wel of niet een kraamfeest geven?

Hallo (aanstaande) mama's,

Ik heb een vraagje, heeft er iemand ervaring met het geven van een kraamfeest?
Zowel positief als negatief.
Wij hebben eigenlijk geen zin om net als bij de 1e, (5 jaar geleden) weer 4 maanden lang bezoek te krijgen, maar aan de andere kant denk ik dat familie en vrienden toch waarschijnlijk wel eerder onze nieuwe aanwinst willen komen bekijken.
Hoe doen jullie dat en van hoe laat tot hoe laat doe je zo'n feest en doe je een aparte uitnodiging bij het geboortekaartje of zet je het op het kaartje zelf, met het risico dat ook de mensen komen die eigenlijk alleen vage kenissen zijn?

Hallo,
Ik ben zelf op een kraamfeest geweest. Ik vond het erg ongezellig. Je spreekt iedereen nauwelijks terwijl ze allemaal voor jou en de kleine komen. De baby stond op een tafeltje in de reiswieg, leek net alsof die opgebaard lag.
Uiteindelijk komen toch nog mensen alsnog langs om je alleen te spreken, dus zit je nog met bezoek.
Persoonlijk ben ik hier helemaal op afgeknapt, want wij hadden destijds ook plannen om een kraamfeest te geven, maar uiteindelijk hebben we dit dus niet gedaan.
Groetjes, mam_van_3

Hoi,

Wij gaan het wel doen.
We hebben en zoon van 1.5 jaar en m'n man werkt 's avonds dus dat betekent dat ik alleen met een mannetje zit wat niet naar bed wil, de kleine en met visite.
En wij hebben idd de vorige keer na 4 maanden nog met visite gezeten, bovendien hou ik niet van het van hand tot hand  gaan van  kleintjes en dat los je zo mooi op!Ouders, broers/zussen en goede vrienden mogen best eerder komen maar dat is echt een selectief groepje!
Wij willen het 4-5 weken na de uitgrekende datum een kraammiddag geven in een speeltuin van bv 14.00- 17.00 uur.
Je zit dan ook niet met mensen die 3 uur blijven hangen en het niet snappen als je als 3x hebt gezegd dat je moe bent, nog andere visite krijgt enz.
Wij doen overigens een apart kaartje omdat we idd ook niet iedereen willen uitnodigen.

Succes met je keuze!

gr. Cora

Heej!

Wij hebben vorig jaar wel een kraamfeest gegeven.

In april is onze zoon geboren en begin juni hadden wij het kraamfeest. Wij hebben het geboortekaartje gebruikt als uitnodiging. En het is mij uitermate goed bevallen. Geen afwas thuis. Inderdaad geen drie maanden lang avond- en weekendbezoeken.

Wij hebben het van twee uur 's middags tot vijf uur gehouden en zijn daarna nog met de opa en oma's, broers en peetoom en peettante nog uiteten geweest. Het was een heel geslaagd dagje. Grotendeels wel met iedereen kunnen praten en de gasten werden goed verzorgd door het personeel. Onze zoon werd aardig met rust gelaten want ik was nog even bang dat  iedereen  hem zou oppakken.  

Oké, de directe familie en goede vrienden zijn wel een keer eerder naar onze zoon komen kijken. Maar die hebben wij gelukkig over de paar weken voor het kraamfeest kunnen verspreiden om zo volle avonden en weekenden te voorkomen. De "vage" kennissen en de wat oudere ooms en tantes die kwamen gelukkig allemaal op het kraamfeest.

Een nadeeltje wat ons wel is overkomen is dat er een paar gasten kwamen die niet eens uitgenodigd waren door ons.

Nu de tweede op komst is hebben wij er al over na zitten denken om een kraamfeest te houden, alleen doen wij het deze keer niet in zaaltje maar in ons nieuwe huis. Nog voordat ik ga bevallen gaan wij nl. verhuizen en ik weet niet of het mijn hormonen zijn, maar ik heb niet zo'n zin om  2x op korte termijn visite te gaan krijgen. De eerste keer zullen ze vast geïnteresseerd zijn in het huis en 1,5 maand verder de baby.  Ik kan waarschijnlijk mijn rust in die periode vast goed gebruiken.

Maar ik weet nog niet helemaal hoe ik dat in het vat wil gaan gieten. Dus mocht iemand nog tips hebben...

Groetjes!

Hoi Sheila!

