Wel of geen Combinatietest (en vervolgtesten)?

Hoi Sara,

Dit is een lastige kwestie.

Ik ben 38 jaar en 2 maart bevallen van een gezonde dochter.

Ik had de combinatietest laten doen en mijn uitslag was een kans van 1:30 op een kindje met Down.

Ik heb een vruchtwaterpunctie laten doen en gelukkig was alles goed.

Ik ben dus niet voor die heel moeilijke  keuze komen te staan.

Achteraf gezien zal ik niemand een combinatietest aanraden, het is idd gewoon een kansberekening. Ik heb gevraagd hoe ze nu aan die uitslag van 1:30 waren gekomen, ze zeiden dat ze "iets" in mijn bloed hadden gezien.

Ik heb al twee kinderen van 11 en 9 jaar en ik was dus een stuk jonger en heb toen ook geen testen laten doen. Ze zeiden dat ze waarschijnlijk dan ook iets in mijn bloed hadden gevonden, wat dat is weten ze ook niet. Mijn oudste twee kinderen zijn gelukkig ook gezond.

Heel veel succes met je beslissing!

Groetjes Sandra

Hey Sarah,

Wat super om te lezen dat je zwanger bent. GEFELICITEERD!!!
Voel je je goed of heb je veel klachten??

Ik heb alleen de 20 weken echo laten doen. Wij vonden het niet nodig om andere testen te laten doen. Ik was 31 toen ik zwanger was van de eerste en 32 bij de tweede. Bij ons in de families komen geen kindjes met down voor dus wij hebben het niet gedaan.
Veel succes met je keuze.

Groetjes Triesepies

Ik ben 24 jaar, en 11 weken zwanger, erg jong voor een combinatie test. Wij hebben ervoor gekozen om de combinatie test wel te doen en dat ook in verband met mijn werk, en een  aangeboren afwijkingen in de familie. Zelf vond ik het een erg prettig idee dat er nog een keer goed naar het kindje zou worden gekeken, om ook een open ruggetje uit te sluiten. Het is en blijft een kansberekening, dus zekerheid dat het helemaal gezond is heb je niet ( maar in hoeverre heb je die zekerheid met een vruchtwaterpunctie? er zijn altijd stoornissen waar je niet op kan testen).

In mijn werk zie ik hoe zwaar het kan zijn om een kind met het Syndroom van Down op te voeden naast de andere kinderen binnen een gezin. Tuurlijk krijg je er ook een hoop voor terug.

Ik vind dat ik wel de keuze moet hebben om bewust te kiezen, en ook bewust te kiezen als ik besluit om wanneer er iets heel erg fout zit het te laten weghalen.

Laat je niet gek maken en luister naar je eigen gevoel.

Hallo,

Ik heb de grens van 36 nog niet bereikt, maar wil toch reageren.
Toen ik zwanger was van mijn zoon heb ik een combinatietest gedaan. Ik was toen 27 jaar. Uit de test kwam dat ik een kans van 1 op 35 had dat mijn zoon Down kon hebben.
Wij hebben toen een vlokkentest gedaan en daaruit bleek dat hij geen Down of andere chromosomale afwijkingen had. Ik ben heel blij dat ik die vlokkentest gedaan heb, omdat ik nu heerlijk van mijn zwangerschap heb kunnen genieten en niet steeds in onzekerheid heb gezeten. Je   hebt trouwens 1% kans op een miskraam als je een vlokkentest doet. Dus de kans op een miskraam bij een vlokkentest is net zo groot als de  kans om  zwanger te raken als je de pil slikt!!! Dus dat valt erg mee. Maar het blijft altijd een risico.
En een combinatietest is een kansberekening en zegt eigenlijk helemaal niks. Ik ken iemand die ook de test had gedaan en zij had een kans van 1 op 5500. Zij heeft verder geen testen gedaan omdat ze zo'n kleine kans had. Toen haar dochtertje geboren werd bleek dat ze Down had! Dus ook al heb je een hele goede uitslag dan nog zegt dat niet dat je kind geen Down heeft! Een vlokkentest of vruchtwaterpunctie geven wel uitsluitsel. En als zou blijken dat je kindje Down heeft dan ben je daar in ieder geval op voorbereidt en komt het niet als een verrassing. En je kan eventueel beslissen of je de zwangerschap afbreekt. Maar dat is een keuze die ieder voor zich moet maken.
Ik zou zelf persoonlijk niet weten wat ik gedaan zou hebben als mijn zoon wel Down zou hebben gehad. Ik denk dat met een vreselijk dilemma zou hebben gezeten.
Ik wens iedereen veel succes met het maken van een beslissing om wel of niet de combinatietest te doen en een eventuele vlokkentest of vruchtwaterpunctie.  Want dat is iets wat je alleen zelf kan beslissen.

Terug
Bovenaan