Werk.. kleine enquete

Hoi meiden,

Ik ben even benieuwd wat voor werk jullie doen; hoe jullie daar zo toe gekomen zijn en hoeveel dagen jullie werken. (en natuurlijk ook of jullie het leuk vinden!)

Ik zal natuurlijk zelf maar even beginnen: ik werk 4 dagen per week als senior secretaresse.
Ik ben heel jong uit huis gegaan (16 jaar) waardoor ik eigenlijk meteen na de havo ben gaan werken, en dit gewoon ben blijven doen. Op die manier ben ik steeds in allerlei administratieve functies gerold, zoals P.A.,HR medewerker, Office Manager etc.,maar heb ik nooit echt een vervolg opleiding gedaan.

Nu loop ik een beetje te worstelen... ik vind het lekker om te werken (zou denk ik niet gelukkig worden van volledig thuis zitten), maar vind 4 dagen eigenlijk te veel. 3 dagen, of 4 dagen van 6 uur zou ik véél fijner vinden, maar dat kan niet in mijn huidige functie (heb ik al gevraagd) Daarbij vind ik mijn werk ook niet zo leuk meer..
Dus... misschien moet ik op zoek naar iets anders..
En als we dan toch de boeg gaan omgooien, misschien dan wel helemáál iets anders! Vroeger wilde ik altijd logopediste worden, maar dat is nu niet haalbaar meer omdat dat alleen een voltijd opleiding is, en ik niet meer 4 jaar voltijd naar school wil/kan. Maar ja, er zijn natuurlijk veel meer leuke dingen in de richting van de zorg.. bijvoorbeeld sociaal pedagogisch werk ofzo..

Kortom: ik ben heel benieuwd hoe andere moeders dat toch allemaal doen.. een leuke baan én parttime werken!

Alvast bedankt voor jullie reactie!
Groetjes, 10e

Hoi 10e,

Ik vind 4 dagen ook veel hoor. Voor je kindje vind ik dat erg veel maar ook voor jou als je het niet meer zo leuk vind. Ik werk 3 dagen als Senior HR-Adviseur (en mijn man 4 dagen als Private Banker) en eigenlijk is het te weinig voor die functie dus doe ik in drukke tijden veel in mijn avonduren maar dat doe ik liever dan dat ik een extra dag ga werken want nu vang ik de pieken in drukke tijden op als de kids slapen. Ik vind mijn werk erg leuk dus ik vind het niet erg om wat in mijn prive tijd te doen. Ik denk ook niet dat ik snel iets anders vind voor 3 dagen op dit niveau. Als ik minder wil werken kom ik al snel in een functie van administratief med. terecht. Op zich geen probleem natuurlijk alleen vind ik het toch erg zonde van wat ik nu heb opgebouwd. Als het nodig zou zijn voor de kinderen zou ik trouwens wel per direct stoppen.

gr.Ing

Ha 10e,

Ik werk 2 dagen als groepsleerkracht op een basisschool. Heb na de Havo de Pabo gedaan en daarna met veel plezier gaan werken.
Ik vind 2 dagen prima te doen en geniet erg van de dagen dat ik thuis ben!
Ik doe een zelfstudie 'Counseling' en kan daar ook weer mee de maatschappelijke kant op als ikd at wil of een praktijkje thusi beginnen. Ik ben nog maar net begonnen, maar kan het op mijn eigen tempo doen... dat vind ik erg fijn!

Succes!

Hai!

Ook hier een juf! Eerste de HAVO, daarna naar de PABO en sta inmiddels alweer 9 jaar voor de klas. Ik riep altijd dat ik een "thuisblijf-moeder" wilde zijn, maar was na mn verlof zo blij dat ik weer mocht werken! Dat schooljaar heb ik tot aan de zomer 3 dagen gewerkt. En soms 4. Mijn man had veel vrije dagen en was iedere week een dag thuis.
Inmiddels veranderd van school en werk nu hier in het dorp. Ik werk 2 dagen in groep 7. Volgend schooljaar komt Jules bij ons op school. (Wat gaat de tijd snel...) En dan denk ik erover om een jaar ouderschapsverlof op te nemen en eventueel invalwerk te gaan doen.
Ik heb heel veel plezier in mijn werk en zou eigenlijk niet willen stoppen, maar ik wil ook graag veel bij mn kindjes zijn! Maar ik weet als ik helemaal stop met werken, ik gillend gek word!!
We houden het hier lekker bij. Ik weet wel dat onderwijs heel flexibel is met parttime werken. Grootste nadeel vind ik dat ik vaak op niet-werk-dagen, terug moet komen voor studiemiddagen, vergaderingen, oudergesprekken. Gelukkig wonen de opa's en oma's dichtbij en kan ik daar met een gerust hart mn kindjes brengen.
Gr Antoi

Ik heb geen voor de hand liggend werk; Ik doe part-time medisch wetenschappelijk onderzoek bij een universitair ziekenhuis.
Ik heb eerst Havo tot jaar 4 gedaan, toen overgestapt naar MBO-laboratoriumtechniek en daarna HBO biologie en medisch- laboratoriumonderzoek.
Het is heel ongewoon om in mijn vakgebied parttime te werken. Voor Thomas werkte ik wel 5 dagen. Mij baas wou mij na Thomas' geboorte zoooo graag houden dat hij wat geregeld heeft. Het is moeilijk werken want je hebt de neiging om 38 uur werk in de 20 uur te proppen.
Ik ben zoo blij dat ik nog kan werken, heerlijk er even uit te zijn! Ik wordt echt vreselijk simpel van de hele dag met Thomas thuis te zitten, ik moet heel veel hersenstimulans en uitdaging hebben.

