Werk en alleenstaand

<p>Hoi allemaal,</p><p>Ik ben een momenteel 16 weken zwanger en alleenstaand. Vader wil na 3 jaar relatie er helaas niks mee te maken hebben. Nu ben ik dus al aan het nadenken over hoe ik dit moet gaan doen na zwangerschapsverlof.</p><p>Financieel gezien ben ik genoodzaakt om fulltime te gaan werken maar kan van de 5 dagen 2 thuis werken. 1 dag in de week kan mijn moeder oppassen. </p><p>Ik heb er persoonlijk heel veel moeite mee om een kindje van 3 maanden al naar de opvang te brengen voor 2 hele dagen.</p><p>Hoe doen andere werkende / alleenstaande moeders dit?</p><p> </p><p>Alvast bedankt voor de reacties. </p>

Mijn dochter ging vanaf 3 mnd naar het kdv en vond het geweldig daar. De leidsters zijn lief en de kindjes zijn fijn vermaak. Dus daar zou ik me niet druk om maken. Maar wel: thuiswerken met een baby thuis? Hoe zie je dat voor je? Mijn kind was niet zon wegleg-kindje en als ze 15 min alleen speelt is het veel. Slapen doet ze 2 tot 3 uur overdag maar buiten dat.. of wil je ook in de avond doorwerken? Ik wilde eerst ook deels thuiswerken terwijl mijn baby thuis was, maar dit gaat ECHT niet. Maargoed misschien heb jij een heel relaxt kindje dat weinig nodig heeft, dan kan t wel. Op de opvang zijn ze ook gewend aan babys van 3 mnd dus daar moet je je niet druk om maken :)

Ik ben niet alleenstaand, maar sluit me volledig aan bij de opmerking hierboven. 
Thuis werken met een baby?? Als je geluk hebt slaapt de baby een paar uur achter elkaar maar meestal ben je er gewoon heel druk mee. Je kan écht geen 8 uur werken op een dag en een baby verzorgen.
Mijn dochter is 6 weken en slaapt nu al 3 uur, maar de hele ochtend was ze veel wakker/onrustig... dan krijg je niks gedaan! 
Een vriendin van mij werkt ook een dag thuis met een baby. Ze zegt dat er dagen zijn dat ze 4-5 uurtjes kan werken, maar ook dagen dat ze nog geen uur kan werken. 
Dus denk hier goed over na. Ik snap dat je je kindje geen 4 dagen naar de opvang wilt doen, maar ik neem aan dat je baas ook wilt zien dat je wel je uren maakt thuis en dat lijkt me niet haalbaar. Ik heb ook een dochter van bijna 2 jaar. Hoe wil je thuis werken met een dreumes/peuter over een paar jaar? Dat is al helemaal geen doen, ze slapen dan niet meer in de ochtend, willen steeds aandacht en accepteren echt niet dat jij de hele ochtend achter de laptop zit.
Ik werk zelf op een kinderdagverblijf en er wordt echt goed voor je kindje gezorgd hoor! Veel kinderen komen 2-3-4 dagen per week, dus 2 dagen is echt niet raar of teveel! En als je dat toch te druk vindt, adviseer ik je een gastouder. Kleinschalig, rustig.. meer tijd voor je kind! 
Succes met je keuze! 

Ik ben niet alleenstaand, maar sluit me volledig aan bij de opmerking hierboven. 
Thuis werken met een baby?? Als je geluk hebt slaapt de baby een paar uur achter elkaar maar meestal ben je er gewoon heel druk mee. Je kan écht geen 8 uur werken op een dag en een baby verzorgen.
Mijn dochter is 6 weken en slaapt nu al 3 uur, maar de hele ochtend was ze veel wakker/onrustig... dan krijg je niks gedaan! 
Een vriendin van mij werkt ook een dag thuis met een baby. Ze zegt dat er dagen zijn dat ze 4-5 uurtjes kan werken, maar ook dagen dat ze nog geen uur kan werken. 
Dus denk hier goed over na. Ik snap dat je je kindje geen 4 dagen naar de opvang wilt doen, maar ik neem aan dat je baas ook wilt zien dat je wel je uren maakt thuis en dat lijkt me niet haalbaar. Ik heb ook een dochter van bijna 2 jaar. Hoe wil je thuis werken met een dreumes/peuter over een paar jaar? Dat is al helemaal geen doen, ze slapen dan niet meer in de ochtend, willen steeds aandacht en accepteren echt niet dat jij de hele ochtend achter de laptop zit.
Ik werk zelf op een kinderdagverblijf en er wordt echt goed voor je kindje gezorgd hoor! Veel kinderen komen 2-3-4 dagen per week, dus 2 dagen is echt niet raar of teveel! En als je dat toch te druk vindt, adviseer ik je een gastouder. Kleinschalig, rustig.. meer tijd voor je kind! 
Succes met je keuze! 

Wel naar de opvang. Kdv of gastouder. En inderdaad ik krijg niks gedaan met m'n baby thuis. Dus misschien is avond een optie? Succes, het lijkt me een lastige situatie. 

Wat rot dat je er alleen voor bent komen te staan zeg.. 
Ik ben het eens met de bovenstaande berichten tov het thuiswerken met een baby, maar ik denk dat het bij jou vooral de financiele kwestie is, waardoor je tot dit besluit bent gekomen, of niet? En wel heel schappelijk van je werkgever dat hij/zij hiervoor opstaat!
Misschien kun je voor jezelf proberen uit te rekenen waar het kantel punt ligt voor de kosten van de opvang: hoeveel dagen opvang en meer werken goedkoper is, dan minder dagen opvang en minder werken. Verder kun je misschien kijken of er naast je moeder nog anderen in je omgeving zijn die het leuk vinden om een dag in de week op te passen, tegen een wellicht wat lagere vergoeding dan de kosten bij de KDV (ik noem maar wat hoor..). Wij hebben zo'n buurvrouw in de buurt die dat een tijd voor de baby van het stel dat naast haar woont heeft gedaan. Zo hebben ze super lang wat aan elkaar gehad. 

Verder zal onze baby ook gewoon naar de opvang gaan na mijn verlof, ook minimaal 2 dagen per week. Gelukkig zijn ze al heel snel niet zo super klein meer, en denk ik dat het ook heel gezellig voor ze kan zijn:). Denk dat wij als ouders er meer moeite mee hebben dan het kindje :)

Super bedankt voor jullie reactie. Ik had inderdaad denk ik iets te makkelijk over het thuiswerken gedacht. 
Fijn ook om te horen dat 2 dagen niet raar is. Ook heb ik nog veel vrije dagen staan dus misschien dat ik als mijn baas daarmee akkoord gaat 1 dag in de week vrij neem en op maandag thuis ga werken.

Dan hoef ik namelijk enkel voorraden en uren in te boeken wat op vaste tijden hoeft te gebeuren. 
@Cvb, Hoe ervaar jij de hechting bij de kindjes die 3/4 dagen naar een kdv gaan?

Wij zijn gestart met 2 dagen opvang en het is nu uitgebreid naar 2 hele dagen en 2 ochtenden omdat het zo goed bevalt voor zowel mijn dochter als ons. De hechting is echt perfect in orde en ze ontwikkelt zich als een tierelier. Thuis werken met baby raad ik af. Je kan beter 1 ding goed doen dan 2 dingen matig doen ;)

Terug
Bovenaan