Welke borstkolf hebben jullie en hoe bevalt het?

quote: Creatries reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('31-03-2008 16:34:19'));

Ik wil als de borstvoeding goed gaat toch een eigen kolf aanschaffen en zit eigenlijk te twijfelen tussen die van Medela en die van Avent, de elektrische modellen hoor, geen handkolf.
In het ziekenhuis zeggen ze dat het heel persoonlijk is en dat beide merken goed zijn, dus daar kom je ook niet veel verder mee.

Groetjes Patricia

Misschien kun je nog iets met deze aanvullende informatie .

Het oudere model persoonlijke electrische kolf van Medela, de Mini-Electric, wordt nog steeds verkocht. Deze maakt echter vrij veel lawaai, evenals de dubbele versie daarvan (de Mini Electric-plus). De Mini Electric Plus is een dubbele kolf, maar kolft de borsten om en om. De frequentie ligt daarmee dus lager dan die van een kolf die beide borsten tegelijk kolft.
Deze kolven worden overigens ook veel via Marktplaats aangeboden. Het gebruik van een tweedehands kolf kán bepaalde risico's met zich meebrengen: Lactatiekundige Nanny Gortzak-Productinformatie tweedehands kolven. Daarnaast heeft de motor van de Mini Electric (Plus) een beperkte levensduur, namelijk ongeveer 210 draaiuren. De motor gaat meestal niet zo in één keer stuk. Vaak neemt de zuigkracht eerst langzaam af, waardoor het afkolven minder effectief verloopt en dat wordt  niet altijd  direct opgemerkt. Veel thuiszorgwinkels bieden de mogelijkheid om de zuigkracht van een kolf te kunnen testen.

De nieuwe versie is de Medela Swing. Deze is echt geluidsarm en kolft bovendien volgens het 2 fasesysteem. Dat houdt in, dat er eerst korte zuigbewegingen worden gemaakt om een toeschietreflex op te wekken. Zodra de melk begint te stromen, worden er lange halen gemaakt. De Swing is volgens mij niet om te bouwen tot een dubbele afkolfset. Zou je een dubbele kolf willen aanschaffen, dan is de Medela Pump In Style de moeite van het overwegen waard.

De Avent kolf is volgens mij best wel  een populaire kolf, als ik dat zo lees op diverse fora. De IQ is er in enkele (Uno) en dubbele (Duo) uitvoering. Deze kolf heeft een geheugen, die jouw persoonlijke kolftempo kan overnemen. Wat sommige moeders als nadeel ervaren, is dat de motor van de Uno  bovenop de kolf zit, waardoor de kolf in z'n geheel zwaarder in de hand ligt.

Een ander verschil tussen Medela en Avent is de halsmaat van de flessen. De Medela kolven hebben een standaard maat, waardoor de meeste gangbare flessen erop kunnen worden aangesloten. De halsmaat van Avent is breder, voor een Avent kolf kun je dus alleen maar de Aventflessen gebruiken.

Op het borstvoedingsforum is een special subforum over kolven. Daar kun je naast tips en informatie  o.a. veel ervaringsverhalen vinden m.b.t. diverse merken kolven .

Groetjes van Yvonne

Hoi

nog even een reactie op bovenstaand stukje: ik had inderdaad ook een medela, hij maakt behoorlijk veel lawaai (ik kon zeg maar de tv niet horen als hij aan stond) en ik heb m ongeveer 5 maanden gebruikt, en nu ik m bij mijn 2e kindje wilde gebruiken haperde de motor enorm.

Verder is het voordeel van de Avent kolf, die ik nu heb, dat er een siliconen schelp inzit die je borst als het ware masseert, terwijl de Medela dit niet heeft en daardoor (vind ik) wat harder/ scherper aanvoelt. Achteraf had ik echt gelijk de avent moeten kopen.

Groetjes!

Ik heb van Avent de Isis IQ kolf, die kan je elctrisch en handmatig gebruiken, maar ik gebruik hem eigenlijk alleen handmatig. Hij was erg duur, maar bevalt prima. Had bij mijn andere dochter een electrische van Medala en dat vond ik niks!

Bianca

Hoi,

mijn zoontje is met 32 weken geboren, dus ik heb ook 4 weken moeten kolven.
de advent van 150 euro heb ik terug gebracht omdat hij heel snel lekt. je   moet hem heel recht houden met kolven en de motor zit dicht bij de melk..( bij mij kwam daardoor rook uit de motor)

Ik heb uiteindelijk gekozen voor de mendela swing ( enkele). het grootste voordeel is dat daar ook de ziekenhuisflesjes opkunnen dat is makkelijk met bewaren en invriezen. en goedkoper dan allemaal flessen te kopen.

veel sterkte komende tijd.

Hoi,

Bij mijn eerste had ik de handpomp van avent. Kreeg er een lam handje van en de opbrengst was ook niet altijd even goed. Nu heb ik de ameda dubbele electrische gehuurd. prijs valt me mee, 42 voor 3 maanden en ik geloof 137 als je hem wilt kopen (wel excl. de kolfset).  bevalt prima! In het begin irriteerde het geluid wel maar nu droom ik er lekker op weg. Ik had trouwens  nog 2 siliconen borstschelpen van de avent en die paste precies op de kolf. Dus ik weet niet hoe het is om zonder te kolven.

ps.: om in te vriezen heb ik de avent containertjes gekocht ipv van heel veel flessen. Erg handig, ook nog om later kleine groentehapjes in te vriezen.

gr. Anne

Hoi,

Ik heb de Medela Pump in style: echt de allerfijnste en snelste elektrische kolf. Ik heb hem tweedehands gekocht op internet, waardoor de kosten wat gedekt worden (nieuw namelijk € 300,00). Je kunt beide borsten tegelijk kolven, heeft een zuigreflex en daarna een zuigstand, waardoor het zoveel mogelijk je baby nabootst. Ik vind het echt zijn geld dubbel en dwars waard!!!

Succes! Ben je inmiddels al bevallen?

ik had eerst de gewone kolf van avent geleend van iemand en later zelf de elektische gekocht. Perfect, die elektrische. Ook handig vind ik dat alles van avent, dus kolf, flesjes en tuitbekers alles past gewoon op elkaar! En de aanschaf van de kolf (150,00) heb ik opgegeven bij de bijzondere ziektekosten voor de belasting, kun je weer bij de belasting aftrekken . Succes met je keuze!

Hallo,
Ik heb de eerste week een kolf gehuurd bij   de thuiszorg. Dit was de lactina   van medela. Erg fijn.
Daarna heb ik de mini electric plus aangeschaft. Er staat bij voor incidenteel gebruik. Ik maakte er dagelijks gebruik van. Ik vond hem erg prettig. Een nadeel van dit apparaatje was wel dat ie best wat herrie maakt. Af en toe best vervelend als ik op mijn werk deed kolven.

Succes met het aanschaffen, mocht je er ondertussen nog geen hebben.

Liefs Els,
mama van Quentin 21.09.2007

Terug
Bovenaan