Wel of niet naar kd? Twijfel zo, wat zouden jullie doen?

<p>Hoi, </p><p>Willen jullie je visie/mening geven over het volgende, ik ben onzeker of we wel de juiste keuze maken.</p><p>Mijn man en ik werken om en om en op vrijdag gaat onze dochter van 8 maanden naar mijn moeder. Dus ze heeft al vanaf haar geboorte (sowieso de eerste 5 maanden waren mijn man en ik fulltime thuis) altijd ons om zich heen. We gaan bij vrienden langs met kinderen maar die zijn allemaal ouder. Geen kinderen onder de 5 zeg maar.</p><p>Nu hebben we besloten om onze dochter twee ochtenden naar een klein kinderdagverblijf te brengen (5 min van ons huis). Puur dat ze ook andere kindjes ziet en niet alleen ons. Is dit goed voor haar ontwikkeling? Want dan gaan we ervoor. Of maakt het op deze leeftijd niet uit of ze andere kindjes ziet? Het begint al in januari en ik ben erover aan het piekeren.  Ben benieuwd naar jullie reactie. </p><p>Lieve groet, susanne</p>

Geen idee of het goed is voor de ontwikkeling eigenlijk. Onze zoon gaat 1 dag in de week naar het kdv. Hij vindt het daar fantastisch! Als ik hem 's ochtends breng gaat hij direct spelen en heeft amper tijd om me gedag te zwaaien. Als ik hem op kom halen, is hij nog steeds vrolijk aan het spelen. Ik breng hem zelfs als ik een dag vrij ben. Heb ik een dagje voor mezelf en hij een leuke speeldag. 
Op het kdv doen ze ook erg leuke dingen met de kindjes. Spelletjes, zingen, dansen, knutselen, soms komt er iemand langs met een (huis) dier, buiten spelen. 
Ik zou dus zeggen, doen! Je merkt vanzelf of je dochter het leuk vindt of niet. 

Ik zit met dezelfde twijfel. Mijn dochter is nu 6 maanden en ik werkte tot nu 3 dagen in de week maar vanaf nieuwjaar werk ik 4 dagen in de week.. zij gaat altijd naar beide opa's en oma's dan.. ik zou het leuk voor haar vinden om standaard een dagje kdv te doen ipv alleen maar die opa's en oma's... maar vanaf wanneer gaan ze hier echt wat aan hebben? 
Als het nog niet nodig is bespaar ik me die kosten liever nog even... en de dag verloopt bij de oma's nu best redelijk qua voeding en slaapjes dat ik het zonde vind om dat weer op een andere plek te moeten laten wennen..

Onze zoon is ook altijd bij ons thuis geweest of bij de opa's en oma's. Dit ging voor hem en voor ons zo heel goed. Wij wilden inderdaad ook dat hij ook met andere kinderen zou gaan spelen. Daarom gaat hij sinds hij 2 jaar is 1 ochtend naar het kinderdagverblijf. Enige nadeel ervaren wij dat hij moeite heeft met afscheid nemen van ons. Bijna altijd huilen, maar zodra ik uit het zicht ben is het meteen goed en speelt hij de hele ochtend leuk mee, vaak nog geen tijd om mee naar huis te gaan als ik hem weer kom halen!
Ik denk dat het echt samen spelen pas rond de 2 jaar komt, maar ook als je je kindje op jongere leeftijd wegbrengt naar kdv steken ze er altijd wel wat van op!

Ons zoontje word volgende week 2 en hij heeft gister zijn wen ochtend gehad. Hij vond het fantastisch!! Vanaf januari gaat hij 1 dag per week naar het kdv, niet omdat het moet vanwege ons werk maar inderdaad voor zijn ontwikkeling en het samen spelen met andere kindjes. Wij hebben er bewust voor gekozen om dit nu pas te doen en niet al vanaf dat hij baby was. Omdat het gewoon niet nodig was en het best wel veel geld kost natuurlijk. 

Als het niet nodig is zou ik het op deze leeftijd nog niet doen. Mijn kinderen zijn tot 2/2,5 ook alleen bij opa en oma geweest. Vanaf toen gingen ze 2 ochtendjes naar de peuterspeelzaal. Dan hebben ze nog tijd genoeg om te wennen met andere kindjes te spelen voor ze naar de basisschool gaan. Ook pas vanaf die leeftijd gaan ze echt samen spelen.

Wat ik vaak hoor is dat juffen of meesters in de kleuterklas een flink verschil merken in kindjes die op een kinderdagverblijf hebben gezeten of thuis zijn gebleven. Misschien is er hier een juf of meester op het forum die daar beter antwoord op kan geven. Ze leren functioneren in groepen en op hun beurt wachten op het kinderdagverblijf. Meer dan thuis (in elk geval bij ons thuis). 
Ik ben een voorstander van kinderdagverblijven, zeker ook wat betreft het sociale aspect. En net zoals hierboven wordt aangegeven breng ik ook mijn kindjes op dagen dat ik vrij ben. Even tijd voor mezelf (vaak niet meer dan 3 dagen per jaar). 
Ik zou niet anders willen. Maar dat ben ik. 

Ons zoontje (7.5 maand) gaat sinds hij 4.5 maand is naar de gastouder. Hij vindt het prima daar.
Vond het ook wel belangrijk, met andere kinderen spelen en dat hij ook leert om soms even op zijn beurt te wachten. Bij opa/oma en thuis krijgt hij natuurlijk alle aandacht, en vind dat hij moet leren dat hij dit moet delen.

Terug
Bovenaan