Een draaipoging is een keuze en geen verplichting. Draaipoging is mij ooit aangeboden, niet gepushed ofzo door de VK.
Ik heb er eentje twee jaar geleden laten uitvoeren. Ik had er geen moeite mee om het te proberen, wilde nl erg graag thuis bevallen. Draaipoging is bij mij toen helaas mislukt, ik vond het pijnlijk, mijn baarmoeder verkrampte na een tijdje helemaal en ik moest nog wat uren aan de CTG blijven tot alles weer rustig genoeg was om naar huis te gaan. De twee dagen erna een beurs gevoel in de buik gehad. Er zijn wel wat (aanvaardbare) risico's aan verbonden, ik moest het laten uitvoeren op een verloskamer, just in case (vliezen breken spontaan, kindje in nood etc).
Afijn, het is uiteindelijk een keizersnede geworden omdat een stuitbevalling mij is afgeraden. Kind zat achteraf ook erg vast, heel hoog met alles handen, voeten en hoofd. Het was nogal wat gewrik tijdens de keizersnede. Draaien was dus nooit gelukt.
Nu terugkijkend heb ik op zich geen spijt van mijn besluit. Edoch tijdens mijn 2e (huidige) zwangerschap had ik al tevoren besloten om een stuit maar een stuit te laten en dit keer geen keerpoging te wagen, mits dit nodig zou zijn geweest. Is gelukkig niet nodig, kindje ligt nu wel netjes met het koppie naar beneden.
Tot zover mijn ervaringen.
Mariaz