wel of geen 3e

A

Anoniem

Guest
Hallo Ik zit met een vraag ik zou best nog een 3e kindje willen,heb al 2
boys waar we heel erg blij mee zijn. Ik ben zelf 33 jaar en vind het moelijk om de beslissing te nemen. Ben toch al ouder dus meer kans dat de zwangerschap niet goed verloopt.
De kosten die het met zich mee brengt om 3 kinderen groot te brengen.
Ik hou van gezelligheid om me heen dus om de drukte hoef ik het echt niet te laten, ik ben een bezige tante.
Maar kan mij iemand van hun ervaringen wat advies geven hoe het is met 3 kinderen in huis en wie er besloten heeft geen 3e meer  te willen en waarom niet. Ik vind het heel moeilijk. Ben ontzettend blij met mijn 2 gezonde boys en wil ook niet perse een 3e voor een meisje te krijgen(want dat wordt dan ook vaak gezegd). Mijn man wil ook nog graag 1 3e.

Groetjes Nicole

Hoi Nicole,

Moeilijk he! Maar eigenlijk kan niemand die vraag voor jullie beantwoorden. Ik ben zwanger van de tweede en denk dat het de laatste keer zal zijn maar ja, wie weet. Gevoelsmatig kunnen er hier nog wel wat bij denk ik. Maar als ik aan alle praktische dingen denk. Mijn broer heeft een tweeling en dan nog een dochter er achteraan, met twee kindjes was het druk, met 3 gekkenhuis. Dat hou ik me altijd voor ogen als mijn gedachten naar 3 kindjes afdwalen, want hoe het bij hen thuis is, vind ik dus écht niet leuk meer, three is a crowd zeggen ze en dat geldt bij hen wel degelijk. Maar als jij zegt dat je houdt van drukte is dat misschien voor jou helemaal geen probleem, ik ken genoeg mensen die het geweldig vinden om meer dan 2 kinderen te hebben.
Wat voor ons een reden zou zijn om het bij 2 te laten is dat wij ook houden van dingen ondernemen, en dat is met kleintjes nu eenmaal wat moeilijker. Je zit voortdurend vast aan ritmes en slaaptijden. Niet erg voor een paar jaar, maar ook niet onze hobby. Dat naast het feit dat wij dan een nieuwe auto moeten kopen, nóg een autostoel, nóg een kinderstoel, nóg een bedje enz. wordt het ook wel erg vol in huis. Of ik moet mijn studeerkamer inleveren (wat straks een klein plekje op zolder wordt voor de duidelijkheid), nou liever niet, of er moeten er 2 op 1 kamer. Op zich ook geen ramp allemaal maar ik vraag me weleens af wat we ons op de hals halen. Wat ik collega's vaak hoor zeggen die 2 kinderen hebben, wat als de 3e nu eens niet gezond is. We hebben 2 gezonden kinderen, dan zetten we ons familieleven wel flink op het spel. Nou ja, ieder z'n keuze, als je de gezelligheid of de behoefte aan kleintjes vindt opwegen tegen de praktische dingen is er niets aan de hand. Ik zelf weet niet of ik dat kan, ben er trouwens wel bijna zeker van dat mijn man geen 3e wil trouwens, dus dat maakt het makkelijk (of niet). Gevoelsmatig, ben ik er echter nog lang niet uit hoor .

Hoi Nicole.

Ik weet precies hoe je je voelt. We hebben altijd gezegt dat we 4 kinderen willen. Ik ben zelf 1 van 6 meiden (ben tweeling) mijn man heeft 3 broers. Nu hebben 1 dochterje 3,5 en een zoontje 1,5. Toen we voor de derde gingen, kwamen opeens de twijfels. We hebben 2 gezonde kinderen, wat als het niet gezond is, of het wordt een tweeling enz...
Voor de praktische dingen denk ik gewoon, het is maar een periode tegenover heel veel jaar gezelligheid,liefde enz...

Dus zijn er tochvoor gegaan, ben nu 6 weken zwanger.

