Wel of geen combinatie - of NiPT test?

Wij hebben zojuist de eerste intake bij de vk gehad.

Ook uitleg gekregen over de mogelijkheid tot een combinatietest of nipt-test. We weten nog niet of we dit gaan doen.

Aan de ene kant goed om te weten maar aan andere kant, bij 20 wkn echo hoor je ook veel.

Wat zijn jullie gedachten hierover? Hebben jullie wel of niet zo'n test uitgevoerd?

Hi!

Ik heb de NIPT en een losse medische echo rond 13 weken gedaan (dat is zeg maar de echo van de combinatietest). Aan je gebruikersnaam te zien, ben ik wat ouder dan jij en val ik in de hoge risicogroep. Daarom in eerste instantie NIPT (toen nog niet verkrijgbaar in Nederland, dus flink bedrag betaald in België). De losse medische echo was een test bij onze verloskundige-praktijk. NIPT test namelijk specifiek op 3 afwijkingen. Bij de medische echo met 13 weken  (die dus onderdeel is van de combinatietest), wordt veel meer bekeken dan alleen de 3 afwijkingen. Alleen combinatietest voor de 3 afwijkingen vonden wij niet voldoende zekerheid. Je krijgt een kansberekening als uitslag; niet een 'ja of nee'.

Natuurlijk kun je wachten tot 20 weken. Dan zien ze pas echt goed of er iets met je kindje aan de hand is (overigens niet specifiek die 3 afwijkingen), maar wil je het zover laten komen? Dat is ook afhankelijk wat je met een eventueel slechte uitslag nu zou doen. Daar zou ik eerst over nadenken. Als je een zwangerschap zou willen afbreken, omdat het kindje bijvoorbeeld Down heeft, waarom dan wachten met testen tot week 20? Dan maak je het jezelf veel moeilijker dan die keuze al is. Met 20 weken heb je de baby al gevoeld, heb je een buikje en moet je echt bevallen als je de zwangerschap afbreekt.

Zou dus goed nadenken wat je met een eventuele slechte uitslag zou doen en wat je precies wilt weten. Beide testen doen echt iets anders en geven andere zekerheden, maar als je van te voren al weet dat je niets met een negatieve uitslag doet, waarom zou je dan nu uberhaupt testen?

Liefs Anna

Hoi,

Ik heb bewust gekozen voor de combinatietest eigenlijk omdat ik 34 ben. Met de 20-weken echo wordt inderdaad gekeken naar heel veel maar daar wilde ik niet op wachten. Ondanks dat de combinatietest een kansberekening is bedacht ik dat ik liever in een vroeg stadium al wilde weten of er een kans was op afwijking (met alle gevolgen van dien) dan halverwege de zwangerschap pas. De kans was overigens bij mij vrij klein en de nekplooijmeting gaf mij geruststelling. Daardoor ging ik vrij ontspannen naar de 20-weken echo.

Maar de keuze om het wel of niet te doen is heel persoonlijk. Laat je in die zin niet (te veel) leiden door wat anderen doen. Misschien is het handig om voor jezelf te bedenken waarom je het zou willen doen en wat je zou doen in geval dat de uitslag niet de verwachte is.

Succes!

Wij twijfelen er ook over. We hebben al 1 gezonde zoon van 2 jaar en ben nu 13 weken zwanger van de 2e. Nu was er bij de 1ste geen nipt test en hebben we verder ook niks gedaan. Nu is dus wel de keus om de test te doen. Ben pas 25 en m'n man is 32. Wat zullen jullie doen?

Dani; zo dacht ik ook eerst. Was een dubbel gevoel, enerzijds had ik zoiets van ja maar voorheen kon dit ook niet. En anderzijds.. Nu kan het wel en we leven in het nu natuurlijk. Je moet voor jezelf de vraag stellen hoe je je erbij zult voelen als het kindje een van de 3 te testen syndromen heeft bij de nipt en je komt er pas achter bij de geboorte.. Voor mij was het antwoord op die vraag simpel.

Dit wilde ik niet en heb de nipt test gedaan gisteren. Nu wachten op de uitslag. Wij zijn ook nog lekker jong dus een verhoogde kans hebben we niet, maar je weet het nooit.

Mijn advies zou dus zijn, doe de test. Tenzij je er voor 200 procent zeker van bent dat je kunt en wilt zorgen voor een kindje met down.

Hi Mieke,

Wij hebben ervoor gekozen om de NIPT te laten doen, ook wij zijn nog jong (onder de 30) en er komen geen afwijkingen voor in de familie. Maar toch voor mijn gevoel en bevestiging hebben wij ervoor gekozen om de test te doen. 8 dagen na het prikken kregen wij een goede uitslag gelukkig. Het bracht mij meer rust, het is onze eerste zwangerschap dus alles is zo nieuw en wil dan graag zekerheid.

Het is eigenlijk wat meerder dames zeggen echt je gevoel dat je moet volgen.

Het is een super moeilijke keuze!

Wij waren er vrij snel over uit dat we sowieso de nipt wilde doen. Mijn vriend heeft MS, dat betekend een onzekere toekomst. Als ik over een x aantal jaar voor hem zou moeten zorgen, denken we dat we niet alle tijd en aandacht hebben voor een kindje met een beperking, en dat vind ik niet eerder tegenover het kindje.

Bij ons was wel erg de twijfel over de nevenbevindingen, waar we uiteindelijk wel voor hebben gekozen. Wanneer je niet test zijn de evt risico's er toch, dus Lets face it. Misschien geeft het ons de mogelijkheid sneller te anticiperen bij klachten.

Toen mijn vriend ms bleek te hebben waren we heel wat maanden onderweg voordat er duidelijk was, en is er dus (onnodig) veel verslechtering geweest in zijn situatie. Iets wat niet had hoeven gebeuren als medicatie eerder ingezet had kunnen worden; en waar nu dus extra veel medicatie voor nodig was om enigszins te herstellen.  Ik zou dat niet nog een keer willen en zou mezelf voor mijn kop slaan als ik mijn kind eerder had kunnen helpen. (Ms is overigens niet te zien in de genen dus een gelijke situatie zal er niet zijn)

Dit zijn dus keuzes die wij hebben gemaakt door de ervaringen die wij met ziek zijn hebben, of ik hetzelfde had gekozen als we beide 'gezond' waren geweest durf ik niet te zeggen.

Volg je hart, iedereen heeft andere redenen om iets wel of niet te doen, als jij je maar goed voelt bij je keuze!

sorry Jeska maar ik vind je reactie nogal ongepast. ''Ik denk niet dat het een kwestie is van willen of kunnen zorgen voor een kindje met Down, maar houden van je kindje wat op dit moment in je groeit en de verantwoordelijkheid nemen''

Dat ik zeg willen of kunnen wilt niet zeggen dat ik niet onvoorwaardelijk veel van ons kindje al hou. De verantwoordelijkheid voor je kindje neem je uiteraard altijd.

alleen heeft niet iedereen dezelfde gedachte gang. Dus wellicht had je je anders kunnen formuleren, was minder lullig overgekomen voor de mensen inclusief mezelf die wel een keuze maken :)

Terug
Bovenaan