Jahaaa helemaal thuis zijn zou mij ook simpel maken. Ik vind het altijd zo knap als mensen dat kunnen! Respect voor de thuisblijfmoeder maar ik denk dat ik niet geschikt ben. Niet omdat ik het zonde zou vinden van mijn heao opleiding maar gewoon omdat ik het heerlijk vind ergens anders mee bezig te zijn. Even die hersenen kraken inderdaad.

gr.Ing

Pfff... ik vind het zóóó moeilijk!!
Heb nog een beroepskeuze test gedaan en daar kwam als top 3 persoonstypen uit:
- sociaal
- creatief
- ondernemend
Met als baansuggesties: sociaal pedagogisch hulpverlener / pedagogiek of sociaal cultureel werker.

Maar ja, als ik dan weer lees dat je heel sterk in je schoenen moet staan als SPH-er om om te kunnen gaan met mensen die bijvoorbeeld spontaan in een psychose schieten denk ik weer van; nou, dat zie ik mezelf nog niet zo 1,2,3 doen. (ben eigenlijk best een softie)
Daarbij zijn het allemaal meerjarige opleidingen (incl. stages) en dat is wel een flink pitigge investering om me nu nog in te storten. Bovendien willen we ook graag volgend jaar voor een tweede kindje gaan..

Maar goed, aan de andere kant baal ik echt van mijn werk nu. Ik doe iets wat ik eigenlijk maar "matig" leuk vind (collega's zijn wel leuk maar het werk gewoon echt niet) en ook nog eens voor 4 dagen, wat ik gewoon te veel vindt.

Lastig lastig...
Misschien vind ik het minder erg om een niet-zo-geweldige baan te hebben als het maar voor 3 dagen is, maar ja, ik ben pas 26 en om dan nù al te settelen voor een baan waar je hart niet ligt?
Of vraag ik gewoon te veel?? Moet ik me er maar gewoon bij neerleggen?

*zucht*

Hoi hoi,

als het zo voelt voor jou zou ik toch kijken wat de mogelijkheden zijn hoor... Zeker als je pas 26 bent, je moet er toch nog een hele tijd mee vooruit en ik weet uit ervaring hoe belangrijk het is om werk (in mijn geval een werkplek) te hebben dat je ligt. Maar weet natuurlijk niet wat mogelijk is in jouw situatie...
Als ik jouw rijtje zie denk ik ook aan een sociale opleiding. Weet niet of je op MBO of HBO-niveau iets zoekt. Ik zelf ben ook juf. Heb eerst de PABO gedaan, daarna een jaar speciaal onderwijs en werk nu alweer bijna 10 jaar met veel plezier in het ZMLK (zeer moeilijk lerende kinderen) onderwijs. Hier is veel verschil binnen de doelgroep, heb groepen met pubers van 14 tot 17 met een hoog niveau (IQ tussen de 55 en 70, vergelijkbaarf met een groep 5, misschien 6 qua leerstof, emotioneel vaak veel lager van niveau) gedraaid maar ook een zogenaamde MG-groep, hier hebben de kids vaak meerdere handicaps en een IQ beneden de 35. Dan ben je dus veel bezig met zelfredzaamheid, aan- en uitkleden, eten, communicatie etc.
Wij werken ook in iedere groep met een assistente, deze hebben een MBO-opleiding gevolgd. Per schoool is wel verschillend wat ze doen. In tegenstelling tot mijn vorige werk waar ze veel meerde extra handen waren draaien assistentes bij ons vaak zelfstandig een groepje kinderen die ze rekenen of lezen of knutselen etc aanbieden.
Of is werken met verstandelijk gehandicapten op een woongroep of in de arbeidssituatie/ dagbesteding iets voor jou? Je kunt ook denken aan iets creatiefs met bijvoorbeeld bejaarden / dementerenden of iets anders met kids, kinderdagverblijf? enk dat parttime werken in al deze beroepsgroepen heel normaal is.
Maar goed, als ik jou was er er zijn mogelijkheden zou ik zeggen: luister naar je gevoel, volg je hart! Als je iets graag wilt zijn er altijd wegen. Orienteer je een keertje op verschillende beroepen en probeer te regelen dat je ene keertje een dagje ergens mee kunt lopen. Luister dan naar wat je hart zegt...

Heel veel succes ermee!

ps antoi: moet jij vaak terug komen? Wij steeds meer. We proberen nu uit te vogelen wat je wettelijk terug moet komen want soms komt het op een middag per week neer en dat vind ik persoonlijk erg veel. Hier is de opvang ook een stuk moeilijker. Dagverblijf is duur, mijn ouders werken nog als Tijn er niet is...

Terug
Bovenaan