wel zindelijk maar niet op de wc

Mijn zoontje is net 4 jaar. Hij is al een jaar zindelijk en hoewel hij goed op de wc plast weigert hij op de wc of potje te poepen. Dat moet altijd in een luier. Ik heb al van alles geprobeerd; kadoos beloven, snoep beloven, luier in het potje, zijn zusje prijzen als zij het wel doet, boos worden en negeren. Niks helpt. Iedere keer stel ik het weer voor zodra hij moet maar het wordt een steeds groter drama. Ik laat hem een tijdje in zijn poepluier rondlopen maar dat vind hij blijkbaar niet erg en als ik hem geen luier om doe dan poept hij gewoon een paar dagen niet dus dat is  al helemaal geen optie.
Hij poept nooit in zijn onderbroek. Wie heeft voor mij de tip om hem op de pot/wc te krijgen.
bedankt, Maartje
 
Mij oudste (nu ook vier toen bijna 4) had het ook. Hij wilde een luier om om te poepen. Uiteidelijk heb ik hem gedwongen!!! Vond het een moeilijk besluit maar het is wel gelukt.
Wij hebben het als volgd gedaan. In een vakantie van 14 dagen. Vanaf het begin van de vakantie kreeg hij geen luier meer. het duurde drie dagen voor hij weer poepte. En helaas in de broek. Weer duurde het drie dagen weer in de broek. Wel steeds tussen door op het potje of wc gezet. Daarna ging het iets beter. Soms kwam er een klein poepje. Na ander halve week had hij hem helemaal door.
Tussen door heb ik zeker getwijeld. doe ik er wel goed aan? Kan hij het wel aan?
Als hij in z'n broek poepte ben ik ook niet boos geworden,maar heb et wel duidelijk gemaakt dat ik het niet leuk vond. Heb ook niet gezegd dat het niet erg was, want dat vond ik wel.

Heel veel sterkte
Mo
 
Hoi Mo,

Nou bedankt voor je reaktie. het is in ieder geval heel fijn te weten dat er meer kinderen zijn die dat probleem hebben. Ik ging al bijna denken dat hij de enige was.
Vandaag heb ik hem met luier op de pot gezet, hij schreeuwde moord en brand maar deze keer ben ik gewoon weg gelopen om maar niet toe te geven. Na een kwartiertje riep hij ineens dat hij gepoept had. Welliswaar met luier om op de pot maar toch. Wij vonden het een hele overwinning en kreeg hij z'n kabouter plop verassings ei dat al wekenlang op de kast op dit moment lag te wachten. Uiteindelijk hoop ik dit uit te breiden met een losse luier om op de pot en daarna zonder luier. Maar dat hij toch op de pot bleef zitten terwijl de naam alleen hem al deed flippen ben ik al heel trots.
Ik was eigenlijk ook van plan net als jij het dan maar in de zomer te proberen maar dat duurt nog zo lang. Dus hopelijk is het begin gemaakt.
 
Hoi,

Wat goed van hem maar ook van jou!!!!!!!!
Nu steeds een stapje verder. Je kan ook een luier los in het potje leggen. Een collega heeft dat gedaan met het zelfde probleem. Misschien nog een tussen stap naar zonder luier?

Nogmaal succes en zet hem op!

Mo
 
Ja he, super goed van hem. Hij vertelt het ook tegen iedereen die hij tegenkomt.
Helaas is hij wel slim genoeg om s'morgens vroeg meteen te poepen in z'n nacht luier.
Dat heeft ie me nu de afgelopen 2 dagen geflikt. Maar goed het zullen inderdaad kleine stapjes zijn en die losse luier in de pot is inderdaad de volgende stap.

groetjes,
Maartje
 
Hoi,

Ik ben benieuwd hoe het verder gaan.
Zo moeilijk als het met onze oudste ging zo gemakkelijk gaat het met de jongste nu.
Hij wil in z'n blote billen lopen en doet dan alles op het potje (ook de poepjes). Binnenkort maar eens de luier uit laten en dan wel kleren aan en maarkijken wat er gebeurt. Hij is nog maar net 2,5 dus nog genoeg tijd.

Ik zal zo nu en dat kijken of er al nieuws van je is.

Mo
 
hoi Mo,
nou vandaag was het dan eindelijk de grote dag. Gisteren had ik hem al op de pot gezet en na ongeveer een uur gillend op de pot gezeten te hebben deed hij uiteindelijk weer een poep (met de luier los in de pot). Het was erg moeilijk vol te houden maar ik heb doorgezet. Vandaag moest hij weer en aangezien ik de hele dag de tijd had heb ik hem weer (gillend maar toch) op de pot gezet zonder luier. Na 10 minuutjes lag er een drolletje in daarna is hij nog 5 keer terug gegaan op de pot en uiteindelijk was het bij elkaar een hele grote poep. Super trots zijn we natuurlijk! en hij ook. Hij mocht meteen z'n oma's bellen en als hij het deze week vol blijft houden gaan we zaterdag naar de grootste speelgoed winkel in de buurt en mag hij dan eindelijk dat ene super kado uitzoeken!
Achteraf denk ik dat het beter is geweest hem te dwingen dan het maar  op z'n beloop te laten.  Ik was steeds bang het alleen maar erger te maken met dwingen maar jij hebt me met jou verhaal toch een beetje over de streep heen getrokken. En met succes.
Bedankt!
groetjes,
Maartje
 
Hoi Maartje

Geweldig om te horen!!!!!
Het is niet gemakkelijk om een kind te dwingen helemaal niet als je zelf niet weet of je er goed aan doet. Zelf vond ik het toen ook een moeilijk beslissing. Maar een kind dat kan aan geven dat hij een luier wil om te poepen voeld het dus aan komen, en kan het dus ook ophouden voor het potje. Maarja dat is wel eng!!!

Vind het leuk om te horen dat je wat aan m'n verhaal heb gehad. Hopelijk verloopt het laatste stukje ook nog goed.

Groeten Mo
 
Terug
Bovenaan