Werk.. kleine enquete

Ha Natasja,

Inderdaad moet ik erg vaak extra naar school. Maar weet ook niet goed wat wettelijk verplicht is. Daar heb ik me nooit in voor laten lichten.
Bij ons zijn de team- en bouwvergaderingen alleen verplicht als het je werkdag is. We hebben 3 keer per jaar een algemene vergadering op woensdagmiddag (mijn niet-werkdag!!) en die zijn verplicht voor iedereen. Dan nog zo'n 4 studiedagen per jaar ofzo, waarvan ze de helft wel op je werkdagen zijn, de rest niet. De ouderavonden die erbij komen. Het overleg met je duo voor rapporten, hp, en andere zaken. Werkgroepenvergaderingen (ik heb dit jaar de KBW, de kerst, toneelweek, afscheid gr 8 erbij) Dan heb ik nog wat BHVvergaderingen en herhalingen....

Ik heb het geluk, of juist niet, dat ik heel dicht bij mn werk woon. Ik ben altijd zo even heen en weer. Ook wel weer een gevaar, want als ik zie dat er iets belangrijks op een bouwoverleg wordt besproken, breng ik de kinderen even naar mn buurvrouw en ga ik dan even naar school.
Ik kan mijn kinderen altijd wel even kwijt bij opa/oma, buurvrouw, vriendin. Maar het is toch wel een geregel.
En inderdaad Natasja, soms heb ik een paar weken achter elkaar dat ik iedere week wel een dag/middag terug aar school moet!!
Ik heb een idee dat het straks makkelijker wordt als de kids naar school gaan. Ze komen dan wel bij mama op school. Ik ben erg benieuwd hoe dat gaat!!

Als je dit verhaal zo leest lijkt het net of het onderwijs helemaal niet zo leuk is om in te werken. Nu heb ik dit jaar ook best een heftige groep,....

Maar ik zou het toch niet willen missen!!!!!!!!!!!

Het is een aardig lange reactie geworden op je "ps".

Gr Antoi

HOi,

wij zijn momenteel wel bezig met de wettelijke kant aangezien we een nieuwe directeur is en we bang zijn dat het alleen maar meer wordt. Hij heeft 3 scholen onder zijn hoede en bij een andere school hebben de kids iedere vrijdagmiddag vrij en de leerkrachten studie/vergadering. Dat is niet echt leuk als je de ma, di en woe werkt... We zijn bang dat hij daar ook naartoe wil. Ook hebben we dit jaar zo absurd veel studiedagen ineens. Begon met 10 verdeeld over het schooljaar, maar ineens waren bepaalde vergaderingen ook verplicht en ik heb net even geteld: vanaf januari tot aan het eind van het schooljaar hebben we 16 studiemomenten waarbij je aanwezig moet zijn. De meeste (2/3 deel) vallen op woensdag of vrijdag, pech dus als dat niet je werkdagen zijn. Vergaderingen valt wel mee, de meeste zijn niet verplicht, meen 3 per jaar wel. Daarnaast gaan we ook op kamp, woe, do en vrij en daar moet je ook voor terug komen. En heel stom... voor overleg met je duopartner, leerlingbesprekingen, rapportbesprekingen etc hoef je niet terug te komen, hoewel we dat soort dingen wel heel belangrijk vinden. O ja, heb ook nog EHBO en BHV, maar dat valt niet onder studie... Vrijwilligerswerk zullen we maar zeggen... Grinnn Maar goed, wij hebben met een heel aantal mensen het idee dat de tijd in de klas, voor voorbereiden etc steeds minder wordt...
Zo, nu heb ik ook zo even een heel verhaal bij elkaar, hi hi. Ik woon trouwens een half uurtje rijden van mijn werk, dus met Tijn wegbrengen, en naar mijn werk rijden ben ik snel een klein uur kwijt...
Maar... werken met de kids is en blijft ontzettend leuk, zoals jij al zegt...

groetjes Natasja

Jajajaja, wat erbij komt is misschien minder (maar is ook per school verschillend) en het plaatje is niet zo mooi als veel mensen het voor zich zien (er zijn nog steeds mensen in mijn omgeving die denken dat ik van 8 tot 4 werk en nooit in vakanties...) maar het werk met de kids is zo ontzettend leuk en dankbaar dat het heel erg veel goed maakt. Lekker gaan dus! (en als je er een goed gevoel bij hebt misschien wel doen...)

groetjes Natasja

Ha Ing,

Ja hoor!!! Dit forum gebruik ik een beetje om mn hart te luchten en lekker te klagen vind ik soms heerlijk, dan voel ik me daarna weer opgelucht...

Het onderwijs is echt fantastisch! Ik sta nu een jaar of 10 voor de klas en ieder jaar is het weer anders. Andere leerlingen, andere collega's, er gebeurd altijd wel wat! Het is echt heel leuk hoor, en heeft veel voordelen. Zeker met kinderen, altijd de schoolvakanties vrij bijvoorbeeld!

Ik heb mn hele leven al geroepen dat ik "juf" wilde worden. Ik zie het een beetje als mn roeping! En volgens mij ben ik er nog goed in ook!!!

Succes met de eventuele omscholing!
Gr Antoi

Ik heb een hsao diploma dus ik ben benieuwd hoe ver ik kom.... Jullie enig idee? Ik bedoel ik moet de onderwijsbevoegdheid halen natuurlijk maar ik ben benieuwd of ik via het zij instromen voor de klas kan komen. Geven jullie les in het basis of voortgezet onderwijs?
gr.Ing

Hoi,

ben benieuwd hoe de open dag / info je bevallen is en wat eruit kwam. HSAO? Geen idee wat dat voor opleiding is. Ik werk in het (speciaal) basisonderwijs. Waar woon je ergens als ik vragen mag? Hier is het moeilijk binnen het basisonderwijs een vaste baan te krijgen momenteel. Vervangen kun je echter wel volop... Maar dat verschilt per regio, maar is denk ik wel ook iets om aan te denken: wat wil ik en is dat daar waar ik wil werken?
Ben benieuwd naar je bevindingen!

groetjes Natasja

Hai Ing,

Ik werk ik ook in het basisonderwijs. Hier in de randstad is er (voor mensen met ervaring...) werk genoeg. Wij zoeken ieder jaar wel een collega, omdat er of iemand met verlof gaat. (veel jonge meiden) en die dan pparttime terug komen. Ook bij mn oude school zoeken ze vaak mensen.

Maar misschien is het in andere delen van het land anders. Ik heb een collega die naar Limburg gaat verhuizen. Ze heeft al 15 jaar ervaring en goede referenties, maar komt daar al een half jaar niet aan de bak....

Geen idee of je kan zij-instromen. Ik heb daar geen verstand van....

Succes ermee!!
Gr Antoi

Terug
Bovenaan