Welke fles bij gekolfde melk

<p>Onlangs ben ik weer begonnen met werken en krijgt onze dochter gekolfde melk in een flesje. Dit heeft ze voorheen ook vaker gehad en dat gong prima. Ze had de fles wel altijd heel snel leeg maar had voldoende aan de hoeveelheid die berekent was met haar gewocht en aantal voedingen per dag. <br />nu drinkt ze nog steeds snel maar heeft vervolgens niet genoeg en dan zitten we al zo’n 20 ml boven de berekende inhoud. <br />Gevolg is dat ze het op een krijsen zet en pas stop zodra ze nog wat krijgt, wat natuurlijk even duurt. Vaak geeft ze na zon flesje melk terug, terwijl ze dat met bortvoeding nog maar heel zelden doet.</p><p>Ik gebruik de natuurlijke spenen (nr 1) van Avent. Heeft iemand een idee of er andere flessen/spenen bestaan, waar ze meer moeite moet doen (meer lijkt op drinken aan de borst) om te kunnen drinken, zodat ze wat langer drinkt waardoor ze uiteindelijk wel voldaan is met de juiste hoeveelheid. </p>
 
Ze raden vaak de fles van medela aan. Werkte bij ons niet. Dr Brown was ik fan en dan in meerdere tussenpozen inlassen zodat kindje 20 min over doet  
 
Hier wel goede ervaringen met medela. Je hebt slow flow spenen, die werkten voor ons goed. Was ook t merk van m'n kolf dus vandaar ook wel praktisch in mijn geval. Medela heeft ook speciale calma spenen, dan moet een kindje wat meer moeite doen, net als aan de borst. Heb ik zelf geen ervaring mee.
 
Qua fles kan ik je geen tips geven. Ik heb zelf mam met speen nr 2 aangezien ze bij nr 1 heel ongeduldig werd. Bij mij komt het ook heel snel uit mn borsten. 
Over dat rekensommetje, dat is een gemiddelde. Mijn dochter zou dan 140 ml per keer moeten krijgen, maar drinkt vaak 160 uit de fles. En ik kolf ook vaak 160 ml per keer (1borst) dus krijgt zij gewoon die 160. Dat sommetje is dus een richtlijn, je kunt het best kijken naar je kind wat hij/zij nodig heeft. 
 
Wat is een juiste hoeveelheid? Ik denk dat dat is als je kind aangeeft voldaan te zijn. Klinkt alsof je kind gewoon nog honger heeft. Hoeveel melk geeft ze terug? Een mondje is niet erg hè!
 
Op het moment is mijn melkproductie een beetje verstoord en mijn hoeveelheid gekolfde melk wisselt de laatste twee weken nogal. Daarnaast heb ik zeer waarschijnlijk een borstontsteking, maar helaas was de arts vanmiddag al naar huis en kon niemand mijn bloedtest beoordelen. ? Dus moet ik tot morgen wachten. 
In principe vind ik het geen probleem dat ze meer drinkt, maar wil graag dat onrustige drinken aanpakken. Nummer 2 heeft ze ook gehad, toen ging het nog sneller en verslikte ze zich regelmatig. Ik ga eens kijken naar de speentjes van medela en dr brown.
 
Er is geen enkele fles of speen die op de borst lijkt, de techniek is heel anders. Wel kun je proberen de melkstroom zo langzaam mogelijk te laten gaan, dat kan met iedere fles. Kies de kleinste speen (mijn dochter heeft tot 13 maanden uit de prematuur speen van dr Brown gedronken), houdt je dochter rechtop en de fles zo horizontaal mogelijk. Hier lees je er meer over. 


Overigens zijn die berekeningen een richtlijn, als je dochter wat meer nodig heeft kan dat prima. Maar als ze met bovenstaande tevreden is zal het meer zuigbehoefte zijn. 
 
Wij gebruiken Dr Brown speen 1. Dochter is 7 maand. Merken wel dat ze het nodig heeft als de fles leeg is dat even te merken door 'lucht' te zuigen, dan is het goed. Stoppen we net iets te snel (er blijft nog een klein slokje in de fles) dan zet ze het ook op een schreeuwen.. als ze zelf merkt dat het op is dan is ze tevreden.
 
Terug
Bovenaan