Wel of geen kraambezoek?

<p>21 augustus verwachten wij ons eerste kindje. We zijn nu aan het bedenken wat we willen met kraamvisite. Wie komt er wel en wie niet? Laat je anderen je kindje vast houden of toch niet? Ik weet dat we hier zelf over moeten beslissen, maar ben benieuwd naar de verhalen van anderen.</p><p>Groetjes.</p>
 
Je moet vooral doen waar je je prettig bij voelt. Zelf ben ik gisteren bij iemand op kraambezoek geweest waar we beetje de afstand hebben bewaard. Kindje dan ook niet vast gehouden. 
Vind sowieso dat het vast houden van een baby niet de hoofdzaak is van het bezoek. 
kunt misschien zelf een afweging maken tussen mensen die dichterbij staan of verder van je af.
succes
 
Ik beval hopelijk 7 augustus van ons tweede kindje en wij zijn daar vrij makkelijk in. Onze dochter gaat met een snotneus over de baby heen hangen, dus blootgesteld wordt hij toch wel. We vragen wel of mensen willen afzeggen als ze coronaklachten hebben, maar daar vertrouwen we dan ook op. Iedereen mag ons zoontje vasthouden. Ik denk dat het ook wel een verschil is of het je eerste of tweede/derde/vierde kindje is. Doe vooral waar je je goed bij voelt!
 
Ik zou wachten tot je baby geboren is. Wat betreft het virus zou ik inderdaad vragen of mensen thuis blijven als ze klachten hebben, maar dat lijkt me sowieso ook nogal common sense eerlijk gezegd (snap niet als mensen ziekig op kraamvisite komen). Verder zou ik wat vasthouden betreft als het gaat om het virus niet te angstig zijn, maar wel kijken wat je zelf écht wil op dat moment.
Ter illustratie: wij zijn vrij makkelijk allebei, nu is ons zoontje bijna 1 en hij logeert bijna 1 keer per week wel bij een opa en oma, iedereen mag hem oppakken en we zijn niet (over)bezorgd dat er iets met hem gebeurt  (als hij valt staat ie wel weer op zegmaar, beetje zo). Zo keek ik ook naar de kraamtijd en -bezoek van tevoren. Alleen toen hij net geboren was verbaasde ik mezelf nogal, omdat ik dus echt liever niet had dat mensen hem vast hadden die eerste weken. Vanaf een week of 2 werd dat steeds minder en vond het na een maandje helemaal oké. Maar dit is meer om aan te geven dat je je nergens toe verplicht moet voelen omdat anderen dat zeggen of dat iets gek vinden. Doe waar je je op dat moment prettig bij voelt!
 
Wij verwachten in oktober ons 2e kindje en eigenlijk gaan we het hetzelfde doen als bij onze eerste. Alleen familie mag haar vasthouden, nadat ze hun handen gewassen hebben. Wanneer ze verkouden zijn, mogen ze haar niet vast houden. Dat heeft eigenlijk niks met de corona te maken, maar meer omdat een baby nog geen weerstand heeft. Mijn ervaring is dat mensen (buiten de familie) vaak niet eens verwachten dat ze de baby vast mogen houden. 
 
Ik hoorde vandaag toevallig dat sommige kraamzorg organisaties het nog/ weer afraden (zolang zij in huis komen maar ok als ze weg zijn) als je de 1,5 meter niet in acht kunt nemen. Dus als dat de norm is, en eigenlijk ia die norm wel logisch want die wordt door de overheid nog altijd aangeraden, kan bezoek wen kindje niet vasthouden. Of het slim is om daar met een pasgeboren baby van af te wijken is iets waar jullie zelf de keuze in moeten maken. Weet ook niet zeker wat wij hier (over ca 6 weken) mee gaan doen. Hangt een beetje van het moment af denk ik, bijv of corona dan weer toegenomen is of niet. Of mensen net terug zijn van een vakantiegebied met veel corona. En sowieso vind ik vasthouden de eerste weken alleen voor opa's en oma's. De rest wacht maar ?
 
Bij ons (voor corona tijden) mocht iedereen de baby vast houden nadat ze hun handen hadden gewassen. Iedereen die verkouden was (geweest) was niet welkom. Dit kan er uiteindelijk op neer dat we twee kraambezoekjes hebben verzet. 
Zelf ben ik twee keer op kraambezoek geweest nu in de coronatijd en dan moesten we ons aan de dan geldende regels houden: 1.5m afstand houden van elkaar en zeker niet de baby vasthouden. Vond ik zelf helemaal logisch. En een baby bekijken op afstand is net zo leuk. Je komt toch meer voor de ouders.
Volgens mij hoef je nu bij kinderen geen afstand meer te houden omdat baby's/kinderen geen besmettingsgevaar vormen? Daar zou ik even naar kijken. 
De baby heeft er verder geen boodschap aan dus daar hoef je het niet voor te doen. Voor een leuk foto moment kan je bezoek bijvoorbeeld ook naast jou zitten/staan terwijl jij de baby vasthoudt. :) 
 
Terug
Bovenaan