werken en zorgen. Hoe combineren jullie dat?

Ik heb nu een zoontje van 9 maanden en wij doen het als volgt:

Ik werk 2 dagen per week, op woensdag en vrijdag. Mijn man werkt in onregelmatige diensten, maar op woensdag  en vrijdag  heeft hij altijd  een vrije dag  OF middagdienst. Zo is  mijn man  's ochtends bij ons  kindje en hoeft hij alleen 's middags naar het kinderdagverblijf.

Op de dagen dat ik thuis ben, zorg ik voor de was en strijk en kleine dingen, zoals wc schoonmaken en haal ik kleine boodschappen.
Op de ochtenden dag mijn man thuis is, zorgt hij voor het uitladen/inladen van de afwasmachine.  
Op de dagen dat we samen thuis zijn, gaat mijn man stofzuigen en doen we de wekelijkse boodschappen.

Ik ben nu zwanger van een tweeling, maar als we straks 3 kindjes hebben, denk ik niet dat we het veel anders gaan doen. Op deze manier werkt het prima. Ik moet wel zeggen dat ik 2 middagen kinderdagverblijf meer dan genoeg vind, dat is ook de reden dat ik maar 2 dagen per week werk.

Ik werk 3 dagen en mijn man werkt 4 dagen.
Zo zijn we zelf 3 doordeweekse dagen thuis. De andere 2 dagen worden door de oma's opgepakt, een dag bij elke oma.

Ideaal! Bij oma heeft onze dochter ook altijd haar neefjes (1 aan elke kant) en soms haar nichtje (als ze niet naar school is) erbij, dus kan ze ook lekker spelen.

En over 2 maanden mag ze naar de peuterspeelzaal, dus gaat ze leren met VEEL andere kindjes te spelen... ook belangrijk! ;-)
Voordeel voor mama: valt precies op mijn dagen... best ideaal aangezien we in maart  nummer 2 hopen te verwelkomen en ik best moe ben nu al ;-)

Het heeft bij ons even geduurd voordat we de juiste formule hadden gevonden. We doen het nu anders dan we ooit tijdens die 1e zwangerschap hadden bedacht...

Mijn man werkt fulltime, ik 24 uur in de week. Mijn zoontje gaat 2 dgn naar KDV, 1 dag komt oma bij ons oppassen en de andere 2 dagen ben ik dus thuis. Huishoudelijke taken hebben we verdeeld, waarbij ik meer doe dan mijn man. En om de zoveel tijd staan we even stil, of het allemaal nog wel zo goed werkt zo, of er dingen misschien toch beter anders kunnen... En dan schaven we het 'plan' weer wat bij, ha ha!

Het zal met de 2e erbij straks wel hetzelfde blijven...

Groetjes, Karin
11+3 wkn

Hoi meiden, leuk onderwerp!

Ik ben bijna 6 weken zwanger van mijn 3e kindje. Mijn vriend en ik werken allebei 4 dagen (dit deden wij ook al voordat we kinderen hadden, trouwens). Onze twee kinderen gaan 3 dagen per week naar het kdv. Ik heb na de geboorte van onze 1e een tijdje 3 dagen gewerkt, maar dat was helemaal geen succes. Ik ben HRM-adviseur van beroep en had voortdurend het gevoel achter de feiten aan te rennen. Drie dagen was gewoon niet goed voor mij. Ik raakte er helemaal gestresst van.

Ik vond mijn werk veel te leuk om een andere baan te zoeken en ben dus toch weer 4 dagen gaan werken. Dat bevalt prima. Zowel mijn vriend als ik kunnen ons werk heel flexibel indelen als dat nodig is. Daarnaast is mijn vriend super geëmancipeerd wat betreft huishoudelijke klussen. Wij hebben alle taken evenwichtig verdeeld Bovendien woon ik op fietsafstand van m'n werk, dus als er iets is, ben ik zo weer thuis. Ook werkt mijn vriend vaak een dagje thuis.

Onze kinderen hebben het heerlijk op het kdv. Ik heb ze er allebei van begin af aan met 100% vertrouwen heen gebracht wat ik echt heel fijn vind. En ik ben een veel leukere moeder voor mijn kinderen als ik mijn ei kwijt kan op mijn werk.

Leuk om te lezen hoe verschillend mensen zorgen en werken combineren.

