Wel of geen slaapzakje.

Onze zoon was in een hele koude week in januari geboren (-20ºC 's nachts) mijn moeder adviseerde mij vantevoren al dat ik wel 2 dekentjes nodig zou hebben, dat was ook zo en 2 kruiken.

In de reiswieg hadden we een dubbelgevouwen ledikant deken, in de ledikant hadden we 2 dekens over elkaar met een lakentje. Maar hij bleef toch best koud 's nachts.

Na een week zijn we gaan inbakeren, het was een groot kind en al die ruimte werd hem teveel. Dit mag normaal niet zo vroeg, je mag pas inbakeren nadat de arts de heupjes gecontroleerd heeft. Het kindje moet goed met de beentjes opgetrokken kunnen liggen, dat is beter voor de ontwikkeling van de heupjes.
Ik ga er niet automatisch vanuit dat ik nu weer moet inbakeren, in de eerste week is het stevig inwikkelen met een badcape meer dan voldoende. Daarna worden ze sterker en worstelen ze zich eruit.

Ik ben begonnen met een slaapzakje toen ik Thomas van het consultatiebureau niet meer mocht inbakeren(8 weken). Ze vonden hem zo sterk dat hij zich vast wel snel zou gaan omdraaien (bleek hij pas met 6 maanden te gaan doen).
Een lekker nauwsluitend slaapzakje geeft een kindje wat meer rust, het baarmoedergevoel zeg maar. Daar blijft zo'n kindje de eerste 2 maanden toch wel een beetje naar opzoek.

Waar de eerste weken het meest op gelet gaat worden is de ontwikkeling van het schedeltje. Of het niet scheef groeit. Je moet dan het kindje wisselend met het hoofdje naar links of rechts laten slapen.
Je hebt daar speciale kussens voor maar een opgerolde hydrofielluier in het ruggetje wil ook al helpen tegen het terugrollen.

wij gebruiken de eerste tijd geen slaapzakjes. we merken wel aan het kindje waanneer een slaapzakje nodig is.
ik ben geen voorstander inbakeren, ik adviseer ouders op de creche altijd eerst andere methodes te proberen. Babymassage werkt ook heel goed als je kindje moeite heeft met in slaap vallen. idd lakentje en dekentje is genoeg, lekker warm pyjamaatje aan.

Sanne, waarom ben je geen voorstander van inbakeren? Ik heb het zelf nooit gedaan bij mijn dochters, maar voor een onrustige baby kan het toch heel fijn zijn.
En het cb roept hier al heel snel inbakeren, het is erg in geloof ik.

Eigenlijk is inbakeren van alle tijden en van alle culturen. In 3e wereld landen zie je dat kinderen na de geboorte bijna standaard ingebakerd worden.

Inbakeren heeft ook zijn nadelen, en voor iemand die niet ervaren is zoals op een creche is er de kans dat het fout gaat.
Als een kindje het voor elkaar krijgt om te draaien dan kan het stikken. Ook te strak inbakeren heeft een risico. Dat risico willen veel creches niet lopen dus doen ze het liever niet.

Verder helpt het eigenlijk alleen voor de eerste 2 maanden daarna is het toch beter om af te bouwen.

Ik ben geen voorstander van babymassage, het hielp voor ons niet, en ik houd niet van dergelijke rituelen.

Inbakeren bij mijn dochter was niet nodig voor het in slaap vallen. Want dat lukte haar wel.
Nee ze sloeg zich iedere keer wakker, daar hielp niks anders tegen.
En inderdaad zoals hierboven gezegd is, waren we al snel weer gestopt omdat ze zo sterk was, dan ze vroeg ging rollen.
Maar ik was er maar wat blij mee!

Liefs

wij hebben allemaal een opleiding gedaan voor inbakeren, dus aan ervaring en deskundigheid is bij ons geen gebrek. wij steken erg veel tijd in de zorg voor de kinderen, wat niet op alle kdv's het geval is. Het grootste nadeel van inbakeren is afgeplatte hoofdjes, onderontwikkelde armspiertjes en het missen van de hongersignalen. bij ons raad het cb het ook af, maar dat is volgens mij ook per cb verschillend.

wij deden elke avond een massage, dat duurt net zo lang als je zelf of je kindje wil. onze meid ging er heerlijk van slapen. en ik steek er echt gaan kaarsjes of wierrook bij aan hoor haha. Het is gewoon een heerlijke manier om tot rust te komen, en ons kindje kon er heerlijk van slapen. ook worden ze zich lekker bewust van hun eigen lijfje wat ook nog eens bevordelijk is voor de ontwikkeling.

Maarja ieder heeft daar zo zijn eigen standpunt in, en moet ook vooral doen waar je jezelf het prettigst bij voelt.

wij hebben allemaal een opleiding gedaan voor inbakeren, dus aan ervaring en deskundigheid is bij ons geen gebrek. wij steken erg veel tijd in de zorg voor de kinderen, wat niet op alle kdv's het geval is. Het grootste nadeel van inbakeren is afgeplatte hoofdjes, onderontwikkelde armspiertjes en het missen van de hongersignalen. bij ons raad het cb het ook af, maar dat is volgens mij ook per cb verschillend.

wij deden elke avond een massage, dat duurt net zo lang als je zelf of je kindje wil. onze meid ging er heerlijk van slapen. en ik steek er echt gaan kaarsjes of wierrook bij aan hoor haha. Het is gewoon een heerlijke manier om tot rust te komen, en ons kindje kon er heerlijk van slapen. ook worden ze zich lekker bewust van hun eigen lijfje wat ook nog eens bevordelijk is voor de ontwikkeling.

Maarja ieder heeft daar zo zijn eigen standpunt in, en moet ook vooral doen waar je jezelf het prettigst bij voelt.

Terug
Bovenaan