Werk en alleenstaand

Let wel op, wat nero zegt, iemand vinden die voor minder geld wil oppassen, dat je er rekening mee houdt dat je kinderopvangtoeslag alleen krijgt voor een kdv of gastouder. Zou je je buurvrouw dus zwart 5 euro per uur betalen, kan je maar zo eens duurder uit zijn dan de 8 euro die het kdv vraagt. Miss had je hier al aan gedacht maar toch :) goodluck! Het gaat vast helemaal goedkomen!

Oke top! Doet me echt goed om dit te lezen van jullie. 
Ik plan altijd alles graag vooraf, alhoewel ik liever een glazen bol had gehad haha. Wil gewoon alles op een rijtje proberen te hebben zodra de kleine er is. Had namelijk nooit gedacht dat ik er alleen voor kwam te staan.
Gelukkig krijg ik ontzettend veel steun van familie en vrienden en helpt een forum zoals dit er ook echt bij!
Bedankt daarvoor. 

Ik, alleenstaand en werkend, breng mijn kind ook 2 dagen per week naar de opvang, vanaf mijn verlof, nu precies een jaar geleden. De eerste keer of keren brengen is moeilijk omdat je je kleine hummeltje achterlaat bij meiden die je niet kent.... maar het went snel! Ook voor je kindje! Op een gegeven moment heb je ook een bepaalde routine, na werk zelf even eten en dan kindje halen of na werk een stofzuiger door het huis halen bijv. 
Wat ik zelf ook heel fijn vind van de opvang is dat mijn kind opgroeit met andere kindjes van haar leeftijd en daar dus ook direct dingen van oppikt. 

Reken ook even goed je toeslagen na als je minder zou werken. Wellicht is het juist voordeliger om wat minder uren te maken. Zorgtoeslag, eventueel Huurtoeslag. Kindebonden budget. 

Wat zwaar moet dat voor je zijn, gebruiker10163819! Ik kan er helaas over mee praten. 
Wel fijn om te lezen hoe anderen hier mee omgaan. 2 dagen op kdv vind ik juist eerder ‘normaal’. Ik zou niet weten hoe ik het anders straks moet doen. Ik vind 5 dagen werken veel voor een (alleenstaande) moeder. Ik zou er moeite mee hebben om mijn kindje zo weinig te zien en ik zou zelf niet weten hoe ik dat zou moeten regelen. Hoeveel dagen werken jullie? 

Hoi, 
Ik werk zelf als pedagogisch coach in de kinderopvang. Ook ik zal straks mijn kindje 2 dagen naar de kinderopvang brengen, omdat wij beide moeten werken. 
Ik snap heel goed dat dit voor jou misschien onnatuurlijk voelt en eng is. Dat is het misschien ook wel.. Ik ben zelf van mening dat 3 maanden inderdaad ook gewoon nog heel erg jong is. Als ik die hele kleintjes dan zo’n hele dag bij ons zie, dan denk ik achh die horen toch nog gewoon heel dicht bij hun mama te zijn. Ondanks dat alle leidsters enorm hun best doen en gekwalificeerd zijn, is het toch gewoon anders dan thuis en moet de aandacht de hele dag verdeeld worden. 
Desondanks, zal ook ik, zoals ik net al aangaf straks mijn kindje twee dagen in de week wegbrengen naar het kdv. Wij hebben voor deze 2 dagen ook geen andere keuze en zoals eerder gezegd zijn ze inderdaad maar heel even zo klein. Zodra ze wat ouder worden, vind ik het kdv juist heel waardevol. Ze brengen veel tijd door in groepsverband en leren echt ontzettend veel van elkaar. 
Om nog even in te haken op wat er eerder werd gezegd over het laten oppassen van een buurvrouw oid: persoonlijk zou ik mijn kind veel liever naar een kdv brengen, waar hele strenge regels betreft 4-ogenprincipe e.d. zijn, waar de GGD regelmatig komt controleren en waar steeds beter en meer waarde wordt gehecht aan het stimuleren en volgen van de ontwikkeling van het kind, dan een buurvrouw of misschien zelfs wel een gastouder, waar deze controle veel en veel minder is. Maar dit is mijn mening. 
En wat betreft de hechting, ik denk dat je je daar niet al te druk over hoeft te maken. Er blijft naast die 2 of zelfs misschien wel 3 dagen kdv echt genoeg tijd over voor een veilige hechting tussen moeder en kind. 

Mijn kindjes gingen beide 3 dagen naar het kdv vanaf dat ze 3 maanden waren. Mijn man was 1 dag thuis en ik ook (naast het weekend). Ze zagen mij dus 3 dagen in de week. 
Mijn dochtertje was erg gehecht aan een leidster die ze ook 3 dagen per week zag. Maar... Niemand kon tegen mij op, ik was/ben voor haar het allergeweldigst. 
Mijn zoontje is ook echt een mama's kindje. Op zijn zusje na vind hij mij het allerliefst (zo goudeerlijk om dat te zeggen). 
Krijg je wel alimentatie voor je kindje straks?
Ik zou ook niet kunnen werken met een baby. Niemand is zo druk als een moeder met 1 kind (met 2 lukt het me ook niet, maar ben ik wel relaxter). 

Wat hierboven ook gezegd wordt.. je hoeft je geen zorgen te maken over hechting hoor! Je kindje zal altijd weten dat jij zijn mama bent! Als je kindje één bepaalde leidster 3 dagen in de week ziet, zal je kindje daar waarschijnlijk dol op zijn, maar dat is alleen maar fijn.. een vast en vertrouwd gezicht op de opvang! 
En ja, een baby van 3 maanden is nog heel klein om weg te brengen. Vind ik ook hoor. Maar een enkele mama heeft de keus om langer thuis te blijven, de meeste baby's moeten helaas gewoon naar de opvang als ze 10-12 weken oud zijn. 
Maar je kindje wordt echt snel groot en als ze rond de 6 maanden zijn wordt het steeds leuker voor ze samen met andere kindjes!

Terug
Bovenaan