werk??????????

Hoi meiden, Ik ben 19 weken

Ik hoop dat jullie een antwoord op mijn vraag hebben. Ik werk nu 5 dagen in de week (40 uur)maar als ik straks met verlof ga, dan weet ik nog niet o f ik wel terug kom, mag je dat in je verlof beslissen. Ook denk ik dat mijn baas me wil ontslaan, hij liet zo iets doorschemeren, mag dat zo maar?? Ik heb namelijk aangegeven dat ik wel terug wil komen voor twee dagen Maar hij vindt dat niet voldoende. Wat moet ik nu doen ik weet het echt niet meer mijn collega's willen ook graag weten wanneer ik wegga en of ik nog terug kom i.v.m. de vakanties die zij gaan boeken.


Groetjes
 
hoi, wat vervelend zeg! even een paar antwoorden die ik weet: ten eerste mag je niet tijdens je zwangerschap en verlof ontslagen worden, dus je hebt sowieso recht op verlof voor de uren die je nu werkt, ten tweede mag je niet zomaar ontslagen worden, daar moet n duidelijke reden voor zijn en t feit dat jij minder wil gaan werken mag geen reden zijn tenzij dit met je functie niet anders zou kunnen, dus als je een functie hebt waarvoor je perse 40 uur moet werken. ik weet ook niet wat voor contract je hebt, want als dat bijv binnenkort afloopt is t weer n ander verhaal, dan loopt t gewoon af en heb je geen verdere rechten, dan kom je via de ww in t verlof. maar als dit niet zo is, dan zou ik me goed laten informeren bij bijv een rechtswinkel of de arbo of gak over hoe je meot handelen, ik denk zelf dat je t beste kan zeggen dat je 2 dagen wil gaan werken en voor de overige uren ouderschapsverlof op wil nemen, dat mag je baas nl niet weigeren en dan werk je dus 2 dagen en krijg je die ook uitbetaald, maar blijf je voor 40 uur op papier in dienst (dus 3 dg onbetaald verlof) dit is wettelijk gezien gunstiger. nou ik hoop dat je er wat aan hebt, ik zou dus ook nog even goed rondbellen of op internet info verzamelen. succes! gr fie
 
hij mag je zeker niet zomaar ontslaan,je moet ook nooit akkoord gaan als hij dt voor stelt,laat je maar uitkopen.als hij je toch wil ontslaan krijg je daar integen wel een uitkering,die krijg je niet als je zelf besluit te stoppen,dat is wel evt een pluspuntje voorlopig.heb je even de tijd voor je kleine en daarna kun je rustig gaan kijken naar wat anders.je moet zo wie zo eerst je verlof gewoon uitzitten en daarna pas weer met je baas gaan praten over hoe en wat.laat je collega's gewoon boeken,die zijn niet jou probleem hoor,daar is je baas voor om daar wat voor te regelen. succes ermee!!!
 
Hoi,
De 2 reacties hierboven kloppen helemaal! Je mag echt niet zomaar ontslagen worden. En voor jezelf geldt dat jij het nu nog niet hoeft te bepalen, je moet gewoon je opzegtermijn in acht nemen en verder heb je geen extra verplichtingen omdat je zwanger bent. Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje: ik wil 3 dagen werken maar mag van mijn baas niet minder dan 4. Ik denk dat ik ga zeggen dat ik na mijn verlof naar iets anders ga zoeken, maar ik neem pas ontslag als ik iets anders heb!! Zo kan mijn baas er alvast rekening mee houden dat ik wegga, ik wil hem daarin best tegemoet komen maar het gaat me te ver om zonder inkomen thuis te gaan zitten. Ouderschapsverlof is inderdaad een optie. Kijk anders eens op de site van het ministerie van sociale zaken en werkgelegenheid (ik denk www.szw.nl of zoiets), daar staat precies wat je rechten en plichten zijn, en die van je werkgever. Mijn ervaring is dat mijn werkgever druk uitoefent en een beetje vervelend doet, als die van jou dat ook doet is het belangrijk om precies te weten wat je rechten/plichten zijn, laat je dus niet bang maken en met een kluitje in het riet sturen!
Veel succes
 
Hoi meiden,

Ik ben 6 jaar in dienst, maar het bedrijf waar ik werk valt in de vrije beroepen sector, dus er is geen cao voor. Ik ga eerst maar eens kijken op szw.nl.

Bedankt dams
 
Hoi,

Op de site van het uwv, www.uwv.nl kun je hier informatie over vinden. Ik heb het belangrijkste even gekopiëerd.

Ontslag en zwangerschap
Tijdens uw zwangerschap en het aansluitende verlof is het uw werkgever niet toegestaan het dienstverband op te zeggen. Dit opzegverbod geldt tenminste tot 6 weken nadat uw verlof is gestopt, als u na dit verlof weer bent gaan werken. Heeft u een tijdelijke baan en loopt de termijn van de dienstbetrekking tijdens uw zwangerschaps- of bevallingsverlof af, dan is de situatie anders. Als in de arbeidsovereenkomst staat dat er geen opzegging is vereist, kan uw werkgever u namelijk wel ontslaan. U houdt dan recht op zwangerschaps en bevallingsuitkering op grond van de Wazo.

Als uw dienstbetrekking eindigt voordat het verlof is ingegaan, dan kunt u toch recht hebben op een Wazo-uitkering van UWV. Dit geldt in de volgende situaties:

als de vermoedelijke bevallingsdatum binnen 10 weken na het einde van de dienstbetrekking valt;
als de bevalling plaatsvindt binnen 10 weken na het einde van de dienstbetrekking.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Succes!
 
goh dit klinkt heel herkenbaar!!!
ik wilde ook maar 2 dagen gaan werken na mijn bevalling maar mijn baas zei dat het bedrijfstechnies niet kon.ik kon wel voor 4 dagen blijven zoniet dan moest ik iets anders gaan zoeken!!
nou ik was dus werkeloos na mijn verlof en kreeg ook geen uitkering omdat ik in feite zelf ben weggegaan.
ik ben ook bij een buro voor rechtshulp geweest maar daar konden ze me ook niet helpen omdat het contract al was opgezegd.dus je kan wel van tevoren informeren wat je mogelijkheden/rechten zijn!!
veel suc6
 
Terug
Bovenaan