Wennen aan de opvang — hoelang duurde het écht bij jullie?

Hoi allemaal,

Onze dreumes (bijna 2) gaat sinds een paar weken naar de kinderopvang en het went... met horten en stoten. Sommige dagen gaat het prima, brengen we haar weg zonder tranen. Andere dagen huilt ze bij het afscheid en horen we via de app dat ze de eerste tijd nog verdrietig is.

De leidsters zeggen dat dit heel normaal is en dat het bij de meeste kinderen wel een paar weken tot maanden kan duren voor ze echt op hun gemak zijn. Maar ik twijfel soms of we iets anders moeten doen — langer blijven bij het afscheid, juist sneller weg, een knuffel meegeven?

Benieuwd hoe dat bij jullie ging: hoelang duurde het wenproces echt, en wat hielp wel/niet bij het afscheid nemen? Voelt zich fijn om te horen dat het bij anderen ook zo ging (of juist tips als het bij jullie sneller ging).

Groetjes!

Amina Fazazi - Eigenaresse van https://bloomkidz.nl/

Mijn oudste ging als baby met vier maanden al naar het kdv en heeft daarna een lange periode gehad waarin hij huilde bij het afscheid. Echter, nog voordat ik echt mijn hielen had gelicht, was dat ook alweer voorbij en kreeg mijn man hem bij het ophalen amper mee naar huis. Belangrijk is het afscheid kort te houden en iedere keer ongeveer hetzelfde.

Terug
Bovenaan