Wel of geen derde

<p>Ik heb even een vraagje aan andere mama's hier. Wij hebben nu een dochter van 19.5 maand en een zoontje van 3.5 maand. Onze planning was om het bij twee kinderen te houden maar ik begin te twijfelen. </p><p>Mijn vriend heeft altijd gezegd dat hij 2 wel genoeg vond, ik zei eerst al twijfel over 2 of 3 maar na geboorte van de tweede merkte ik dat het toch een stuk zwaarder is en had ik ook zoiets het is wel mooi zo en ons gezin compleet. Toen hij 2.5 maand was en er wat ritme kwam en ik er zelf wat meer handigheid in kreeg begon ik toch weer te twijfelen over een derde. Mijn vriend heeft zoiets van voor mij hoeft het niet, maar als jij nog niet zeker bent gaan we nu nog geen definitieve maatregelen namen (hij zou zich laten steriliseren). Praktisch gezien zou het totaal niet handig zijn, ons huis en auto zijn dan te klein en financieel moeten we nu al opletten dus zou het dan helemaal lastig worden en ik wil misschien weer gaan studeren voor 2 jaar wat het er ook niet makkelijker op maakt. Het gevoel voor een derde blijft echter nog wel aanwezig. </p><p>Wat ik vooral merk is dat ik het idee raar vind om nooit meer een test te doen, een echo of verloskundige afspraak te hebben. Om nooit meer zwanger te zijn, schopjes te voelen,  te bevallen en dat ik mijn borsten nooit meer zal gebruiken om te voeden. Zijn er vrouwen die deze gevoelens herkennen? Ik twijfel dus of ik echt graag een derde wil of gewoon aan dit idee van 'nooit meer' te wennen. </p><p>Sorry het is een lang verhaal geworden. </p>

Hay Hay! 

Ik kan niet écht mee praten denk ik. Maar ik zou zelf heel graag een groot gezin willen! Het liefst 4 kinderen. We zijn nu in verwachting van ons 2e kindje en mijn man zegt en heel duidelijk:” nee 2 is echt meer dan genoeg” 
Daar baal ik heel erg van maar ben bang dat ik het zou moeten axepteren. Maar jullie kind is nog niet zo oud, wellicht nog wel maanden wachten omdat je hormonen nu erg aanwezig zijn? (Ik noem maar iets hihi). 

Ik heb 2 dochters (2.5 jaar en 9 maanden) en wil ook graag een 3e. Mijn man wil er zelfs wel 4 haha, maar ik denk dat ik 3 wel genoeg vind....
Dus wij zijn het gelukkig wel eens over de 3e. Maar die komt er pas over 1.5-2 jaar, niet eerder dan de oudste 4 jaar is! Ik wil echt geen 3 kindjes onder de 4 jaar...
Ik zou nog maar even wachten met sterilisatie ja. En het even de tijd geven. Je kindjes zijn allebei nog klein. Misschien ovet een jaartje eens verder denken samen, best kans dat je man er dan heel anders over denkt omdat de kinderen dan groter zijn.
Ik snap je wel hoor..  wil nu echt nog geen 3e, maar zou dolgraag weer dat getrappel en gedraai in mn buik willen voelen.. zo bijzonder!!

Ik zou denk ook nog een derde willen krijgen, maar los van je gevoel moet je een derde kind natuurlijk wel een goede basis kunnen bieden. Een kleiner huis hoeft geen probleem te zijn lijkt me, een kamer delen doen veel mensen. Maar je moet natuurlijk wel de financiële middelen hebben. Sowieso zou ik nog even wachten met die sterilisatie en over paar maanden weer kijken

Ik wil em er toch ingooien, leeftijd speelt ook wel een rol vind ik. Wij hebben al een ouder kind en ik merk dat het best pittig is (wij zijn al eind 30) enerzijds in de luiers en anderzijds ook rekening houden met onze oudste en ook onze eigen behoeften. Het is echt topsport.

Toch had ik het nooit willen missen, onze derde:) Wij hebben onze huis moeten verbouwen en een groter auto moeten aanschaffen, dus je moet je hier wel op voorbereiden vind ik. Wij hebben ook besloten dat we over een paar jaar gaan verhuizen omdat onze huidige huis niet meer aan onze woonwensen voldoet. Ik heb alles heel praktisch georganiseerd maar Ik mis ruimte voor ons, meer ruimte en meer mogelijkheden. Vooral nu we beiden thuis werken toch ook wel een werkplek. 

Als ik wat jonger was geweest dan waren we misschien wel voor een vierde gegaan:) En ik wil nu ook echt aan die ene opleiding beginnen dus ik denk dat we het hier bij laten.. 

@gebruiker, als mijn vriend zich niet bedenkt houd het hier sowieso ook op. Wil dat hij er zelf achter staat en niet omdat ik het wil. 

@CvB voor mij hoeft het nu ook nog echt niet, ziet 16 maanden tussen de eerste twee (bewust snel na elkaar) en zei ook al dat ik er nu dan wel wat langer tussen wil. Probeer het daarom ook uit mijn hoofd te zetten onder het mom, we zien tegen die tijd wel maar merk ook dat ik dat wel lastig vind. 

@Girafje, vind het nu niet meer zwaar. Alleen de eerste weken toen hij nog niet door sliep, ik moest wennen aan twee kids en er nog totaal geen ritme in zat. Nu dat allemaal loopt vind ik het goed te doen. 

@gebruiker, op zich is een kamer delen niet erg nee, maar ik had vroeger zelf ook een eigen kamer en zeker in mijn tienerjaren vond ik dat wel erg fijn. Maar goede basis vind ik sowieso belangrijk ja.

@gebruiker, leeftijd is op zich nog wel te doen. Ben zelf 32 en vriend wordt over paar weken 35, maar wil er dan ook geen 5 jaar meer mee wachten. Verder is het vooral die praktische kant ja, wil ook wat ruimte in huis hebben voor iedereen en de auto waar echt geen 3 stoeltjes achterin passen. Maar wat jij zegt het niet willen missen, als ik mijn kinderen zie en besef hoe gek ik op ze ben dan wil ik graag nog een derde. 

Bedankt voor de reacties allemaal!

Hoi, 
Ik begrijp helemaal je gevoel. Ik heb 2 dochters, 1 van 4 jaar en de jongste is 4 maanden. Inderdaad het idee dat er geen klein mensje meer in je buik zal groeien is toch best een gek idee. Wij hebben nu ook steeds meer het ritme te pakken, waardoor ik denk van nou een derde zou nog best kunnen. Aan de andere kant wel het idee dat je dan nog een keer helemaal opnieuw begint. Ik zou zelf niet te lang willen wachten, des te eerder zijn we weer uit de luiers:)
Groetjes

Terug
Bovenaan