wel of niet een kraamfeest geven?

Hoihoi,

Wij hebben voor bij de tweede nu ook nagedacht over een kraamfeest of niet. Ik had bij de oudste bijgehouden wie er op visite waren geweest en nu heb ik gekeken of dat er nu daadwerkelijk zo heel veel waren. En omdat heel veel mensen die een kaartje hadden gekregen niet zijn geweest of een kadootje per post hadden opgestuurd vielen er best een aantal af.

Nu hebben we bedacht om op het kaartje te laten zetten dat we 's avonds geen bezoek willen (idd ook met een man die vaak pas laat thuis is en een peuter die niet wil slapen als er bezoek is) en gaan we in de kraamtijd een aantal momenten inplannen waarop we wel bezoek willen ontvangen. Als mensen dan bellen om een afspraak te maken mogen ze kiezen uit een van die momenten zodat we wat mensen tegelijkertijd over de vloer hebben. En dan doe ik gewoon zoveel als ik op dat moment denk aan te kunnen. Dus bijv. 2 stelletjes tegelijk. En ik zet een eindtijd van het bezoek op het kaartje dus bijv. bezoek binnen 3 weken of 2 weken of binnen de kraamtijd. Maar dat ligt eraan of ik weer een week in het ziekenhuis moet blijven net zoals bij de oudste want daar wilde ik echt alleen dichtbij familie en vrienden en dan moest ik nog vaak nee zeggen en rust in plannen. En als je dan thuisbent en de hele rest nog in 2 dagen moet stoppen omdat daarna de kraamverpleegster weg is dan is dat ook niet fijn. Maar dat wachten we nog even af!

Groetjes,
Jo

Wij hebben bij onze 3 kids geen kraamfeest gedaan, maar gewoon de kraamvisite thuis ontvangen. En ja dan heb je soms best lang na de geboorte nog visite... alhoewel dat vooral bij de eerste zo was. Bij nr. 2 en 3 was de 'aandacht' een stuk minder.

Vond het zelf wel lekker relaxed gewoon in je eigen huis, maar wij zijn wel gewoon heel duidelijk geweest in wanneer en hoe lang. Waarom zou je niet aan kunnen geven dat het een uurtje/max 2 is?! Is niemand die daar hier moeilijk over deed. Wij hadden een aantal grote kruizen in de agenda staan (sowieso altijd 1 dag in het weekend geen visite, en minimaal 3 avonden helemaal niks) en dat is goed bevallen.
Bij de geboorte van de laatste hebben we in de kraamweek alleen close vrienden en familie over de vloer gehad zodat het voor de grote broers niet al te belastend zou zijn, voor hun was het ook allemaal al spannend genoeg natuurlijk.

Het argument: op een kraamfeest zou je het kindje niet kunnen zien.... gaat voor ons niet op. Het is hier ook weleens zo geweest dat de kleine lag te slapen als de visite er was en geen 1x wakker is geweest. Tja kan gebeuren, daar worden ze niet wakker voor gemaakt/ naar beneden gehaald..... tuurlijk is het hartstikke leuk als je de pasgeboren spruit ziet, maar er is nog helemaal geen sprake van een ritme in het begin, dus kan ook niet afspreken rond een bepaalde tijd zodat hij/zij wel wakker zal zijn.

groetjes,
Marije

Hallo,

Wij hebben bij de eerste geen kraamfeest gegeven maar gewoon bezoek ontvangen. We hadden wel op het kaartje een tijd gezet waarin wij dachten dat we aan het rusten zouden zijn (gewoon als een indicatie, omdat je het natuurlijk nooit precies weet). Verder als ons zoontje sliep dan sliep hij en kon het bezoek gewoon even in de wieg koekeloeren, wat ook prima werd gevonden. Ik had een zware kraamperiode door een ontsteking en lag voornamelijk op bed. We hebben in die periode gewoon geen bezoek ingepland, alleen onze ouders en broer en zussen (zonder hun kinderen!!! die kwamen pas later een keer langs toen ik echt weer op de been was) en een paar heel naaste vrienden. Ik lag in bed, maar had wel een rugsteun (kun je tegelijk met klossen bij de thuiszorg afhalen). Ik heb deze nog een hele tijd gehouden, heel fijn bij het voeden (vooral 's nachts) en vooral ook heel fijn bij het ontvangen van bezoek in bed (echt een aanrader!). Onze kraamverzorgster heeft dus zo goed als geen beschuit met muisjes gesmeerd, maar ik vond het ook echt heel fijn dat ze er helemaal voor ons en de baby was en niet voor bezoek. Tuurlijk hebben we later nog veel bezoek gehad, verspreid over een redelijk lange periode, maar we planden gewoon maar 2 bezoeken per week ofzo in en alleen op een tijdstip dat voor ons echt uitkwam, en wij er alletwee waren! Niet alleen omdat dit praktisch is, maar vooral omdat dat gewoon echt veel leuker is. Tenminste dat vinden wij ;-)

Ik denk dat we het bij de tweede net zo doen, zelfs als ik een makkelijkere kraamperiode heb dan bij de eerste, weet ik nu al dat ik ook dan liever met ons eigen gezinnetje ben in die eerste twee weken (met alleen bezoekjes van  onze ouders en broers en zussen). Zeker nu we al een kindje hebben rondlopen die het misschien wel heel spannend gaat vinden, een broer of zusje erbij.

Ik heb nog nooit een kraamfeest meegemaakt, dus ik kan dat niet beoordelen. Ik weet wel dat mijn ouders laatst een erg leuk kraamfeest hebben meegemaakt van het kindje van hun buren. Dat was er dus al eventjes, maar ze moest eerst een tijd het ziekenhuis in en uit (en dat met nog een kleintje thuis!), daarna hadden de ouders minder behoefte aan veel kraamvisite en zodoende bedachten ze een kraamfeest in een boerderij die voor feesten gehuurd kan worden. Mijn ouders vonden het er erg gezellig, ze hadden alle tijd echt de baby te bewonderen en de buren eens rustig te spreken in plaats van even kort gehaast bij de voordeur.

Persoonlijk vind ik het gewoon erg leuk om mijn vrienden en familie bij ons thuis te ontvangen, wij houden sowieso veel van bezoek, en zijn er ook aan gewend. Er kwamen maar weinig verre familieleden, die stuurden gewoon een pakje (wat ik ook erg leuk vond). Voordeel is dat onze verre familieleden ook letterlijk redelijk ver weg wonen, dus dan heeft kraambezoek meer voeten in aarde en komen toch alleen de mensen die erg graag willen en die je goed kent.

Groetjes, Sara

Terug
Bovenaan