Het is geen hobby, het is de meest natuurlijke manier om je kind te voeden. Sommigen een paar weken, anderen een paar maanden, en tegenwoordig gelukkig ook nog een aantal die na de zes maanden ook nog gewoon voedt!
Het gaat op deze dag niet alleen om de recordpoging, het gaat om het ontmoeten van andere moeders die borstvoeding geven. Het delen van ervaringen en je een keer geen vreemde eend in de bijt voelen. Jammer genoeg worden moeders die (heel respectvol en discreet) proberen te voeden, vaak nog aangekeken alsof ze van een andere planeet af komen.
Hoe groot is de kans dat als je op een terrasje zit, er nog een voedende moeder zit? Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ik hier in de buurt nog nooit iemand in het openbaar heb zien voeden (behalve dan mijn vriendinnen via mijn forum die ook bij me thuis komen) Een flesje geven, zie je echter veel vaker. De ontmoetingsdag (en de recordpoging) was twee jaar terug én afgelopen jaar, voor mij echt als een warme deken!
Voor mij (en zoals ik hoorde ook voor de andere moeders die er waren) was het echt hartverwarmend en stimulerend om toch je eigen gevoel te volgen.
De workshops die gegeven worden, hebben soms direct, soms indirect te maken met het geven van borstvoeding. Het is gewoon een leerzame en gezellige dag!
Het is gewoon erg fijn om niet een keer doodgegooid te worden met opmerkingen als:
Joh geef toch pyamapapje... slaapt kindje lekker een keer door!
Geef dat kind toch eens een speen! Dat gelurk aan die tiet!
Joh, nu nog aan de borst??? Wordt het niet eens tijd....
Je kind is al zes maanden geweest, dit is gewoon ZIEK!
Na deze weken/maanden, heeft je kind toch echt andere voeding nodig hoor! In flesvoeding...
Dit is nog maar een greep uit de opmerkingen die we regelmatig te horen krijgen. Niet alleen in het dagelijks leven, maar ook op bijvoorbeeld een negenmaandenbeurs en andere bijeenkomsten.
Het staat een ieder vrij om een ontmoetingsdag voor eigen belevingswereld te organiseren. Het is behoorlijk wat werk... dat wel... maar je kan een fantastisch leuke dag organiseren! Als de moeders die kunstvoeding geven een ontmoetingsdag willen organiseren, kan dat gewoon! Geen geneuzel over borstvoeding en geen kritiek... puur herkenning vinden bij de andere moeders die dezelfde keuze gemaakt hebben.
Er zijn al diverse ontmoetingsdagen... voor ouders van kindjes met een handicap bijvoorbeeld, voor ouders van kinderen met een bepaalde ziekte, voor ouders van kinderen met een bepaalde bijzonderheid... En wij organiseren een ontmoetingsdag ter ere van een bepaalde week die borstvoeding geven.
De recordpoging is gewoon iets extra's, deze recordpoging wordt al wereldwijd ondernomen... en het kan de borstvoeding weer even in de schijnwerpers zetten, op een positieve manier, puur om te laten zien dat de moeders die nu met problemen worstelen, of zich alleen voelen, niet alleen staan!
Groetjes Nynke