hoi,

Ik ben afgelopen Mei bevallen van mn derde kindje het hadden er eigenlijk vier geweest nu maar toen ik 18/19 weken zwanger overleed een van mijn kindjes, was zwanger van een tweeling, ik was toen 34 jaar en net wat je zeg ik was al wat ouder en had al twee gezonde kinderen maar ik en mijn man hadden het gevoel of het gezin nog niet af was en besloten er uiteindelijk voor te gaan terwijl ik toch twee chronische ziektes had en nog steeds heb en een verleden van twee zwangerschapvergiftigingen en nog veel meer, maar goed na alle tegenvallers ben ik uiteindelijk bevallen van mijn derde spruitje een dochter en ze is nu alweer 8 maanden, het is soms zwaar het is een jaartje jezelf weer wegcijferen maar je krijgt er zoveel voor terug ondanks alle verdriet die ik heb omdat ze niet alle twee geboren mochten worden zou ik het zo over doen, als je het niet doet ben je dalijk 40 en kijk je terug en denkt hadden we toch maar, maar als je straks 40 ben en die drie kinderen lopen daar in het rond dan heb je iets moois, waar je nooit spijt van krijgt, ja het is financieel even op je tanden bijten, ik moest alles weer nieuw kopen omdat mijn oudste zoon nu 15 is en mijn tweede dochter 10 maar je kan heel veel leuke dingen bij elkaar scharrelen, en je betn wat van je vrijheid kwijt en dan, ik zie mezelf niet met 35 in de disco staan dus hahaha volg je hart en gebruik een beetje verstand...

groetjes en veel succes met het maken van jullie beslissing.

Hoi Nicole,
Om even vanuit mezelf te 'schrijven...we hebben er 3 (1 meisje en 2 jongetjes van 5,3,1 jaar) en echt helemaal gezellig!! Een 3e is ook veel 'makkelijker', want je weet nog zo veel (neem ik even aan).
Ik ervaar het niet als 'zwaar'. Wel druk, maar daar kies ik bewust voor en daar geniet ik echt van. We ondernemen veel met het gezin en dat gaat prima, ze gaan gewoon gezellig mee.
Wij hebben het financieel goed, dus dat speelt bij ons niet mee. Ik ben gestopt met werken, dus heb ook alle tijd voor ze. Hoewel ze natuurlijk erg veel aan elkaar hebben, vinden ze het ook heerlijk als ze even alleen met mama of papa zijn. En die tijd krijgen ze ook.

Groetjes Anne.
...we willen er graag nog 1.......(of 2....?)

Hoi, Bedankt voor jullie leuke reacties. Wat fijn om te weten dat er meer zijn die hier over denken of over dachten of zelfs wel of geen 4e of 5e willen. Ik weet dat mijn man en ik uiteindelijk zelf het besluit moeten nemen, maar ik vind het altijd fijn om toch meningen van andere te horen. Voor degene die gereageerd hebben bedankt en proficiat met de zwangerschap en succes met ook nog de keuze maken en wat jammer dat je 1 kindje verloren bent, dat lijkt mij ook heel erg moeilijk om hier mee om te gaan. En inderdaad zo dubbel 1 kindje geboren en de andere gestorven. Dan liggen verdriet en geluk dicht bij elkaar en hoe ga je hier dan mee om?
Heel veel sterkte allemaal en jullie horen nog wel van me ????!!!!!!!!!

Groetjes Nicole
Moeder van D&J 3 en 1 jaar
en misschien nog een 3e nog even over nadenken en praten

Hoi Nicole,

Wat grappig om jouw verhaal te lezen, heb nl. zelf ook erg lang getwijfeld... wel niet wel niet...
Allemaal praktische bezwaren, onhandig ivm de auto, weer extra kosten kinderopvang, het wordt net makkelijker, grote verbouwing voor de deur en ga zo nog maar even door....
Maar ja dat gevoel hè?! Ik heb mijn tweede zwangerschap niet echt beleefd als: dit is de laatste... altijd nog zoiets van: we zien wel...
Ik ben nu 35 en wordt 36 dit jaar dus dat speelde ook mee...
Maar naar de twijfel toch besloten er voor te gaan, we dachten het duurt wel even...maar nee, na 2 maandjes al zwanger (nu 8 wkn!)
En heel blij met de beslissing, we zien het wel allemaal, komt allemaal wel goed.
Wel angst of alles wel goed is en of alles goed blijft gaan...
Succes met je beslissing, volg   je hart!
Groetjes KMD

hoi KMD
Ook bedankt voor je reactie en gefeliciteerd met je zwangerschap.
Ik had bij mijn vorige reactie al geschreven dat ik het leuk vind om andere reacties te horen, want over zo iets praat je niet echt met je fam. of vrienden(wij tenminste niet). Leuk om te zien dat jullie ook getwijfeld hebben en toch de beslissing hebben genomen van wel een 3e en het is waar zo denk ik er ook over je krijgt er veel voor terug.

Mijn man en ik hebben het er iedere avond wel over en het maalt mij de hele dag door mijn hoofd.
Ook steeds weer die vragen wat onkosten en dergelijke betreft.

Hoe oud zijn jou kinderen?
Onze oudste wordt bijna 3 en de jongste volgende maand 1 jaar
Als we een 3e willen dan toch weer er snel achteraan, dat vinden we wel fijn. ook voor de kinderen straks.

Voor jou en de rest van je gezin en de kleine op komst veel plezier samen en succes met je zwangerschap.

Groetjes Nicole

Terug
Bovenaan