wel of geen borstvoeding.

Ik heb bij mijn andere twee kinderen ook borstvoeding gegeven en hoop het over ongeveer een half jaar weer te kunnen geven. Ik vond het wel een vak apart en heb het ook echt doormoeten zetten vanwege tepelkloven. Maar als het allemmaal goed loopt is het zo makkelijk. Paar luiers mee en we zagen wel wanneer we thuis kwamen.
Ik heb ook niet ergens open en bloot zitten voeden. Wel hield ik dan rekening met mijn kleren. Blouse of vestje aan met een hemdje of tshirt eronder. Als je dan met je rug naar de mensen zit ziet niemand het. Bloese los, valt dan zo om het hoofdje van je kindje, t-shirt omhoog aan een kant en dan ligt het hoofdje voor je borst, en de blouse valt er ook nog omheen.
Maar succes met je beslissing. Marin.
 
Meid, waar ben je dan allemaal van plan de fles te geven dat een borst zo ongepast is? Op sollicitatiegesprek, op de markt, in de Bijenkorf, de kerk? Ook flessenkinderen hebben een rustige omgeving nodig om te drinken, dus dat werkt toch niet.

Het grootste deel van de voedingen geef je thuis, zo gaat dat nu eenmaal en dat lijkt me geen punt. Dan is er nog een deel op visite (kun je je zo gewenst prima terug trekken).

Dan komt het inderdaad nog een paar keer voor dat je ergens anders buiten de deur bent. Vaak ga je dan weg na een voeding, dus heb je wel weer even de tijd tot de volgende voeding, maar goed je zult eens langdurig weg zijn.

Musea hebben altijd wel ergens een kamertje waar je je terug kunt trekken, veel restaurants (niet de hele kleintjes) hebben ook wel een plekje: bovendien willen die je graag helpen.

Kleding kun je aanpassen, en er is ook speciale kleding voor voedende vrouwen met handige openingen: echt, je ziet helemaal niets. Je koopt twee van die shirts en je zit gebakken voor je langdurige excursies met kleine buiten de deur.

Dan heb je ook nog eens de mogelijkheid om een flesje afgekolfde melk (altijd twee reserve in de vriezer!) te geven als het echt allemaal niet anders kan.

Echt, ik zie het probleem niet.

groetjes,
Michelle.
 
Hallo Dames
Het zal allemaal wel aan liggen in welke omgeving je zit maar borstvoeding is helemaal niet zo gewoon. Zelfs op verschillende werkplekken is het nog niet geregeld dat er een gedegen ruimte is om borstvoeding te geven. Bij anderen thuis wordt ook niet altijd even makkelijk gedaan als je appart borstvoeding wilt geven. Ik ga borstvoeding geven maar vind het zelf heel ongemakkelijk om dit te doen waar anderen bij zijn. De ene vind het vreselijk als je dit doet terwijl een ander het belachelijk vind dat je het niet in het openbaar doet. Ik vind borstvoeding geven ook belangrijk maar vind het ook niet goed dat ik van te voren me druk moet maken waar het wel kan en waar niet. Tuulijk zijn er vrouwen die het allemaal makkelijk vinden ik ben blij voor ze dat ze dat kunnen. Ik wou dat ik ook zo makkelijk kon denken maar helaas is dit niet het geval. Im mijn omgeving hoor ik meerdere vrouwen die hetzelfde als mij denken. Dus wees alstublieft niet te veroordelend over de vrouwen die niet zoals jullie denken.
 
