Hi!
Ik heb de NIPT en een losse medische echo rond 13 weken gedaan (dat is zeg maar de echo van de combinatietest). Aan je gebruikersnaam te zien, ben ik wat ouder dan jij en val ik in de hoge risicogroep. Daarom in eerste instantie NIPT (toen nog niet verkrijgbaar in Nederland, dus flink bedrag betaald in België). De losse medische echo was een test bij onze verloskundige-praktijk. NIPT test namelijk specifiek op 3 afwijkingen. Bij de medische echo met 13 weken (die dus onderdeel is van de combinatietest), wordt veel meer bekeken dan alleen de 3 afwijkingen. Alleen combinatietest voor de 3 afwijkingen vonden wij niet voldoende zekerheid. Je krijgt een kansberekening als uitslag; niet een 'ja of nee'.
Natuurlijk kun je wachten tot 20 weken. Dan zien ze pas echt goed of er iets met je kindje aan de hand is (overigens niet specifiek die 3 afwijkingen), maar wil je het zover laten komen? Dat is ook afhankelijk wat je met een eventueel slechte uitslag nu zou doen. Daar zou ik eerst over nadenken. Als je een zwangerschap zou willen afbreken, omdat het kindje bijvoorbeeld Down heeft, waarom dan wachten met testen tot week 20? Dan maak je het jezelf veel moeilijker dan die keuze al is. Met 20 weken heb je de baby al gevoeld, heb je een buikje en moet je echt bevallen als je de zwangerschap afbreekt.
Zou dus goed nadenken wat je met een eventuele slechte uitslag zou doen en wat je precies wilt weten. Beide testen doen echt iets anders en geven andere zekerheden, maar als je van te voren al weet dat je niets met een negatieve uitslag doet, waarom zou je dan nu uberhaupt testen?
Liefs Anna