Die beslissing moet je zelf nemen. Maar denk vooral na over de feiten: Zit er wat in onze familie? Jullie leeftijd, leveren die al risico's? Wil je het weten en waarom?
Bij ons zaten handicaps in de familie. Daarom hebben wij uitgebreid onderzoek laten doen bij een klinisch genetisch centrum. (meestal bij een academisch ziekenhuis te vinden) Daaruit kwam dat een kindje van ons samen KANS had op diverse handicaps. Ondanks het risico werden we toch zwanger. Van te voren goed overlegt samen en met de VK en gyn welke testen gedaan zouden worden en hoe te handelen bij eventuele problemen. De gyn en de artsen van het klinisch genetisch centrum vertelden dat zelfs na alle mogelijke onderzoeken er nog steeds dingen waren die ze vanaf de buitenkant (echo), met een vruchtwater of vlokkentest en via bloedtesten NIET kunnen opsporen. Denk hierbij aan doofheid, blindheid, geestelijke beperking, etc. Uit alle testen bleek dat ons kindje "gezond" was. 2 Jaar na de geboorte werd echter epilepsie geconstateerd en vrij recent autisme. Al deze dingen waren NIET als mogelijk probleem gegeven door de onderzoeken van het klinisch genetisch centrum. Het is gewoon domme pech. Maar ons kind is ons niet minder dierbaar! We houden zielsveel van hem.
Ik wil met mijn verhaal niemand bang maken. Ik wil alleen aangeven dat je, ondanks alle testen, niet alles uit kunt sluiten. Wél de wat duidelijkere en ingrijpende handicaps. Door de testen kun je je beter voorbereiden op de problemen die een kind KAN hebben. Soms moet er zelfs een moeilijk besluit genomen worden. Dát zijn de dingen die je ook moet meewegen in je besluit om al dan geen onderzoeken te laten doen. Wil je alles weten? Ben je eventueel bereid moeilijke beslissingen te maken? Ik ben nog altijd blij dat we voordat we überhaupt zwanger waren al onderzoek hebben laten doen. Zo hebben we weloverwogen een besluit kunnen maken. Toen we eenmaal zwanger waren wisten we welke onderzoeken voor ons van toepassing waren én wat we zouden besluiten als er iets ernstigs gevonden was. We hebben gelukkig nooit voor het besluit gestaan...
Sterkte met het nemen van een beslissing! En ik wens je een heerlijke en onbezorgde zwangerschap!