Wel /nog niet vaccineren

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Ik wil graag jullie mening en ervaring weten over het al dan niet vaccineren van jonge baby's.Daarbij wil ik wel eerst vermelden dat ik niet bij een of andere radicale beweging hoor of een geloofsgroep. Ik ben gewoon een mama die in twijfel is gebracht door het vaccineren en op zoek is naar een gematigd en objectief advies.

Mijn zoontje is nu 7 weken en ik ben in contact gekomen met iemand die zich sterk maakt voor de kritisch prikken beweging.
Deze mensen hebben allerlei goede redenen om kindjes het eerste jaar nog niet te vaccineren omdat hun immuunsysteem dit niet aan zou kunnen en er allerlei nare bijwerkingen van kunnen komen. Er zijn inmiddels vele wetenschappelijke publikaties die dit aantonen. Nadat een kind 1 jaar is, is het immuunsysteem een stuk sterker en kunnen ze de best heftige prikken beter aan.
Daarnaast stellen ze dat het eerste jaar geent wordt tegen DTPK en dit zijn ziektes die nagenoeg niet meer voorkomen in ons land. bovendien is de kans dat een -1 jarige hiermee inaanraking komt erg klein. Wel zeggen zij dat er een blijvende kinkhoestgolf in nederland is en dat voor kleintjes het risico op longontsteking en meningitis groot is, de aanbeveling wordt dus gedaan om hiertegen een homeopatische beschrming te geven het eerste jaar onder begeleiding van een homeopatisch arts.

Ik ben door al deze verhalen ernstig in twijfel gebracht of ik de vaccinaties moet uitstellen en pas als hij 1 jaar is mee te doen. Aan de andere kant heb ik het gevoel dat ik nog niet voldoende onderbouwd deze beslissing kan maken.
Wie heeft ook voor deze keus gestaan en op welke manier ben je hiermee omgegaan??

Groetjes, Marijne

hoi,

ik weet weinig af van de evt negatieve kant maar mijn twee kids hebben allebei al hun prikjes gehad,..heel zielig,..gillen/ tranen.. maar 10minuten later weer vergeten en wel beveiligd tegen dodelijke ziekten!

stel dat je kindje ziek wordt omdat hij geen prikje heeft gekregen,..dat zou ik mezelf nooit vergeven,..

He wat fijn om ook eindelijks eens een kritische moeder hierover te horen! Je wordt af en toe zo raar aangekeken als je je twijfels erover uit! Er is niets mis mee om je goed te informeren en daarop je mening te baseren.

Ook ik heb getwijfeld of ik mijn dochter zou laten enten en precies om dezelfde redenen als jij. Eigenlijk ben ik er nog steeds niet uit, maar mijn dochter gaat sinds kort naar het kinderdagverblijf en zal dus sneller in aanraking komen met allerlei ziektes en daarom besloten toch maar te enten.

Waar gaat op dit moment je "voorkeur" naar uit?

Hoi Marijne,

Ook ik ben héél kritisch geweest over het inenten van onze kinderen.
Toen onze dochter werd geboren (2004) wist ik niet zo goed of of ik haar wel wilde laten inenten. Daarbij kwam ook nog dat er toen  een nieuw vaccine tegen DKTP aan zat te komen, wat veel minder bijwerkingen zou hebben, maar in Nederland moest eerst het 'oude' vaccine opgemaakt worden. Dat ging  helemaal tegen mijn gevoel in.

Dat maakte de twijfel dus alleen maar groter.
Onze reden om tóch te laten inenten is als volgt tot stand gekomen. Ik vind dat we als ouders niet alleen verantwoordelijk zijn voor ons eigen kindjes, maar voor alle kindjes. De reden dat deze gruwelijke ziektes niet meer voorkomen is omdat ze jaren geleden zijn gaan inenten. Ik zou het héél erg vinden als door onze beslissing ook andere kinderen in gevaar zouden komen.
Daarnaast sprak ik met een vriendin die in het ziekenhuis op de kinder afdeling werkt. Zij zei toen, zo uit de grond van haar hart: "Ik zie de zieke kindjes waarvan de ouders hebben besloten om ze niet te laten inenten. Geloof me, zo wil je je kindje nóóit zien!"

