Wel of geen stagaires en assistente toelaten bij je bevalling?????

Hallo Allemaal,

Ik heb een vraagje?? kun je stagaires en leerlingen weigeren bij je bevalling!!!!!!!
Ik ben er namelijk niet blij mee als ik allemaal van die stagaires aan mijn bed heb staan die allemaal nog niet alleen mogen handelen en nog onder toezicht staan. Ik ben niet graag een proefkonijn.
Ik heb namelijk ook zelf al nare ervaringen hiermee op andere vlakken in het ziekenhuis met onderzoeken en bloedprikken en injecties.

Maar kun je dan dus eisen dat er een gynecoloog aan je bed staat ipv. een artsassistent of een gyn. in opleiding??
Ik moet namelijk wel onder medicshe indicatie bevallen in het ziekenhuis!!

Heeft er iemand hier ervaring mee???

Groetjes Jony

Hoi Snoopy,

Je kunt inderdaad weigeren om onderzocht of 'behandeld' te worden door verloskundigen in opleiding of door co-assistenten (artsen in opleiding). Ik begrijp dat het voor jou niet van toepassing is, maar bij mij heeft de VK speciaal gevraagd of ik het goed vond dat er een stagiaire mee zou komen.
Als je in het ziekenhuis bevalt, is het vaak normaal dat een arts-assistent (afgestudeerd arts, al dan niet in opleiding tot gynaecoloog) je bevalling doet. Deze is wél bevoegd om zelfstandig te handelen, en haalt alleen als er iets niet goed gaat zijn/haar 'baas', dus de echte gynaecoloog, erbij. Of het bij jou mogelijk is om dit te weigeren en je bevalling te laten begeleiden door de gynaecoloog zelf, weet ik niet. Dat kun je het beste met je eigen gyn bespreken denk ik. Ik weet niet precies wat voor medische indicatie je hebt, maar het is ook nog heel goed mogelijk dat de ziekenhuis-verloskundige je bevalling doet en er dus, zolang alles goed gaat, helemaal geen arts aan te pas komt.

Groetjes,
Betje.

Bij mijn bevalling werd ik ingeleid.
Ik heb ook altijd geroepen dat ik er niet allerlei stagiaires enzo bij wilde.
Maar toen ik daar klaar lag om aan het infuus te gaan, kon het me ook niet meer schelen.

Ik ben 8 maanden extreem misselijk geweest, dus ik was blij dat nu eindelijk mijn kindje geboren zou worden en ik niet meer misselijk zou zijn.

Een stagiaire bracht het infuus in...2x mis. Ik ben doodsbang van naalden enzo en dat had ik vooraf ook gezegd, dus ik heb gevraagd of asjeblieft iemand anders dat een derde keer wilde doen. Stagiair bood steeds haar excuses aan. Ik zei dat ik het gewoon niet prettig vond dat er steeds mis geprikt werd, en dat ik daar slecht tegen kan (flauw kan vallen), maar dat ik ook begreep dat zij moest oefenen.
Toen heeft een art in opleiding het gedaan. Ging prima.

Totaal liepen er steeds 4 verschillende mensen rond: stagiair die alleen mocht kijken (en dus infuus 2x verkeerd prikte)- gyneacoloog in opleiding die zelfstandig de bevalling deed- haar begeleidster kwam paar keer - en er liep nog iemand, weet niet meer welke functie zij had, assistent ofzo. Maar ze waren alleen op het moment dat het kindje echt geboren werd er allemaal bij.
Tijdens de weeen was ik alleen met mijn man en kwam er af en toe 1 persoon kijken.

Tijdens de bevalling vond ik het helemaal niet erg...iedereen die me hielp om mijn kindje geboren te laten worden was welkom.
Aan het eind had ik er wel genoeg van en heeft alleen de assistent me geholpen met douchen en na 4 uur op een kraamkamer gebracht.

De dag erna kwamen ze allemaal nog langs om te kijken hoe het met mij en de baby ging. Toen had ik wel zoiets van een soort schaamte. Tjee...ze waren er allemaal bij op een heel intiem moment en zo charmant lig je er natuurlijk niet bij tijdens een bevalling.
Maar toch op het moment zelf had ik er weinig last van.

Kan me wel heel goed voorstellen dat je het niet wilt. Is voor ieder verschillend. Maar ik zou het gewoon vragen of het mogelijk is dat ze aan je wens kunnen voldoen.
Je moet je wel helemaal op je gemak voelen bij een bevalling en je niet druk hoeven maken om dingen die er op dat moment niet toe doen. Je moet je kunnen richten op de komt van je kindje en daar aan werken. Als je denkt dat meerdere personen de voortgang belemmeren, dan zou ik gewoon aangeven dat je het prettiger vind als 1 persoon (hooguit 2) je tijdens de bevalling begeleiden.

