Wel of geen speen in bed

Hier de speen weggenomen rond zes maanden en heel blij met die beslissing. Onze dochter was meerdere keren per nacht wakker, maar sliep meteen verder als wij de speen terugstopte. Toen we de speen wegdeden moesten we een of twee nachten wat vaker er uit om te troosten, maar daarna niet meer. Ze is veel beter gaan slapen zonder speen en ik ben heel blij dat ik hem nu niet hoef weg te nemen op een leeftijd dat ze er écht heel gehecht aan is geraakt. Voor 6 maanden zijn ze die speen echt binnen no time vergeten. 
Mijn dochter kreeg wel nog 1 nachtvoeding. 

Hier nog een voorstander van nachtvoedingen. Als ze tevreden tot de ochtend slapen prima, maar een baby die klooit met de speen en de slaap niet meer kan vatten heeft vaak gewoon behoefte aan een flesje. Als je eraan toegeeft scheelt dat heel veel heen en weer lopen en kunnen jij en je kleintje weer lekker verder slapen. 
Hier kon mijn dochter met 6,5 maand zelf de speen terug doen. Dus tot die tijd ook wel veel mee in de weer geweest. Ook al sliep ze in de cosleeper toen, ik sliep dan niet meer. Dus als ik 3 keer de speen gegeven had en ze sliep nog niet lekker verder, hup fles erin. En ze sliep altijd weer lekker diep in daarna. 

Ons zoontje van vier maanden gaat ook om die tijd naar bed en meestal rond zes uur wakker. Ik geef een keer of drie de speen en anders neem ik hem voor de laatste uurtjes bij ons in bed. Dan is hij helemaal tevreden.. Ik geef ook geen fles meer anders drinkt hij in de ochtend amper. En vind het veels te fijn om soms dat laatste uurtje in bed te knuffelen. En hij vind ni meer troost met zijn handjes dan een speen

Als ze elk uur wakker wordt en op haar speen zuigt zou ik dat interpreteren als honger. Ze is nog klein. Het is normaal dat baby's nog snachts willen drinken. Als je haar even laat drinken hoef je er misschien maar één keer uit. Die nacht doortrekken komt wel. 
Wij hebben de speen alleen gebruikt als hij echt onrustig was (als jonge baby). Hij kon zichzelf zo even kalmeren. Hoewel hij die speen de eerste maanden niet in hield. Dat kwam pas met een maand of 3, 4. Zodra je baby een paar maanden ouder is kunnen ze zichzelf wat makkelijker troosten. 
Mijn zoontje is nu 6 maanden. Wij hebben de speen sinds een paar dagen niet meer in gebruik. We gebruikte hem alleen als hij moeite had met inslapen. Vaak spuugde hij hem toch uit en dan was het alsnog huilen. Als hij nu wakker wordt en huilt dan troost ik hem kort om te laten weet dat alles goed is. En dat werkt goed.
Mijn oudste gebruikte ook geen speen. We hebben er 's nachts dus nooit uitgehoeven om die speen te zoeken en er weer in te doen. Hij viel altijd weer zelf in slaap. Nooit geen gedoe in de nacht als die speen weer is gevallen of paniek als je dat ding bent vergeten ?
Gedrag is aangeleerd en kan dus worden afgeleerd. Dus als je er echt vanaf wil dan kan dat altijd. Alleen hoe ouder ze worden hoe moeilijker dat wordt. Jouw kindje is nog erg jong. Dus als die speen haar nu kalmeert is dat voor iedereen het beste. 

Onze dochter slaapt ook van 19-06u met een één of meerdere wakkere moment omdat de speen eruit is. Wij proberen de speen overdag t beperken en gaan ze nu s avonds uit haar mond als ze slaapt zodat ze eraan went zonder te slapen. En lukt het niet, dan lukt het niet. Waarom iets afnemen als ze er rust in vind. Ik sta soms liever drie keer op voor 5 minuten dan een uur voor de nachtvoeding en luierwissel.

Ja! Dit is de gouden tip die dit voor ons heeft opgelost. Speen niet meer geven, maar in plaats daarvan een Spuugdoekje. Onze zoon kan deze altijd vinden en makkelijk pakken als hij snachts wakker wordt. Hij bijt en sabbelt er dan op tot hij weer in slaap is en dan valt het vanzelf uit zijn mondje. Hebben hem niet meer gehoord!

Terug
Bovenaan