We zouden dus wel gaan inenten, maar we wilde wachten tot het nieuwe vaccine gegeven zou worden in Nederland. Dat zou betekenen dat onze dochter zes maanden zou zijn als ze haar eerste prikken zou krijgen.
Daar stonden we beide helemaal achter, maar toen ging onze dochter naar het KDV. Daar mocht ze dus alleen naartoe als we het 'normale' inenting-programma volgde. Dat gaf dus een probleem. Toen hebben we de vaccines uit België laten komen (moesten we zelf betalen) waar ze wel al gegeven werden. Die moesten we dan bij de huisarts laten zetten, want het CB weigerde dit te doen.

Tot nu toe heeft onze dochter alle prikken gewoon gehad. Ook Bas volgt tot nu toe het standaard programma, maar ik lees altijd de extra informatie er over die op het CB te verkrijgen is. En ik stel mezelf iedere keer de vraag: "Sta ik hier achter?"

Er is een vereniging van ouders die kritisch tegenover inentingen staan. Ik weet het adres niet, maar even googlen en dan vindt je hem vast.

Succes met je beslissing. Ik hoop dat je het nog eens laat weten als je er uit bent.

Groetjes,
Karin
mama van Eva en Bas

PS: Misschien moet je eens informeren wat het beleid is op het KDV waar je kindje naartoe zal gaan!

Hallo,

Ik heb voor de geboorte gehad dat ik er erg aan twijfelde omdat er kindjes zijn die na de prik opeens een chronische ziekte zouden hebben gekregen.
Ik heb de voors en tegens afgewogen en uiteindelijk wel ingeent.
In Nederland zijn natuurlijk door het enten alle ziektes eigenlijk weg (zoals polio), maar we zijn natuurlijk heel multicultureel en veel immigranten, dus ook veel meer ziektes die meegenomen worden uit het land van herkomst.
Dit was eigenlijk de belangrijkste reden en natuurlijk dat ik het mezelf nooit zou vergeven als ze iets heel ernstigs zou krijgen.

Succes met je besluit en je kan trouwens ook gedeeltelijk inenten!

groetjes Mariska

Hoi,

ik heb met alledrie mijn kinderen gewoon het rijksvaccinatieprogramma gevolgd. Jaren geleden heb ik iemand op televisie gezien die niet was ingeënt en daardoor ziek is geworden met als gevolg dat hij ernstig gehandicapt is. Dat risico wil ik dus echt niet lopen met mijn kleintjes. Want, zoals er al meer schreven, als er wat zou gebeuren met mijn kinderen zou ik het mezelf dan echt nooit vergeven. De afgelopen jaren is er een kinkhoestgolf geweest waar veel kinderen ziek van zijn geworden ondanks de inentingen, maar die kinderen zouden veel zieker zijn geworden als ze geen inentingen hadden gehad. Ook zie ik op de basisschool regelmatig briefjes hangen dat er weer iets heerst, zoals een poosje geleden had een kindje de mazelen en ik moet er niet aan denken dat Stijn erbij in de buurt zou zijn geweest en niet geënt zou zijn. Tevens weet je ook nooit wat de mensen die je buiten op straat tegenkomt hebben. Dan neem ik het zekere voor het onzekere. Want ik denk dat het immuumsysteem van mijn kind beter kan tegen vaccinaties dan tegen een ernstige ziekte.

Groetjes van Marloes

Ik heb hier ook uitgebreid informatie over opgezocht toen ik de keuze voor Lotte moest maken. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om het een maandje uit te stellen en haar dus pas met 3 maanden in te laten enten.

Lotte heeft totaal geen last gehad van de prikken. Zelfs tijdens het prikken was ze een bikkel. Ze moest heel even huilen op het moment zelf, maar het was al direct over als ik haar oppakte, want zoveel pijn deed het niet.

Groetjes, Marisa

Bedankt voor jullie reacties! Ik was eerlijk gezegd een beetje bang hoe men zou reageren. Fijn om te lezen dat er meer mensen zich dezelfde vraag hebben gesteld als ik. Ik ben er nog steeds niet uit. Op het moment neig ik ernaar om het uit te stellen met een of twee maanden.

Ik vind het argument dat we niet alleen verantwoordelijk zijn voor onze eigen kleintjes, maar ook van die van een ander heel belangrijk. Ik zou ook zeker niet willen dat mijn kindje iemand anders zou besmetten...

Ik ben reeds op de site van de vereniging kritisch prikken geweest, maar daar staat op zich niet veel op. Je kan daar wel allerlei info bestellen. Dat ga ik nog doen. Ook ga ik nog even contact opnemen met een homeopatisch arts die ervaring heeft bij het begeleiden van uitgesteld prikken trajecten.

Nieuwe meningen/ ervaringen zijn nog steeds welkom!

Groetjes, Marijne

Terug
Bovenaan