wel of geen toetje?

Hier ook een meidje die -een toetje krijgt. Bord leeg of niet. Je geeft ze de verkeerde signalen om te zeggen dat je geen toetje krijgt als je je bord niet leegeet. Daarmee zeg je dat een toetje lekkerder is dan gewoon eten en daar moeten we vanaf. Alles smaakt anders, maar een toetje moet geen beloning zijn om een bordje leeg te eten. Deze wijsheid heb ik uit de Smak die ik kreeg op het cb en ik kan me er wel in voelen. Mijn dochter moet nog wel eens spugen nadat ze yoghurt heeft gegeten. Ik ben er voorzichtig mee.

Ik reageer nu even niet als moeder, maar vanuit mijn werk (pedagogisch medewerker):

Een toetje hoort bij de maaltijd en mag niet gebruikt worden als beloning.
Het is absoluut niet pedagogisch verantwoord om een kind met eten te belonen of te staffen. Een kind eten, dus ook het toetje, ontzeggen is dus niet goed!
En al helemaal geen kind van 10 maanden.

Dus lekker die toetjes blijven geven en andere mensen die er commentaar op hebben laten zeuren.

En als moeder vind ik dat ook ;-)
Hier krijgt Julia gewoon een toetje, ook als ze haar eten niet op heeft.

Liefs Maartje

Ik wordt er ook niet goed van.

Hier ook een meisje die altijd een toetje krijgt.
Goed of niet goed eten....en als andere mensen daar anders over denken ook prima maar val andere er niet mee lastig denk ik dan...

Ik herken het wel hoor.
Soms kan ik ook super onzeker raken als ik weer van die "goedbedoelde" adviezen krijg of van de blikken....pfffff...
Ik ga dan ook stiemen vergelijken en dat wil ik helemaal niet maar toch doe je dat dan.
Op andere dagen denk ik, ja die van ons doet weer andere dingen wel.
Een vb een vriendin van mij die kleine heeft de hele dag de speen (persoonlijk vind ik dat niks, maar dat zeg ik niet) en onze dochter krijgt het alleen maar als ze gaat slapen of last van tandjes heeft...
Maar kan me voorstellen dat je als ouder het wel geeft als het kindje er om vraagt....

Kun je er moe van worden..heeee...
Lekker laten praten zou ik zeggen!
Je doet het hartstikke goed.
Jij kent je kindje het beste en jij bepaald de opvoeding.

Ze is 10 maanden? Pfff... dan zou ik me lekker nergens druk over maken. Als een kleuter op een keer de grens opzoekt door niets te willen eten dan appelmoes of vla, zou ik het welicht overwegen: geen avondeten = geen zoetigheid, maar als uiterste maatregel. Ik bedoel: ze moeten er nog hard van groeien hoor!

Enne... positief gedrag belonen werkt stukken beter! Dus ieder hap die naar binnen gaat verdient applaus ;-)

Ben blij deze reacties van iedereen te lezen! Eten moet je nooit een drama van maken, je moet het zien als een sociaal gebeuren en goed gedrag aanmoedigen. Dus altijd yoghurt na.....
Liefs

Roan heeft nog nooit een toetje op. Wij doen zelf ook nooit aan toetjes of Yoghurt, dus waarom zou ik hem iets aanwennen als wij dat ook niet eten?
Hij krijgt gewoon een lekker bekertje sap, daar issi heelblij mee :D

Terug
Bovenaan