Wel of niet naar kd? Twijfel zo, wat zouden jullie doen?

Mijn oudste kids gingen 2 dagen per week naar het kdv en 1 dag in de week pasten de oma's om en om op. Zij hebben echt een geweldige tijd gehad op het kdv. Of het persé goed is voor de ontwikkeling en dan vooral een specifiek aspect van de ontwikkeling..? Ik ben zelf van begin jaren 80 en toen ging niemand naar het kdv. Hebben ons geloof ik prima ontwikkeld. Wij vonden vooral ook dat ze op het kdv ontzettend leuke dingen deden met de kids, leerden op hun beurt wachten en hadden gewoon veel plezier. En ik en man moest werken dus ze moesten gewoon wel ergens heen.
Nu met onze jongste is de situatie veranderd. Ik werk inmiddels voor mezelf en kan overdag veel voor onze dame zorgen. Ze gaat nu 1 ochtend per week naar het kdv en omdat dit een nakomertje is en de oma's 10 jaar ouder willen we die niet meer structureel 'belasten' met weer een baby. Vandaar deze keuze. Als ze 2 / 2,5 is willen we haar daarbij 2 ochtenden naar de peuterspeelzaal brengen op de school waar ze later ook naar toe gaat. Dat hebben we bij de oudsten nooit gedaan, maar is ook nog een optie en past nu beter bij onze situatie.
Van het kdv weet ik wel dat als je je kind daar pas brengt vanaf 1 tot 1,5 jaar ze het vaak wel een poos lastig hebben omdat ze dan bij papa/mama willen zijn. Als je ze brengt vanaf de babytijd is het voor hen normaal en weten ze niet beter.
Maar of het perse beter is voor leren kruipen, lopen, praten etc. Dat kunnen echt wel alle kids als ze 4 zijn en naar de basisschool gaan. En de sociale ontwikkeling.. kleuters zijn nog helemaal niet zo sociaal en spelen nog vrij op zichzelf. Mijn ervaring is wel dat onze kids gewoon veel meer gewend waren aan prikkels & drukte/andere kids/virussen (dus weerstandsopbouw) en andere ervaringen op het kdv (de dingen die ze daar met de kids doen) dan mijn neefje en nichtje die nooit naar het kdv zijn geweest. Die hadden met 4 jaar gewoon iets minder 'levenservaring' ?. Maar is ook helemaal goed gekomen. Kijk vooral naar wat jullie past en goed voelt.

Ik geloof niet dat het op deze leeftijd echt "nodig" is, maar mijn ervaring is wel dat ze het heel erg leuk kunnen hebben daar. Ons zoontje gaat vanaf 5,5 maand 2 keer in de week naar een kdv. Hij heeft het van begin af aan enorm naar zijn zin. Hij is nu ruim 9 maanden, en kijkt zijn ogen uit naar alle andere kindjes om hem heen. Ook vind hij het naar mijn idee fijn om 2 keer in de week andere mensen en ander speelgoed om zich heen te hebben.
Ik denk wel dat per kind verschilt hoe ze er op reageren. Als je kindje het op deze leeftijd toch nog lastig vindt, zou ik gerust nog wat langer wachten.

Onze dochter gaat vanaf dat ze 1 was 1 dag in de week naar een gastouder. De andere dag dat ik werk gaat ze naar opa en oma. Heb het ook gedaan zodat ze met andere kindjes leert spelen. Ze gaat daar ook knutselen en andere leuke dingen die ze bij opa en oma niet doet. Ze was in het begin wel vaak ziek, dat is het nadeel. Maar ze vindt het erg leuk.  

Ik ben mama van 2 dochters (2 jaar en 4 maanden) en ik werk al 9 jaar in de kinderopvang. Op dit moment werk ik 2 dagen per week.
Mijn oudste dochter ging altijd naar een kinderdagverblijf, 2 dagen per week. Maar ze sliep er slecht en ik zat vaak met een chagrijnig kind na een dagje opvang. Toen ik zwanger was van de tweede, hebben we besloten om de meidwn na mijn verlof naar een gastouder te brengen. Daar gaan ze nu sinds 6 weken naartoe en dat gaat fantastisch. Het is er zoveel rustiger en ze kunnen er rustig slapen. Daarnaast gaat mijn oudste dochter sinds haar 2e verjaardag 1 ochtendje naar de peuterspeelzaal.
Ik ben van mening dat een kinderdagverblijf zeker goed is voor de ontwikkeling van een kind. Ze worden er sterk en weerbaar van en leren voor zichzelf op te komen. Dat is ook zeker al zo onder de 2 jaar. 
Een kind onder de 1 jaar heeft nog niet heel veel baat bij een kinderdagverblijf, maar breng je je kind pas na zijn eerste verjaardag, is het voor een kind vaak veeeeel moeilijker om te wennen, dus wat dat betreft kun je je kindje beter nu al brengen. 2 Ochtenden per week is ideaal. Dan zijn ze de middag lekker thuis om tot rust te komen. 1 Ochtend per week is wat weinig, een week is voor een kindje erg lang en grote kans dat je kindje elke week opnieuw moet wennen. En ik vind een ochtend fijner voir een kind dan een hele dag ivm prikkels en slapen.
Mijn advies is eigenlijk om het gewoon te doen. Je kindje is ook geen ienie minie baby meer, en zal het daar echt wel goed naar haar zin hebben. Een andere optie is dus een gastouder, ook daar zijn andere kindjes maar dan is het wel wat rustiger. Hoe je kindje erop reageert weet je toch niet van tevoren. Gewoon proberen en het kan best een paar weken duren voor ze gewend is, dus niet te snel 'opgeven'! ;)

Ik zou het zeker aanraden. Mijn zoontje gaat 3 dagen naar het kdv en leert er zoveel. Zowel op sociaal vlak als zoveel andere dingen qua spelen en taalontwikkeling. Wij halen hem altijd met een dikke glimlach op zijn gezicht op

Och kdv vindt mijn dochter zo super, ik zou t eens proberen! Ze hebben veel speelgoed maar knutselen en verven ook enzo, zelfs met de ukkies. Ik vind t geweldig. Dus ik zeg ja. En bevalt het niet, dan stop je toch gewoon?

Een aantal jaren heb ik de instroomgroep op de basisschool gedaan. Ik merkte vooral verschil tussen kinderen die naar een peuterspeelzaal/kdv of waar ouders enorm veel mee geknutseld e.d. hadden en kinderen die helemaal niets gewend worden. Qua spelontwikkeling spelen ze tot 5 jaar vaak nog heel egocentrisch en wordt het samenspel later pas ontwikkeld. 
Dus het is een persoonlijke keuze!

Terug
Bovenaan