Werken in de zorg

<p>Hoi!</p><p>Ik heb een vraag.</p><p>Ik werk nog maar 50% i.v.m. bekkeninstabiliteit en verhoogde bloeddruk waar ik medicijnen voor krijg. Ben ruim 21 weken nu</p><p>Nu wilt de planner dat ik persee de avonden werk of iemand anders regel.. Ik krijg door de avonddiensten enorme stress en doordat ik de bekkeninstabiliteit heb ben ik in de avond enorm uitgeput.</p><p>Kan ik hier iets mee? Is er iemand die dit ook heeft meegemaakt?</p>

Ik kan trouwens geen personeel regelen voor de avond ivm personeel tekort.. En het moet iemand zijn van niv 3 of hoger.. Hebben we te kort

Ik zou dit terug koppelen naar mijn leidinggevende/HR adviseur. Jouw planner mag dit volgensmij helemaal niet verplichten. Ook belachelijk dat ze wil dat je het zelf oplost. Ziek is ziek toch?

Je baas is verantwoordelijk voir vervanging bij uitval door zwangerschap. Via een bedrijfsarts kan wirden vastgelgd dat he bepaalde diensten niet ksn draaien. Verloskundige weet deze regels ook, ik zou hun bellen.

@Charlois
Volgensmij heeft hij dit terug gekoppeld aan mijn teamleider.. Die heeft als het goed is in samenspraam met de planner deze conclusie getrokken.. Ik werk met liefde de ochtenden ondanks dat die ook zwaarder worden, maar ik wel wil zeg maar..

@Ariel1990
De fysio had indd ook gezegd dat de bedrijfsarts het moet kunnen voelen wat betreft de bekkeninstabiliteit! Ik heb zooo enorme last van de pijn. Maar wat als de bedrijfsarts zegt dat ik die avonden kan werken? Omdat hij het niet nodig, maar ik er wel onder lijdt. En veel stress ervaar dat ik het zelf moet oppakken zegmaar.

Ik werk ook in de zorg en had hier ook last van. Je moet even je cao doornemen want vanaf een aantal weken hoef je geen onregelmatige diensten meer te draaien. Weet uit Mn hoofd niet bij hoeveel weken. Maar je bent dus niet verplicht om avonden te werken..

Ik heb even nagezocht, en op de site van de Rijksoverheid staat dat je in principe recht heb op “geen onregelmatig werk, overwerk en nachtdiensten” , wel in overleg met je werkgever. Daarbij denk in dat jij dit moet voorleggen aan je teamleider en niet de planner. Als de teamleider dan nog steeds niet akkoord gaat, kun je een verklaring vragen aan de verloskundige waarin zij zet dat je geen avonddienst mag werken. Ik vind het sowieso stom dat je planner dit van je verwacht want het is normaal dat je in de namiddag en avonden veel meer last hebt van je bekken en het lopen en zeker zorgverlenen niet makkelijk gaat. Zelf werkte ik vanaf 20 weken geen avonden meer en vanaf 25 weken niet meer aan het bed. Ze moeten de werkzaamheden aanpassen. Je hoeft ook zelf echt niet voor vervanging te zorgen. Ik zou in gesprek gaan met de teamleider, en daar afspraken mee maken. 

Wat is dit typisch zeg voor de zorg..... vind het zo vervelend voor je. 
Ik zou zeggen maak een afspraak met de bedrijfs arts. Ze mogen blij zijn dat je nog werkt. Je kan je ook ziek melden en helemaal niet meer komen tot na je verlof. Uurrgghh kan hier zo boos om worden. 
Lees de coa goed door zodat je weet waar je recht op hebt en wat je plichten zijn. 
Succes!

Terug
Bovenaan