Anoniem van 15.43: Wat werken en borstvoeding aangaat heb je een wettelijk kolfrecht of recht om borstvoeding te geven gedurende een kwart van je werktijd. Je werkgever MOET daarvoor een schone ruimte ter beschikking stellen die je kunt afsluiten. Verder moet er een koelkast en stromend water zijn.
Het probleem is alleen dat veel vrouwen kolven op het werk onhandig vinden en dan stoppen, dan wel dat ze weten dat hun werkgever niet staat te springen om een borstvoedende vrouw. En dan zijn het de vrouwen zelf, die hun recht niet afdwingen en vaak stoppen, maar wettelijk gezien heeft je werkgever geen poot om op de staan en moet je gewoon gebruik maken van je kolfrecht.
En als je niet graag voedt bij visite, dan trek je je toch even terug. Dat kan ook als je zelf op visite bent. Als je dan een afspraak maakt met iemand dan zeg je evt. aan de telefoon al dat je bv. in hun slaapkamer even wilt kolven of je kind wilt voeden.
Echte vrienden hebben hier heus geen problemen mee.
En wat 't echte openbare voeden betreft: het is maar wat makkelijk hoor. Nooit gedonder met flesjes die opgewarmd moeten worden. Nee, hup kind aan de borst en 't komt vanzelf goed. En wat een van de andere mensen ook al heeft geopperd. Er zijn hele discrete mogelijkheden tot borstvoeding. Maar wat ik zelf echt heel raar vind is dat anno 2003 sommige mensen nog steeds moeite hebben met voeden in het openbaar, terwijl de stranden vol liggen met bloot. Heel wat meer bloot dan je bij een voedende vrouw zult zien. Ook de tv herbergt weinig geheimen meer en iets dat zo natuurlijk is, daar hebben sommige mensen moeite mee.... Daar heb ik nou moeite mee.
 
Ik ben zelf ook van plan borstvoeding te gaan geven en zie het probleem nietvan sommige om in het openbaarte gaan voeden. Er zijn inderdaad zoals hier boven in de verhalen al gemeld staat zat mogelijkheden om discreet te voeden.

En dan het is eigenlijk de normaalste zaak van de wereld dat een moeder haar kind de borst geeft.

Kijk naar de natuur als daar te zien is hoe een moederdier haar jongen voedt dan is dat mooi en dan zou je dat als mens niet mogen ?????

Groetjes merel
 
Ik heb een maand gekolfd en toen was de borstvoeding op, niks aan te doen dus en mijn dochter lag eerst 3 weken in de couveuse, ik kon haar ook niet zelf voeden. Tegen de tijd dat dat wel mogelijk was wilde ze niet meer aan de borst.

Ik geef dus flessenvoeding en van alle kanten merk ik dat ik als een soort borstvoedingsmisdadiger word gezien. Ik had (blijkbaar) beter mijn best moeten doen om de borstvoeding langer te laten duren enz. enz. Heel vervelend. Overal waar het onderwerp ter spraken komt begint de borstvoedingmaffia meteen te bléren dat je altijd het beste voor je kind moet willen blablabla. Soms kan het dus niet, zoals bij mij en sommige vrouwen willen het niet om redenen die ZIJ belangrijk vinden zoals de anoniem die dit onderwerp startte. En ja hoor meteen weer een grote tetter van een aantal mensen want wat de reden ook is van iemand om geen borstvoeding te geven, altijd weer types die menen de persoon in kwestie op haar plaats te moeten zetten terwijl ze alleen een mening en discussie vroeg, geen terechtwijzing.

En Laura, jij ziet de wereld wel erg rooskleurig met je aparte ruimtes bij werkgevers en wettelijk verplichte plekken. Lang niet alle werkgevers houden zich daar aan en lang niet alle werknemers durven zomaar op hun strepen te gaan staan om een ruimte op te eisen. Je zult maar bij een klein bedrijf werken waar het niet kan of veel onderweg zijn (zoals ik, ik ben casting director en werk dan hier en dan daar, al naar gelang het project waar ik aan werk). Fijn dat het bij jou allemaal geregeld is, geldt helaas niet voor iedereen.

Kortom, maak de keuze waar je je lekker bij voelt en laat je niks aanpraten door fanatici.
 
ik heb de reacties gelezen en ik heb zelf ook besloten om om die reden de fles te geven,want ik ga ook echt geen borstvoeding geven waar de familie bij is,daar voel ik me echt niet prettig bij. heel discreet voeden gaat een beetje moeilijk als je grote borsten hebt,want je moet je borst dan al ondersteunen anders krijgt het kind geen lucht.
 
Terug
Bovenaan