Wel of niet wakker maken voor avondfles

<p>10 juli is onze prachtige dochter Lotte geboren. Ze was 2 weekjes te vroeg en woog 2860 gram. Ze krijgt van het begin af aan flesvoeding en tot een week geleden zat hier totaal geen ritme in. Eerste weken was het voeden op verzoek en vanaf een week of 7 voeden we iedere 4 uur. We starten toen de dag wanneer zij wakker werd en vanaf dat moment was het iedere 4 uur de fles.</p><p>Op advies van het cb zijn we vaste tijden gaan hanteren (nu een week) tijden zijn nu 7 - 11 - 15 - 19 en ?? We hebben de eerste paar dagen onze dame rond 23 a 23.30 u wakker gemaakt voor de fles. De eerste dag ging dit nog wel goed maar de 2 dagen erna wilde madam amper wakker worden en ging er maar 50 cc in. Met als resultaat dat ze rond 4 a 5 uur weer wakker werd voor een fles. De eerste nacht sliep ze trouwens wel door!</p><p>Omdat we zelf meestal rond 22 u naar bed gaan hebben we de laatste 3 dagen besloten haar om 23 uur niet wakker te maken en het wel te zien. Ze kwam iedere nacht rond 3 a 4 uur voor een fles. Deze drinkt ze dan goed en dan valt ze meteen weer in slaap. </p><p>Ik heb nu nog 5 weken vrij en vindt het snachts wakker worden nu totaal geen probleem. Ik heb natuurlijk liever wel als ik straks weer ga werken dat ik er dan nier uit hoef snachts. Maar tot 24 u wakker blijven zie ik ook niet zitten.</p><p>Wat denken jullie? Wel of niet wakker maken om in het ritme te houden of lekker laten slapen??</p><p>Ik hoop natuurlijk stiekem dat we zo de stap van de laatste fles afbouwen over kunnen slaan, maar dat zal wel valse hoop zijn;)</p><p>Ze krijgt trouwens overdag 4 flessen van 150 + 6 met johannespitbroodmeel. Snachts krijgt ze nu 120 + 5.</p><p>Ik hoor graag jullie tips!</p><p>Groetjes Simone </p>

Ik zou der niet wakker maken.
Onze dochter liet eerst de late avond fles vallen en daarna de nacht. Eigenlijk ook vrij snel. Nu had ik het voordeel dat ik thuisblijfmoeder was dus kon wanneer ze haar slaapje deed ook wat mee pikken nog. 
Wat wij wel deden is zelf eerder naar bed gaan in die periode. 

Mijn zoon is een maand ouder maar wij zitten nog op 6 voedingen per dag en daarmee slaapt hij s nachts altijd goed door sinds een maand ongeveer. Ons schema is 7-10-13-16-19-22 uur. Kan nog wel wat schommelen met een kwartier of half uur ofzo maar dit is het meestal wel. Na de laatste voeding gaan we dan naar bed en dan komt hij ook niet meer tot de volgende ochtend. Ik geef borstvoeding dus hoeveelheden kan ik je niet geven. Al geven we 1x per dag flesje met afgekolvde melk ivm wennen voor de opvang straks. Meestal geef ik dan fles van 120 waar hij 100 van drinkt. Maar ook dat schommelt nog wel. 

Wij moesten onze zoon ook wakker maken voor de fles van 23.00 uur. Sinds deze week zijn we teruggegaan van 5 naar 4 flessen en dan 4.5 uur tussen de flessen zodat hij de laatste om 20.30 uur krijgt. Hij lijkt dit tot nu toe goed op te pakken. Wordt wel een keer wakker tussen 3 en 4 in de nacht maar dan ivm krampjes in plaats van honger. We kunnen hem dan de speen geven en dan slaapt hij weer door tot rond 7 uur. 
Misschien dat het voor jullie ook iets is om de tijden zo te doen dat ze rond 20.00/20.30 uur de laatste fles krijgt? Dan is het net een iets minder lange ruk in de nacht.

Ik heb ook tot het einde van mijn verlof snachts gevoed. Toen geprobeerd over te gaan naar een avondvoeding en dat werkte bij ons. Ik zou het dus nog even lekker zo laten.

Overigens denk ik dat je 120+4 en 150+5 bedoelt, toch? 

Vanwaar het advies van het consultatiebureau? Hadden jullie moeite met jullie eigen schema of hadden zij moeite met jullie schema? Ik heb altijd gevoed op verzoek en er kwam na enige tijd vanzelf een ritme in dat voor ons werkte. Het komt nu op mij over dat jullie eigen schema beter bij jullie past. Dan zou ik zeggen, lekker blijven doen. 

Dank voor de reacties!
Het is inderdaad 150 + 5 en 120 + 4. Zou anders niet goed zijn!!
We hebben dit advies gekregen omdat Lotte een huilbaby is en overdag heel slecht slaapt. Ze is ook heel onrustig en alert. Gelukkig gaan de nachten (bijna) altijd goed. Sinds we in het ritme zitten slaapt ze in de ochtend nog 2 uur en in de middag 3 uur. Ze huilt nu alleen nog maar eind van de middag en begin van de avond dus wij zijn al blij!

Ons zoontje is 1 dag jonger en krijgt ook flesvoeding. Niet volgens een vast schema, maar we geven 6 flessen van 120+4 of 150+5. Hij drinkt meestal maar tussen de 100-130 ml, dus willen 6 voedingen aanhouden, maar is qua timing inderdaad soms lastig! Bij ons komt het op het volgende neer:
7 uur fles
10 of 11 uur fles
13, 14 of 15 uur fles
16-17 uur fles
19-20 uur fles
3 uur fles
Overdag is het afhankelijk van of en hoe hij slaapt. Als we wandelen laat ie er makkelijk 4 uur tussen. Eind vd middag is slapen lastig en clusteren we de laatste flessen maar een beetje en zit er soms maar 2 uur tussen.
eerst maakten we hem wakker om 22.30 uur, voor we zelf naar bed gingen. Maar dan komt hij alsnog om 2-3 uur en dan weer om 6, dus zijn hier mee gestopt. Wel een geworstel om die zes flessen over de dag te verspreiden. Misschien binnenkort naar 5 :)

Terug
Bovenaan