Wel of geen borstvoeding

Bij mijn eerste kindje heb ik borstvoeding gegeven. Ik wil er geen lang verhaal van maken, maar dit is zeer vervelend verlopen.
Nu ben ik weer zwanger en had mij eigenlijk voorgenomen geen borstvoeding meer te geven. Nu ervaar ik nogal wat kritiek in mijn omgeving. Denk aan "dan hechten kinderen minder goed" of "dat is minder gezond".
Hier door twijfel ik weer erg. Hoe zien jullie dit en wat is jullie ervaring?
 
Met mijn eerste zoon had ik weinig productie max 40 ml per dag dat deed ik een maand lang daarna stopte ik… aug 2021 weer ben ik weer bevallen toen begon ik meteen met flesvoeding. Er waren mensen en zijden steeds geef je geen borstvoeding maar, niemand die snapt dat niet iedereen evenveel productie heeft ik had bijna niks. Ookal had ik veel melk ik vond flesvoeding veel fijner.

Je moet je er niks van aantrekken wat anderen ervan denken, het is jouw keuze en daar moeten ze begrip voor hebben. Met een flesvoeding groeien ze even goed…
 
Bij mijn 1e is de borstvoeding ook heel vervelend/ ellendig gelopen. Toen ik zwanger was van de 2e (ze is nu 12 weken) heb ik ervoor gekozen om het toch nog een keer te proberen maar duidelijk aangegeven dat als het weer niet lekker ging of niet goed voelde zou ik meteen stoppen en dat heb ik gedaan. Na 2 dagen ben ik gestopt en geen spijt van deze beslissing! Jouw lijf, jouw baby dus ook jouw beslissing! ?
 
Je moet vooral doen waar jij je goed bij voelt. Wat de reden van je keuze ook is, je hoeft je tegenover niemand te verantwoorden. Jouw kindje en jouw lichaam. Ik denk zelfs dat het averechts kan werken op het moment dat je het toch gaat proberen terwijl je het eigenlijk helemaal niet wilt. Er zijn heel veel kindjes groot geworden zonder borstvoeding. :)
 
Doe wat goed voelt. Flesvoeding is ook oké en daar worden ze ook prima groot op.

Mijn oudste kreeg 6 weken borstvoeding, toen gestopt want ik trok het niet meer. Wat was ik daar blij mee. Zowel zij als ik waren veel gelukkiger op Flesvoeding. Mijn 2e kreeg Flesvoeding vanaf dag 1. Nu zwanger van de 3e en die krijgt ook Flesvoeding vanaf dag 1. Ik begin niet meer aan de borst, met Flesvoeding heb Ik ook gezonde en blije kinderen én een blije mama, niet onbelangrijk!!
 
Er zullen altijd mensen kritiek hebben, bij alle aspecten van het moederschap. Zo veel mensen zo veel meningen..
ik heb bij mijn eerste borstvoeding ook als erg belastend en onprettig ervaren. Bij de tweede daarom gekozen om direct flesvoeding te geven. Erg gelukkig mee. Ik ben een gelukkige moeder en dat is me meer waard dan de mening van anderen. Dus doe waar jij je goed bij voelt!
 
Ik kan me daar zo boos om maken!! Mensen beseffen zich echt niet wat voor trauma het kan zijn als de borstvoeding niet lukt of hoe frustrerend die eerste tijd van proberen kunnen zijn!
Ik heb met de 1e ook een echte nare ervaring gehad, 3 maanden lang geprobeerd en dat was echt niet leuk. Wat een verademing toen ik eindelijk toegaf en stopte!

Minder gezond is het echt niet. En minder hechten kan met een moeilijke borstvoedings start ook het geval zijn, met een hongerig kind en gefrustreerde moeder...

Gewoon niks van aantrekken en doen wat jij wil, het is jouw baby, jouw kraamtijd, jouw beslissing.

Nu zwanger van de tweede en ik wil het opnieuw proberen, maar ik zet mijn grenzen van te voren heel duidelijk en als het niet gaat, gewoon flesvoeding.
 
Bij de eerste wilde ik graag borstvoeding geven, maar mijn zoontje was te ongeduldig dat er niet meteen melk uit de borst kwam. Toen heb ik een paar weken gekolfd, maar dat was zo vermoeiend. Je moet alles dubbel doen. Vervolgens overgestapt op flesvoeding en geen moment spijt gehad. Nu zwanger van de tweede en ik ga meteen flesvoeding geven.
 
Terug
Bovenaan