welke woorden zeggen jullie kindjes al?

Hoi trotse moeders,

hier nog een trotse moeder. Ook ons mannetje is razendsnel met het gaan praten (maar ja, wat wil je ook met een kletsjuf als moeder...).
Met 9 maanden zei Lars zijn eerste woordjes: poes, mama, papa, die, uit,
Inmiddels kletst hij de hele dag door en gebruikt ook twee woord zinnen.

Hier een paar tips van de kletsjuf:
- Overspoel je kind met taal: verwoordt alles wat je doet en ziet, ook al voelt dat soms een beetje raar (bijvoorbeeld: ik trek nu mijn schoenen aan, kijk nu  strik ik mijn veters, mijn schoenen zijn bruin, dit is links, etc.)  
- Liedjes zingen is erg leuk en belangrijk: de kinderen leren de woorden. Daarnaast leert het kind melodie, ritme en pauzes: die gebruik je ook in het spreken.
- En uiteraard veel voorlezen en benoemen. Wij zijn begonnen met het benoemen van de plaatjes in de boeken, daarna zijn we aan Lars gaan vragen: waar is...? en nu kan hij veel van de afbeeldingen zelf benoemen. Wij hebben het geluk, dat Lars boekjes helemaal fantastisch vindt.
- Reageer op je kind wanneer het probeert met je te communiceren (door oogcontact te maken, terug te praten, te herhalen wat je kindje zegt): wanneer het door krijgt, dat het door te praten leuke dingen gedaan kan krijgen, zal het steeds vaker taal gaan gebruiken om doelen te bereiken.

De belangrijkste tip: laat zien hoe leuk en gezellig commnuniceren is.

Heel veel kletsplezier met jullie wondertjes!

Groetjes, Marijon

wij vonden eigenlijk dat bente vrij weinig zei
maar sinds een week begint ze in eens veel te brabbelen zoals:
papa mama. deeja (deena de hond) raus zegt papa altyd tegen de honden dat zegt ze nu ook na.

nee en ja. ze probeert haar zussen te roepen jennifer, zegt ze jaja tegen
en joanny probeert ze joajy.
die zegt ze

meer zegt ze nog niet maar sinds een week is toch al knap

groetjes

Daniel zegt niet echt veel, heeft wel div. vaste klanken voor bepaalde dingen. Hij zegt wel mama, taar(klaar), dadada(drinken of papa van wie hij 'smorgens als hij wakker is het flesje krijgt, maar hij bedoelt dat hij wil drinken), diedie(voor zijn doekie-speen) en vooral ja. Dat laatste zegt hij altijd op een ja/nee vraag, nee kan hij niet zeggen:)
Hij probeert wel van alles duidelijk te maken, maar dat is nog echt abacadabra....:)

Groetjes, Yvette

Terug
Bovenaan