wel of geen bedzeiltje??

Even een vraagje: doen jullie wel of geen bedzeiltje in het wiegje/ledikantje??

Ik heb weleens gelezen/gehoord dat het wordt afgeraden. Heb vandaag dus alleen lakentjes/dekentje/molton en matrasovertrek gekocht. Mijn vriend zegt dat het bedzeiltje juist heel belangrijk is, want wat nou als de baby door de luier heen lekt, blabidibla....

Ben erg benieuwd naar jullie reactie...

Groetjes,

Laura

Hoi Laura,

Vorige week hebben we de intake van de kraamzorg gehad. Ik heb het gevraagd, omdat ik ook verschillende verhalen gehoord/gelezen had.

Zij vertelden ons dat een bedzeiltje NIET mag, ivm warmtestuwing. Volgens hun is het genoeg om een moltonhoeslaken te gebruiken met evt een molton onderlegger en hydrofielluier, omdat de luiers van tegenwoordig zo goed absorberen.

Groetjes Lilian

Ik ben deze week bevallen en ik heb het vandaag met de kraamhulp gehad over zin en onzin van veel aankopen.
Zo'n zeiltje gebruik je inderdad om je matras te beschermen. Maar bij een volgend kindje een paar jaar later koop je vaak weer een nieuwe matras en tegenwoordig gaan ze juist zo prat in de winkels op alle luchtoge matrassen die zo ademend zijn.
Daar betaal je dan een hoop geld voor en vervolgens trek je een verstikkend zeiltje over die ademende matras. Ookal bewerenm ze dan dat het wel  luchtdoorlatend is en niet vochtdoorlatend, het komt vreemd over en wij hebben het dus ook niet gedaan.
Het risico op vlekken nemen we voor lief.
Kraamhulp dacht er hetzelfde over.
Zelfde geld ook voor die peperdure honingraat structuurmatjes die je nog eens op je matras kunt leggen ook weer voor betere ademing.
Is echt commerciele prietpraat.
groeten Elke

Ik heb wel een zeiltje gekocht, alleen is dit enkelt een klein gedeelte van het matras alleen onder de kont zeg maar.. Als het kindje zich draait zal het geen last hebben van het zeiltje.. En het houdt het matrasje goed! Dus dat zou ook een oplossing kunnen zijn.. Als de kraamverzorgster het goed keurt dan.. Dat is altijd nog maar de vraag..

Groetjes Claudia
33 wkn & 6 dgn

Hoi,
Wij hebben bij onze zoon wel bedzeiltjes gebruikt. Zowel in het wiegje als in het
ledikantje later. Dat heeft ons aardig wat diarree vlekken bespaard.
Maar dat moet iedereen natuurlijk voor zichzelf beslissen.
Liefs Melanie

Hoi Laura,

Ik heb bij de oudste, nu 6, ook een bedzeiltje gekocht en gebruikt. Bij de tweede heb ik hem wel gebruikt maar een al weer vrij snel uitgehaald omdat ze in bed ging omdraaien en ik het een eng idee vond dat ze dan soms met haar mondje op het zeiltje zou komen liggen. Ik ben nu weer zwanger en bij mij komt het zeiltje er niet meer in, wat lekken die hele kleintjes nou door, dat komt pas als ze groter worden of met zindelijk worden bezig gaan, en dan zijn ze alweer een stuk groter, zodat ze er niet direct door stikken als ze er met de mond op liggen. En een eventueel ongelukje neem ik dan maar voor lief, liever een matrasje met een vlek dan een kindje wat vind.

groetjes MP

Wij hebben bij de eerste, nu 14 mnd, wel een zeiltje gebruikt, maar dan een waar een molton laag overheen zit. Verder deden wij hem alleen aan de onderkant; van kont tot tenen. In de wieg is hij niet nodig geweest, maar in het ledikant al meerdere keren.
Ik heb een wat grotere maat gekozen en die overdwars in bed gelegd. Zo heb je heel veel ruimte om hem aan de zijkanten om het matras te slaan. Dan ligt ie lekker vast.

Mijn zoontje is een enorme woelwater in bed (ligt geregeld overdwars, achterstevoren, in een hoekje...), maar heeft nog nooit het zeiltje van zijn plek gekregen. Het ligt ook als eerste laag op het matras, dan een molton, dan een hoeslaken, dan je kind in slaapzak en ten slotte een deken met laken.

groejts
greet

Hallo,

Ik heb nooit een bedzeiltje gebruikt.
Wel een hele dikke molton en ik heb een matras met afritsbare hoes.
Mijn oudste heeft 20 maanden op dat matras gelegen en er zit geen vlek in.
Hoes nooit hoeven wassen omdat er vlekken inzaten.
Het word ook afgeraden ivm verstikkend effect.

caroline

Terug
Bovenaan