Werk doet moeilijk over zwangerschap ik weet niet wat doen.

<p>Hoi allemaal, </p><p>Ik ben nu tussen de 5 à 6 weken zwanger maar... Mijn vorige zwangerschap begin dit jaar draaide op 8 weken uit in een miskraam, dit was te zien op mijn echo. Vanwege dat ik een job heb die veel risico's inhoud voor mij en de baby werd ik al op 5 weken thuis gezet. Ik ben nu dus opnieuw zwanger en moet mijn baas hierover inlichten want ik moet eigelijk zo snel mogelijk naar de arbeidsgeneeskundige. Mijn baas reageerde hier de vorige keer heel slecht op omdat ik meteen moest stoppen. Nu zit ik dus met een grote schrik om dit nieuws te gaan melden. Volgende week moet ik naar de echo en kan ik zien of alles inorde is. Nu vraag ik mij af, zeg ik nu meteen wat er aan de hand is en ga ik naar de arbeidsgeneeskundige of wacht ik tot ik mijn 1ste echo heb gehad en weet dat alles oke is? Ik ben echt ten einde raad want mijn baas is niet altijd een gemakkelijk persoontje... Hij deed er de vorige keer ook alles aan om mij langer te doen werken zelfs tot liegen toe dus help.. Wat moet ik doen :( </p>

Ik zou wachten tot na het eerste trimester want dan weet je zeker dat het goed blijft gaan. Wat maakt jou werk tot een risico dat je per direct thuis kwam te zitten?

Ik werk in de bouw als schilder. Ik werk met synthetische producten, op hoge ladders, zware dingen heffen en machines in de buurt die veel lawaai produceren. Vandaar moest ik meteen stoppen. Daarom dat ik er niet te lang mee wil wachten om het te melden. 

Als het risico meebrengt voor je kindje zou ik niet meer gaan werken tot je zekerheid hebt. Dus misschien ern paar dagen verlof nemen? Of alvast zelf telefonisch contact opnemen met de arboarts, hij mag aan je baas niet vermelden waarover het gaat.
Of desnoods ziekmelden voor die paar dagen. 

Je werk levert een risico op voor je ongeboren kindje. Dat risico zou ik niet nemen, dus niet afwachten tot de echo. 
Werk je in Nederland? Je hebt dat altijd recht op toegang tot de bedrijfsarts. Je kunt zelf contact opnemen om een afspraak te maken en de bedrijfsarts mag dan niet zonder jou toestemming iets doorgeven aan je werk. Je kunt dus geheel zonder medeweten van je werk contact opnemen. 

Nee ik werk in België dus ik weet niet hoe de wetgeving hier omtrent juist is... Ik zal daat wel eens voor informeren want de vorige keer moest mijn baas die afspraak maken en hij stelde dit de hele tijd uit, hij heeft zelfs mijn afspraak zomaar geannuleerd. Dus zou wel zeer handig zijn moest dit in België ook kunnen om zelf een afspraak te maken natuurlijk... 

Kies voor jezelf en je kindje. Jullie gezondheid is belangrijker dan een zeurende baas. Werk is immers tijdelijk, gezondheid blijvend. 
In het aller ergste geval ontslaat hij je(wat niet mag ivm discriminatie) maar dan vind je wel een andere werkgever. 

Blijf sterk en trouw aan jezelf?

Terug
Bovenaan