Hoi,
Ik werk zelf als pedagogisch coach in de kinderopvang. Ook ik zal straks mijn kindje 2 dagen naar de kinderopvang brengen, omdat wij beide moeten werken.
Ik snap heel goed dat dit voor jou misschien onnatuurlijk voelt en eng is. Dat is het misschien ook wel.. Ik ben zelf van mening dat 3 maanden inderdaad ook gewoon nog heel erg jong is. Als ik die hele kleintjes dan zo’n hele dag bij ons zie, dan denk ik achh die horen toch nog gewoon heel dicht bij hun mama te zijn. Ondanks dat alle leidsters enorm hun best doen en gekwalificeerd zijn, is het toch gewoon anders dan thuis en moet de aandacht de hele dag verdeeld worden.
Desondanks, zal ook ik, zoals ik net al aangaf straks mijn kindje twee dagen in de week wegbrengen naar het kdv. Wij hebben voor deze 2 dagen ook geen andere keuze en zoals eerder gezegd zijn ze inderdaad maar heel even zo klein. Zodra ze wat ouder worden, vind ik het kdv juist heel waardevol. Ze brengen veel tijd door in groepsverband en leren echt ontzettend veel van elkaar.
Om nog even in te haken op wat er eerder werd gezegd over het laten oppassen van een buurvrouw oid: persoonlijk zou ik mijn kind veel liever naar een kdv brengen, waar hele strenge regels betreft 4-ogenprincipe e.d. zijn, waar de GGD regelmatig komt controleren en waar steeds beter en meer waarde wordt gehecht aan het stimuleren en volgen van de ontwikkeling van het kind, dan een buurvrouw of misschien zelfs wel een gastouder, waar deze controle veel en veel minder is. Maar dit is mijn mening.
En wat betreft de hechting, ik denk dat je je daar niet al te druk over hoeft te maken. Er blijft naast die 2 of zelfs misschien wel 3 dagen kdv echt genoeg tijd over voor een veilige hechting tussen moeder en kind.