Wij hebben 2 x een kraamfeest gehouden. De eerste na 2 weken met familie en na de 3e week met collega's vrienden en kennissen....Dit hadden we ook zo op het geboortekaartje laten zetten en ik geloof dat ik het de volg x weer zo zou doen! Het was overigens gewoon bij ons thuis met een borreltje en een chipie ed. Wij noemden het ook een 'kraamborreltje'.
Voordeel is dat je er na die keren gewoon van af bent en de mensen die je heel nauw staan zien de baby toch wel eerder of later(na dat feest) en zo ondervang je ook bv die tantes en ooms die je nauwelijks ziet of spreekt, maar die wel jouw kleine spruit willen bewonderen....scheelt een hoop tijd en je krijgt rust!

Succes met je beslissing!
Chantal

Hoi!

Wij hebben bij de eerste een kraamfeest gegeven. En ik doe het deze keer dus juist niet. Het is ons helemaal niet bevallen (de organisatie zat wellicht niet zo goed in elkaar). Wij hadden  de uitnodiging  ook in het kaartje laten drukken.

Het idee was om twee uurtjes bij ons thuis even wat drinken en chipje te doen en onze baby te showen en dat we daarna van het kraambezoek af waren.

In theorie klopte dit ook wel, alleen hebben wij gemerkt dat de mensen (verre familie e.d.), die normaal niet langs zouden zijn gekomen op 'gewoon' kraambezoek, nu dus wel kwamen.
Resultaat: een veel te vol huis, mamma en baby over hun toeren door de drukte, ofwel 3x niks. Ik heb boven met mijn dochtertje in m'n armen zitten huilen, na een uur bezoek. Het tweede uur zijn we boven gebleven. Ik vond het verschrikkelijk!

Bij een tweede is de belangstelling toch vaak minder groot dan bij de eerste. Bovendien vinden wij het niet erg om onze vrienden en familie te ontvangen, alleen bepalen wij wel wanneer het ons uitkomt en als we er niet aan toe zijn, komt er gewoon niemand op bezoek.

Een kraamfeest kan ongetwijfeld ook leuk zijn, maar let dan even goed op het bovenstaande, want dit wil je echt niet meemaken!

Groetjes, Marisa

Hé meiden,

Persoonlijk zou ik niet kiezen voor een kraamfeest (puur gevoel). Maar de meeste kraamvisite vond ik bij onze eerste verschrikkelijk! Ik was helemaal niet op m'n gemak, en het verzorgen van koffie/thee en beschuitjes vond ik ineens een hele klus...

Zijn er nog meiden met andere goede ideeën om het kraambezoek vlotjes en ontspannen te laten verlopen?

Liefs, Suus

Wij geven geen kraamfeest. Ik ben zelf een keer naar een kraamfeest geweest en dat vond ik helemaal niet leuk. Je neemt de moeite om te komen, je koopt een leuk cadeautje en je krijgt het kind amper te zien en praten met de ouders zit er bijna ook niet bij. Ik kreeg echt zo'n gevoel dat je bij hun thuis niet welkom bent en dat ze dan dit maar doen om je toch 'tevreden' te houden. Terwijl je gewoon belangstelling hebt naar de nieuwe ouders en het kind. Maar misschien dat het op andere feesten anders gaat.  

Ik vind kraambezoek leuk, zolang ik het maar zelf kan coordineren. Ik vind het leuk dat mensen belangstelling voor jou en het kind hebben. Dat je je bevallingsverhaal kunt vertellen, dat heeft mij enorm geholpen met de verwerking.  
En ik heb de volgende tips om kraambezoek een beetje te organiseren (vroeg mijn voorganger). Zorg ten eerste dat je op 1 lijn zit met je man. Maak vooraf duidelijk wat je wilt. Mannen (tenminste mijn man) zien niet altijd dat je bijv. moe bent ofzo en grijpen dan niet in. Laat mensen vooraf een afspraak maken om langs te komen en schroom niet om een keer nee te zeggen en ze iets later te laten komen. Houd bewust dagen vrij.  Je hoeft niet elke dag bezoek te krijgen.  Ontvang de eerste dagen het bezoek op bed.  Als je helemaal fris aangekleed in de woonkamer gaat zitten, dan blijven mensen langer omdat ze denken dat je het allemaal aan kunt. Ik heb het een keer uitgeprobeerd en het is echt waar. En als je moe bent of wat dan ook zeg het gewoon tegen het bezoek. De meeste mensen begrijpen dat echt wel.

Succes    

Terug
Bovenaan