar genoeg natte luiers heeft
 
Mijn zoontje is nu 9 maanden en hij heeft altijd minder gedronken dan hij zou moeten volgens het voedingschema van het CB. Op dit moment zou hij 3 flessen van 200 cc moeten drinken, maar hij drinkt 2,5 fles van 180 cc. Meer krijg ik er niet in. Hij groeit goed, is heel levendig en heel belangrijk, hij plast goed. Dus als je zoontje dat ook allemaal goed doet, hoef je je geen zorgen te maken. Ik weet dat dat heel erg moeilijk is, want ik maakte me ook erg zorgen dat hij zo weinig at. Slapeloze nachten. Dus veel sterkte!
 
Hallo Brigitte,
Ik weet precies wat je bedoelt, mijn dochtertje had precies hetzelfde. Dronk ook maar de helft van wat ze moest drinken. Ze is nu 11 maanden en drinkt nog steeds maar de helft want wat zou moeten. Voordeel is dat ze nu wat andere dingen kan eten natuurlijk, dus nu maak ik me er niet druk meer om.
Maar ik denk dat je inderdaad vertrouwen in jezelf moet hebben. Als de borstvoeding niet werkte (ik ben in dezelfde periode als jij gestopt om dezelfde reden) heeft Jeroen die periode niet veel gedronken. Hij moet dat natuurlijk ook een beetje rustig opbouwen.
Toen mijn dochtertje op een gegeven moment veel ging spugen, werd het mij te gek en toen heb ik een beetje johannesbroodpitmeel erdoor geroerd en het met een 3 standenspeen gegeven. Ik moet zeggen dat ze toen ook meer ging drinken, het gat is dan ook groter dus ze was sneller klaar.
Mijn dochtertje had wel ook harde of geen ontlasting omdat ze zo weinig dronk, ik heb daardoor een hele poos witte vaseline tussen haar billen gesmeerd. Dat kruipt een beetje waardoor ze makkelijker kon poepen.
Je moet maar denken, als hij er goed uitziet en hij is levendig dan is het oke. Wat kun je er ook aan doen? Als hij niet wil, je kunt het er niet inproppen.
Succes en vertrouw op je moederinstinct!

Groeten, Sandra
 
Misschien heb je die fles wel maar de fles van Difrax daarbij kun je de achterkant van losdraaien zodat hij niet vacuum zuigt. Waarschijnlijk is hij moeier dan dat hij honger heeft. Maakt niets uit. En als hij er goed uitziet en goed groeit dan gaat het toch fantastisch.
Succes en maak je niet al te veel zorgen.
 
om de 2 of 3 uur valt wel mee hoor. dat is vrij normaal op die leeftijd.
hij gaat straks vanzelf meer drinken. dat had ik ook met mijn dochter.
de ene keer dronk ze veel en daarna weer de helft van wat ik gemaakt had. zo in ene dronk ze wel alles op.
zolang hij idd genoeg plas luiers heeft hoef je je geen zorgen te maken. als hij maar levendig is. sommige kinderen hebben gewoon minder nodig. je kan altijd 1 of 2 keer per week heen gaan om te wegen maar laat je daardoor niet gek maken. je kan altijd iets meer water in de fles doen zodat de maag iets uitgerekt wordt. zoiets kan je altijd proberen.
speen nummer 2 proberen of 3.
succes petra
 
Hallo Brigette, ik heb hetzelfde probleem. Mijn zoontje is nu 7,5 maand en weegt 5865 gram. Hij heeft erg weinig met eten, dat is zeer frusterend. Soms weigert hij 2 voedingen achterelkaar de fles.
Hij heeft zelfs 8 weken sondevoeding gehad omdat hij afviel!! Heel belangrijk is dat je het accepteert dat jouw kindje een moeilijke eter is en dat je alle goed bedoelde adviezen een beetje naast je neer legt. Hoe vaak ik al niet te horen heb gekregen: je zoontje ziet er toch prima uit, is zeer vrolijk, dus waar maak je je druk om? Maar zij weten niet hoe het voelt als je zoon een voedselweigeraar is. Want dat is hij (zeggen de artsen). Zij zijn er niet bij als je 45 minuten lang er geen druppel in krijgt! Zeer frusterend en de traantjes vloeide rijkelijk.
Maar goed, probeer zoveel mogelijk voedingen aan te houden zodat hij over 24 uur toch zoveel mogelijk binnenkrijgt. En probeer de voeding leuk te houden, voor jezelf en voor je baby. Veel succes en als je het geaccepteerd hebt, dan is het een stuk makkelijker. Maar hou zijn gewicht goed in de gaten. Hij moet natuurlijk wel groeien, al is het weinig. Veel succes!!!
 
Terug
Bovenaan