X Roosmarijn

Hoi,

Bij de geboorte van Maud ben ik niet minder gaan werken.Ook omdat het er financieel niet in zit. Een koophuis en twee salarissen uit de zorg. Ik werk 32 uur en mijn man 28 uur maar heeft soms nog weleens een losse client waarbij hij zorg aan huis gaat verlenen maar nooit meer dan 4 uur per week.
Mijn man heeft ook altijd aangegeven dat hij ook graag wil zorgen voor de kind(eren.)
Nu is de tweede onderweg en ben ik wel aan het nadenken over een aantal uur per week ouderschapsverlof. Ze zijn maar zo kort zo klein, toch? Ten tweede behoud je zo je eigen uren (is nog maar de vraag of je ze anders  terug kunt krijgen als je dat zou willen) en voor je pensioenopbouw is het ook goed.
Verder ben ik erg tevreden over de verdeling. Heb niet het idee dat ik Maud te weinig zie (al is een dagje meer best fijn) Op maandag ben ik vrij, op dinsdag mijn man, op woensdag en donderdag gaat ze naar het KDV en op vrijdag (mits nodig want mijn man werkt onregelmatig) passen mijn ouders op, elk weekend ben ik zelf vrij.
Als mijn man op een KDV dag vrij is, klust hij vaak wat in huis wat ook fijn is.
Met de tweede erbij wordt het hetzelfde rooster maar misschien dan op vrijdag ouderschapsverlof?

Hai,

Ik ben 3 dagen gaan werken (24 uur). Mijn man is 32 uur gaan werken. Onze dochter gaat 2 dagen per week naar oppasoma die toevallig gastouder van beroep is.
Wij willen het echt niet anders meer. Naast onze banen die veel van ons vergen (HR Adviseur en Private Banker)  en het huishouden houden we niet veel tijd over voor onszelf dus allebei 32 uur weken lijkt ons helemaal een gerees. Wij hebben hier bewust niet voor gekozen ondanks de financiele consequenties.  Allebei 4 dagen werken  kan wel natuurlijk als je het planmatig bekijkt  en als je kindje het prima vind om 3 dagen van huis te zijn kan het ook maar wij vonden kwaliteit van leven belangrijker. Werken kunnen we ons hele leven nog toch!? We hebben ook ervaren dat je voor de geboorte dingen plant die dan logisch lijken maar als je dat kleintje eenmaal hebt je er niet aan moet denken om het zoveel dagen niet te zien. Mijn man is heeel erg blij dat ie dit heeft gedaan en ook echt een doordeweekse dag met bijbehorend ritme met zijn dochter meemaakt. Onze 2e komt in januari. Mijn man heeft net een nieuwe baan en heeft daar afgedongen dat ie een contract wilde van 32 uur. Dit was geen probleem dus ook straks zorgt ie 1 doordeweekse dag voor zijn kids. Voor mij is dit ook lekker thuiskomen omdat ie best veel in huis doet op die dag. Ik ben zelf de woensdag en vrijdag vrij. Bevalt prima.

Zoooo dat was een heeel verhaal hahahahaha!

gr.Ing

Ik ben nu 9 weken zwanger van onze eerste, maar mijn man heeft al een zoon van bijna 9 die voor de helft bij ons woont (de ene week van woe tot ma en de andere week van woe tot vrij) Mijn man is altijd de woensdagmiddag vrij en de vrijdagmiddag is hij voor de school uitkomt thuis. Donderdagochtend brengt hij zijn zoon naar school. Ik ben de donderdagmiddag vrij, de zaterdagochtend en zorg dat ik hem vrijdag 's ochtends naar school kan brengen en om de week op maandag. Voor hem hebben we dus nooit opvang nodig gehad.
(ik werk onregelmatig, 28 uren in de zorg)
Ik wil dadelijk graag 24 uren gaan werekn, waarvan om de week een weekend, en op woe of vrijdag een late, Dat is dan 16 uren zonder opvang te hoeven regelen. Voor die andere 8 uren willen we een flexibele gastouder gaan zoeken.

Mocht ik een korte late dienst hebben is het maar voor een of 2 uren en bij een korte vroege ook maar voor een paar uurtjes. Erg onregelmatig dus, maar uiteindelijk hebben we denk ik niet zoveel opvang nodig.

Ik wil het niet bij mijn schoonouders brengen (nare ervaringen) en mijn ouders wonen aan de andere kant van het land. Helaas zullen we dus iemand moeten zoeken buiten onze familiekring, maar dat is onze keuze...

gr Mickey

ik werk 4 dagen, mijn man 5. Onze dochter en over een paar weken als mijn verlof is afgelopen onze zoon ook gaan 2 dagen naar het kdv, 1 dag naar de ene oma en een dag naar de andere oma.

Terug
Bovenaan