Hoi trotse moeders,
hier nog een trotse moeder. Ook ons mannetje is razendsnel met het gaan praten (maar ja, wat wil je ook met een kletsjuf als moeder...).
Met 9 maanden zei Lars zijn eerste woordjes: poes, mama, papa, die, uit,
Inmiddels kletst hij de hele dag door en gebruikt ook twee woord zinnen.
Hier een paar tips van de kletsjuf:
- Overspoel je kind met taal: verwoordt alles wat je doet en ziet, ook al voelt dat soms een beetje raar (bijvoorbeeld: ik trek nu mijn schoenen aan, kijk nu strik ik mijn veters, mijn schoenen zijn bruin, dit is links, etc.)
- Liedjes zingen is erg leuk en belangrijk: de kinderen leren de woorden. Daarnaast leert het kind melodie, ritme en pauzes: die gebruik je ook in het spreken.
- En uiteraard veel voorlezen en benoemen. Wij zijn begonnen met het benoemen van de plaatjes in de boeken, daarna zijn we aan Lars gaan vragen: waar is...? en nu kan hij veel van de afbeeldingen zelf benoemen. Wij hebben het geluk, dat Lars boekjes helemaal fantastisch vindt.
- Reageer op je kind wanneer het probeert met je te communiceren (door oogcontact te maken, terug te praten, te herhalen wat je kindje zegt): wanneer het door krijgt, dat het door te praten leuke dingen gedaan kan krijgen, zal het steeds vaker taal gaan gebruiken om doelen te bereiken.
De belangrijkste tip: laat zien hoe leuk en gezellig commnuniceren is.
Heel veel kletsplezier met jullie wondertjes!
Groetjes, Marijon
hier nog een trotse moeder. Ook ons mannetje is razendsnel met het gaan praten (maar ja, wat wil je ook met een kletsjuf als moeder...).
Met 9 maanden zei Lars zijn eerste woordjes: poes, mama, papa, die, uit,
Inmiddels kletst hij de hele dag door en gebruikt ook twee woord zinnen.
Hier een paar tips van de kletsjuf:
- Overspoel je kind met taal: verwoordt alles wat je doet en ziet, ook al voelt dat soms een beetje raar (bijvoorbeeld: ik trek nu mijn schoenen aan, kijk nu strik ik mijn veters, mijn schoenen zijn bruin, dit is links, etc.)
- Liedjes zingen is erg leuk en belangrijk: de kinderen leren de woorden. Daarnaast leert het kind melodie, ritme en pauzes: die gebruik je ook in het spreken.
- En uiteraard veel voorlezen en benoemen. Wij zijn begonnen met het benoemen van de plaatjes in de boeken, daarna zijn we aan Lars gaan vragen: waar is...? en nu kan hij veel van de afbeeldingen zelf benoemen. Wij hebben het geluk, dat Lars boekjes helemaal fantastisch vindt.
- Reageer op je kind wanneer het probeert met je te communiceren (door oogcontact te maken, terug te praten, te herhalen wat je kindje zegt): wanneer het door krijgt, dat het door te praten leuke dingen gedaan kan krijgen, zal het steeds vaker taal gaan gebruiken om doelen te bereiken.
De belangrijkste tip: laat zien hoe leuk en gezellig commnuniceren is.
Heel veel kletsplezier met jullie wondertjes!
Groetjes, Marijon