Welk boekje over rust, regelmaat en inbakeren is echt handig??

Hoi Ing,

Uit de bieb heb ik 'Regelmaat en inbakeren'  door Ria Blom  gehaald. In dat boek staat op pagina 77/78 een schema. Achterin het boek staat een samenvatting van 3 pagina's (het boek is best dik en zo kan je snel aan de slag)Voorbeeld: voor een kindje van 7-12 weken is de duur van de wakkere tijd per keer 60 tot 75 minuten, duur van de slaapjes per keer 2 tot 3 uur en het aantal voedingen per etmaal 6 a 5. Bedoel je zoiets? Na ongeveer half acht 's avonds gaat de nacht in (en is de wakkere tijd korter). Ik heb ook een beetje moeite met de regelmaat, maar met deze richtlijnen (+  volgorde wakker worden, voeden, samenspel, alleen spelen in de box, bij eerste tekenen van vermoeidheid wakker in bed leggen) in mijn achterhoofd gaat het beter.

Succes!

Groetjes,
mv Amy (8w3d)

Hoi Inge,

Ook ik heb het boek van Ria Blom gelezen. Een handig boek waar ik veel uit heb gehaald. Maar vooral het Inbakeren heeft bij ons de rust gebracht. Bas slaapt sinsdien een stuk beter en als hij wakker is is hij een stuk rustiger en erg tevreden.
Ik heb voor hem een PACCO inbakerdoek gekocht. Daar ben ik echt dol enthousiast over. Ze hebben een site: www.pacco.nl Misschien ook iets voor jullie.

Groetjes, Karin
Mamma van Eva (18-9-2004) en Bas (3-7-2007)

PS: Die opmerking over 'het spoorboekje' schoot bij mij ook helemaal verkeerd. Wat goed van je dat je daar wat van zegt! Zulke opmerkingen kunnen mij nog erg van slag brengen (lang leve al die hormonen).

Jeetje zeg, kunnen jullie niet eens meer tegen een grapje? Blijkbaar zijn er hier niet veel vrouwen die Sex and the city kijken. Daar komt die opmerking namelijk uit. Maar goed, zo was het dus absoluut niet bedoeld hoor. Ik dacht dat smileys er voor waren om er uitdrukking aan te geven, dus ik nam aan dat iedereen deze  smiley wel herkent als grapje....

En voor de mensen die mijn verhaal hebben gevolgd, weten dat ik met Lotte zelfs een week in het ziekenhuis ben geweest ivm   huilen e.d. Dus wij hebben ook al heel wat meegemaakt: kinderarts, kinderpsycholoog, kinderfysio, haptonoom, osteopaat... we zijn overal al met haar geweest om haar rustiger te krijgen. En aan de hand van inbakeren en rust en regelmaat hebben wij haar ook rustiger gekregen.

Groetjes, Marisa

Wat ik daar mee bedoelde te zeggen was het volgende: het boekje van Ria Blom is goed, ik heb het idee dat bijna iedereen op het forum het daar over eens is en wij gebruiken het ook.

Maar stel dat Ria zou zeggen 5 min op de arm, dan 10 min in de box en Mette wil na 5 minuten nog bij je zitten en gaat huilen als je haar in de box legt, dan zeg je toch niet "sorry, je moet van Ria 10 min in dfe box"? Daarom zei ik van, je kunt het beter niet op tijd doen. Als je dat wilt, gewoon doen. Jij bent haar moeder en jij bepaalt alles. Maar ik heb met Lotte gemerkt (zeker als ze zich bewust worden van zichzelf) dat ze daar geen genoegen mee neemt en zelf aangeeft hoe lang ze iets wil.

Groetjes,
Marisa

Ik denk dat hier geen enkele moeder is die exact de regels van Ria de Pia volgt hoor. We halen eruit wat we kunnen gebruiken en passen het toe op onze eigen manier. Ik snap dat het woord 'spoorboekje' grappig bedoeld is. Wat bij mij erg naar overkomt is het feit dat je denkt dat ik mijn gevoel niet zou volgen. Net alsof jij de enige bent die dat doet en de Ria lezers dat niet doen. Ik ben een zeer intiutief persoon en volg in alles mijn gevoel en zit meestal ook goed. Echter ben ik ook niet alles wetend en ben ik eens nieuwsschierig naar de tips die in zo'n boekje worden gegeven.
Met 'het niet weten wat we achter de rug hebben' bedoel ik niet de gebruikelijke probleempjes na de geboorte maar het verliezen van de andere helft van de eeneiige tweeling. Het kan namelijk zijn dat Mette daar onrustig van is aangezien ze tot haar geboorte met haar dode zusje in mijn baarmoeder heeft gezeten.
gr.Ing

Hoi hoi,

De enige tip die ik je kan geven, wellicht ter overvloede, is dat je probeerd dezelfde volgorde aan te houden, ik doe bijv. wakker worden, spelen tijdens luier verwisselen, eten spelen, in slaap komen, dan weer opnieuw, wakker worden, spelen tijdens luier enz. Alleen snachts haal ik het spelen er tussen uit. In het begin is het nogal moeilijk, soms komt je kindje eerder dan er voeding is, dan probeer je hem of haar nog op het bedje te houden met evnt speen of op schoot en dan als het tijd is om te eten eerst luier verwisselen spelen, enz.
Misschien doe je dit al, maar dit heeft mij erg geholpen. Het doet er niet toe waar je bent als je de volgorde maar aanhoud.
En wat erg voor je gezin, het verlies....
Succes, groetjes Ellen

Hoi Inge,

Ik begrijp dat het misschien zo is overgekomen, maar bedoelde het zo nietr. En ik bedoel ook  dat niet iedereen blind op opvoedboeken afgaat. Daarom zei ik ook 'ga gewoon lekker op je gevoel af'. Je gevoel laat je bijna nooit in de steek en zoals je al zei, je doet alles al intuitief, dus dat is toch super? Echt, ik bedoelde er niks onaardigs mee hoor. Het spijt me.

Jammer dat Mette last heeft. Denken jij (en misschien de artsen) echt dat het te maken heeft met het verlies van haar zusje/broertje? Dat zou wel heel erg zijn voor haar... Het is wel bekend dat tweelingen in de baarmoeder al veel contact hebben. Kan me voorstellen dat dit voor haar heel moeilijk moet zijn.

Sterkte en hou ons op de hoogte van de ontwikkelingen. Hou je je blog nog bij? Wat was het adres ook alweer?

Groetjes, Marisa

Hoi ing,

is het misschien een idee voor je om een dag bij te houden wat je met je dochter doet en hoe lang? Als dat die dag goed gaat kan je een paar dagen proberen om dat ritme aan te houden. Met boeken heb ik verder geen ervaring.

Groetjes van Marloes

Terug
Bovenaan