Ouders.nl :
dit staat daar ergens vermeld: er worden dus tegenstrijdige adviezen gegeven, blijkbaar.
waarom magere of halfvolle melkproducten geven?
In het archief van de vragen aan de kinderarts las ik een antwoord waarin de kinderarts adviseert om een kind vanaf 1 jaar volle melkproducten te geven en geen magere of halfvolle in verband met te weinig vet in deze producten. Dit kan namelijk leiden tot 'peuterdiarree'.
Nu adviseert u om magere of halfvolle melkproducten te geven. Ik ben zelf geneigd om toch de volle producten te geven. Dit advies kregen mijn zus en zwager ook van een kinderarts. Waarom adviseert u de magere en halfvolle producten?
Jolinda Kos-Meijer , Scottsdale, AZ, USA
Antwoord:
Wanneer kinderen ongeveer 1 jaar zijn, kunnen kinderen gewone koemelk verdragen. In Nederland wordt het advies gegeven om rond deze leeftijd over te schakelen op halfvolle melk, dit in verband met het vet gehalte.
Dit advies wordt in Nederland gegeven en dat wil niet zeggen dat dit advies overal ter wereld hetzelfde is. De eetgewoonten en het klimaat van verschillende landen/ werelddelen zijn niet hetzelfde, waardoor de adviezen ook kunnen verschillen.
Leonie Ruitenburg
Leonie Ruitenburg is diëtiste bij Friesland Nutrition