Werken en zwanger zijn

<p>Hoi iedereen!</p><p> </p><p>Ik ben ondertussen 26 weken zwanger van ons 2e kindje en werk in de thuiszorg.</p><p>Nu ben ik afgelopen week bij de verloskundige geweest waar ik aangegeven heb snel rugpijn te hebben en ook laat te hebben van beknelde spiertjes waardoor ik soms veel pijn heb en door mijn been zak(ik had dit de eerste zwangerschap ook).</p><p>De verloskundige gaf aan om werk te bellen en te vragen of er mogelijkheden voor alternatief werk zijn of om te overleggen om voortijdig te stoppen met werken omdat het werk best wel pittig is. </p><p>Ik heb vandaag dan ook mijn werkgever gebeld en er wordt in uren geminderd maar er wordt ook van mij verwacht dat ik uren op een dag ga werken die ik normaal niet als beschikbaar sta, en waar ik dan ook geen opvang voor heb... Mij laten stoppen hebben ze niet meer genoemd, alleen minderen. </p><p>Nu heb ik nogal een dubbel gevoel, ik voel me verantwoordelijk om te proberen wat mogelijk is maar tegelijk denk ik ook ik moet nu toegeven op iets waar ik eigenlijk niet op zou moeten toegeven... Hoe denken jullie hierover en wat zouden jullie doen? </p>

Maak een afspraak bij de bedrijfsarts, die kan meedenken hoeveel uur je nog kan werken en welke werkzaamheden je zou kunnen doen. 

Wat betreft je uren kun je het juridisch loket vragen of ze van je mogen verwachten dat je op andere dagen komt werken. Is ook afhankelijk van contract en CAO. 

@dpl: ik heb wel aan de bedrijfsarts gedacht inderdaad, alleen zover ik weet hebben we die helemaal niet? zou ik nog eens kunnen checken. 
Het is ook niet zo dat ik niet op andere dagen wat uren wil werken ter compensatie maar je kunt vooraf beschikbaarheid opgeven vanwege bijvoorbeeld kinderen die thuis zijn enzz, ik werk namelijk niet fulltime. Ik heb mijn beschikbaarheid opgegeven en er word nu van mij gevraagd om te werken op dagen dke ik als niet beschikbaar heb staan, simpelweg omdat ik ze ook niet beschikbaar ben, ik heb namelijk geen opvang. Man werkt, ouders kunnen niet en de opvang zit op die dagen vol.
Daarbij geeft de verloskundige aan dat het verstandig is om uren te gaan minderen, niet om ze over de rest van de week te verdelen, dus in mijn ogen is op een andere dag werken ook niet de oplossing. Dat zou alleen maar voor meer geklep met opvang zorgen, indien die al mogelijk was geweest en zorgt niet voor meer rust voor mij
Juridisch loket ga ik even achteraan

Iedere werkgever moet een contract hebben met een bedrijfsarts volgens de wetgeving, en dat is ook de juiste plek om te overleggen. En bedrijfsarts is ervoor om te bepalen of je kan werken, hoeveel en wat voor werk. 
Als je inderdaad op die andere dagen niet beschikbaar bent en de verloskundige het aangegeven om te minderen zou ik dit ook zo aangeven bij je werkgever. Wellicht dat je andere (bijv. Administratieve) taken kan doen op de dagen dat je normaal werkt als opvulling van de uren. 

Hoi,

Ik werk zelf in de gehandicaptenzorg en ben 13 weken zwanger. Op dit moment is het zo dat het rivm bepaald dat zwangere vanaf 28 weken geen werk meer mogen doen binnen de 1,5 meter maatregel. Kan je nalezen op de site van de rivm. Je werkgever moet zich hier aan houden en dus vervangend veilig werk voor je zoeken tot je verlof. Dit heeft te maken met wanneer je na 28 weken corona krijgt ze je op de ic moeilijk op de buik kunnen beademen. Vandaar dat men het risico zo klein mogelijk wil houden. Ik zou het hier met je werkgever over hebben!

Laat je verloskundige anders je leidinggevende bellen/mailen om uit te leggen wat het belang van minder werken is. Ik moest rond de 28 weken ook minderen (werkte fulltime in het onderwijs) ivm harde buiken. Mijn verloskundige gaf meteen aan dat als ze moeilijk zouden doen, ze maar al te graag een telefoontje van ze wilden krijgen om het uit te leggen. Nu was het bij mij meteen geregeld en begrepen ze het volkomen. Het allerliefst zag ze dat ik iedere dag wat minder uur zou werken. Helaas is dat niet echt mogelijk in het onderwijs, dus ben toen 2 dagen minder gaan werken. Gelukkig had dit wel het gewenste effect.

Iedere werkgever is verplicht een contract te hebben met een arbodienst of zelfstandige bedrijfsarts. En in de wet is geregeld dat je altijd toegang tot de bedrijfsarts moet hebben. Dus als je werkgever zegt dat je daar niet naartoe mag klopt dat niet. 
De gegevens van de arbodienst of bedrijfsarts staan in bijvoorbeeld personeelshandboek, verzuimreglement of intranet. Ook de OR is als het goed is op de hoogte van welke arbodienst er is. Je kunt daar dan zelf contact mee opnemen om een afspraak te maken. 

Ik heb ondertussen het juridisch loket gemaild en mijn vragen voorgelegd. 

Een bedrijfsarts zou er inderdaad moetrn zijn, ik heb echter geen idee wie dat in dit geval is, ik ga daar achteraan, want een gesprek daarmee lijkt me verstandig. Ipv een gesprek met een manager die het liefst lijkt te hebben dat ik doorga met zoveel mogelijk uren maken. 
@JenE:ik werk in de thuiszorg, maar dan voornamelijk het huishoudelijk werk/admminstratie die 1,5 meter kan ik in grote richtlijnen daardoor ook wel in acht nemen(er zijn altijd wat oude mensen bij die volledig vergetrn dat er corona heerst en ineens vlak achter je ztaan maar dat daargelaten haha)
Er was me door kantoor al gemeld dat vervangend werk niet beschikbaar is, alleen minderen en meer verdeelt gaan werken.. 

Ik laat het allemaal even op me in werken en ga erachtrraan om de bedrijfsarts te vinden! :) 

Terug
Bovenaan