Succes en zet hem op!
M7806

Hoi,

Ja hoor je kunt gewoon aangeven wat je wel en niet wilt tijdens je bevalling. Heb ik ook gedaan en alles werd netjes genoteerd. Natuurlijk werd wel eerst een beetje geprobeerd duidelijk te maken hoe geweldig de co's wel niet zijn, maar ik moest er niks van weten! Heb gelukkig ook niemand zonder 'echte' ervaring gezien tijdens mijn bevalling!
Waren maar 2 mensen bij en dat waren ook nog eens vrouwen!

Groetjes

Hey,

Bedankt voor jullie reacties!!!

Nu weet ik inder geval dat ik het mag weigeren, want ik had het al een keertje aan de gyn gevraagd en kreeg toen een heel algemeen antwoord dat er eigenlijk om heen draaiden!!

Ik ga het ook nog ff goed tegen mijn man zeggen dat ze wel zullen proberen maar dat we niet toe moeten geven, omdat we dat gewoon niet willen!!

DANK JULLIE WEL.
Heel veel sterkte ook voor jullie als jullie ook nog moeten bevallen.

Groetjes Snoopy

Ik heb een enorm positiever ervaring met een stagiaire! De gediplomeerde vk was er gewoon bij, maar greep alleen in als ze dacht dat dit nodig was. Wat extra informatie ed. het was trouwens wel een afstuderende stagiaire die zelf nog 10 bevallingen moest doen voordat ze klaar was! En ik geloof ook dat ze een stagiaire nooit zomaar vanalles laten doen als dit niet veantwoord is.
 Ze wist precies hoe ik de weeën  beter  kon opvangen en pufte mee om mij in het ritme te krijgen! masseerde mijn rug en vertelde wanneer ik  moest stoppen met persen toen het hoofdje stond en geboren was. Ik ben op de baarkruk bevallen en het was haar eerste keer dat ze dat deed!!! Maar ze gaf zulke goede aanwijzingen dat ik me heel veilig voelde en ik ben ook niet ingescheurd!!
De gediplomeerde vk zat in een hoekje en ik kon haar niet zien, af en toe overlegden ze samen even en zo voelde de gediplomeerde vk even of ik 10 cm had en overlegden ze samen of ik het laatste stukje op bed moest doen (hoefde gelukkig niet). En ze kon de hele tijd bij me zijn in het heftigste gedeelte van de bevalling!! Zij deed mijn bevalling volledig en de gediplomeerde had dienst, die ging elke keer weer even weg, zij bleef! Ik vond het heerlijk!

En mijn idee was ook: op het moment dat je bevalt heb je het echt niet meer door wie je helpt, als je maar geholpen wordt want het enige waar je aan denkt is: hoe kom ik hier het snelst vanaf en hoe kan ik ervoor zorgen dat ik het minst pijn heb. En mijn instelling is altijd: studenten moeten het leren.... ik heb de vk nodig, wie ben ik dan om te zeggen dat ik geen student aan mijn bed wil, anders leren ze het nooit!
maar goed, je mag er ook anders over denken natuurlijk! maar er tegen op zien of jezelf als proefkonijn zien, is echt niet nodig... er is altijd een gediplomeerde vk bij en ze houden ze echt supergoed in de gaten!

Hoi Jony,

Ik wil je absoluut niet aanvallen, maar gelukkig mocht ik 18 jaar geleden bij een heleboel vrouwen als onervaren, aankomende en nog onzekere leerling-verloskundige aan hun bed komen, zodat ik nu al  ruim 15  jaar met veel plezier en voldoende ervaring vrouwen kan begeleiden bij hun bevalling in ons ziekenhuis.
Hopelijk zijn er als jij ooit kleinkinderen krijgt ook voldoende medici opgeleid die ervaring genoeg hebben kunnen opdoen, om de bevalling van jou (schoon-)dochter te kunnen begeleiden.

Zelfs de meest kundige arts is op dag 0 begonnen met zijn/haar opleiding.

Wel druk ik stagaires met klem op het hart dat zowel zij zelf als de patient winst moet kunnen halen uit hun aanwezigheid. In de vorm van extra aandacht, begeleiding en uitleg. Enkel poppetje kijken is altijd een onvoldoende beoordeling achteraf!!!
Ook kan een patient ten alle tijden aangeven of de stagaire alleen mag kijken of dat er ook handelingen mogen worden verricht onder   directe supervisie

Wens je een voorspoedige bevalling toe en hopelijk wil je nog eens goed nadenken voordat je een stagaire per definitie weigert.

Een klinisch verloskundige uit een opleidingskliniek

Hoi,

Ik ben 7 weken geleden bevallen, en ik kon co assistentes en mensen in opleiding niet weigeren, het was een opleidings-ziekenhuis. Heb er geen moeite mee gehad, alleen met mn ruggenprik kreeg ik ook een stagiare en die prikte 8 x mis. Het was dat mijn man er wat van zei, anders had ze nog wel 10 x geprikt denk ik. Maar gelukkig nam de anesthesist het zelf over, en is het allemaal goed gekomen. Tijdens het persen zelf heb ik juist heel veel aan een stagiare gehad, zij heeft me super geholpen en gesteund.

Groetjes

Terug
Bovenaan