Werken

Dames, ik heb het opgezocht:

Ouderschapsverlof of eigenlijk zorgverlof kunt u opnemen wanneer uw kind jonger is dan 8 jaar en u voor hem zorgt. Per kind heeft u recht om 1 keer ouderschapsverlof op te nemen. Om in aanmerking te kunnen komen voor ouderschapsverlof dient u 1 jaar bij uw werkgever te werken. De beide ouders van het kind hebben recht op ouderschapsverlof. Het recht op het ouderschapsverlof geldt per kind. Bij meerdere kinderen heeft u dan ook recht op meerdere keren ouderschapsverlof. (bij een drieling dus ook 3 keer) Het recht op ouderschapsverlof geldt ook bij adoptiekinderen, pleegkinderen of stiefkinderen. Een van de vereisten van het recht op het ouderschapsverlof is wel dat het kind waarvoor u ouderschapsverlof aanvraagt bij u woont.

Uw inkomen bij ouderschapsverlof
Ouderschapsverlof is een vorm van onbetaald verlof. Meestal krijgt u over de verlofuren dus geen loon doorbetaald. Maar het is mogelijk dat in de cao of een bedrijfsregeling is geregeld dat uw werkgever wel (een deel van) uw loon doorbetaalt.

U kunt uw verlof bekostigen door uw spaarloonrekening te deblokkeren. Voor ouderschapsverlof is dat toegestaan.

U heeft ook recht op fiscaal voordeel bij de opname van ouderschapsverlof. Het gaat om de ouderschapsverlofkorting. Die is maximaal 50% van het minimumloon.

Meer info:
http://www.ouderschapsverlof.com/
http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=23133

Groetjes, Liselotte

In mijn geval is het onbetaald verlof. Maar het geeft wat ruimte. Als ik weer aan het werk ga kan ik in ieder geval 3 dagen werken (want dat staat in mijn contract), maar ik kan ook makkelijk naar 2 dagen. Het is eigenlijk om mijn 24u werkweek vast te houden. Een stukje 'zekerheid', alhoewel het ook weer een beetje overbodig, in de zorg is altijd werk...
Daarnaast lijkt het me heerlijk om 4 maanden thuis te zijn en alles op de rails te krijgen voordat ik weer aan het werk ga.

iets te snel verstuurd!

Zoals Heppy al schreef, je moet doen wat goed voelt. Alhoewel niet iedereen in de luxe positie zit om te kunnen stoppen met werken.
Ik zou kunnen stoppen alleen ik ben bang dat mijn wereldje heel klein word. Ik heb namelijk niet een stapel vriendinnen waar ik heen zou kunnen gaan door de week. Daarnaast vind ik mijn werk nog altijd erg leuk en houdt me bezig.

Hoi Femke,

Ik heb eigenlijk hetzelfde. Ik denk dat ik iets langer onbetaald verlof opneem en dan in januari begin met 3 dagen in de week werken. Dit zullen twee vaste dagen doordeweeks worden en 1 dag in het weekend (doordat ik een job heb in de horeca). De dag in het weekend wordt dan papa dag.

Ik vind het belangrijk om veel tijd met de kleine in de 1ste levensjaren door te brengen. Dan gaat alles zo hard.
Ik vind het ook belangrijk om te blijven werken. Werken vind ik leuk en de contacten via het werk vind ik ook erg belangrijk.

Dit is echter onzeker want de kans bestaat ook dat we ons huis verkopen en dan is de situatie weer heel anders.

Hoi Femke,

Ik heb eigenlijk hetzelfde. Ik denk dat ik iets langer onbetaald verlof opneem en dan in januari begin met 3 dagen in de week werken. Dit zullen twee vaste dagen doordeweeks worden en 1 dag in het weekend (doordat ik een job heb in de horeca). De dag in het weekend wordt dan papa dag.

Ik vind het belangrijk om veel tijd met de kleine in de 1ste levensjaren door te brengen. Dan gaat alles zo hard.
Ik vind het ook belangrijk om te blijven werken. Werken vind ik leuk en de contacten via het werk vind ik ook erg belangrijk.

Dit is echter onzeker want de kans bestaat ook dat we ons huis verkopen en dan is de situatie weer heel anders.

He sens, ik krijg niet de dagen vrij op het werk die ik graag zou willen, dus ik ben genoodzaakt om de kleine 3 dagen naar de opvang te brengen. Omdat mijn ouders 200 km verderop wonen, heb ik geen familie die op past. Wij wisten dit van te voren. Zodra ik nog iemand (bekende) bereid heb gevonden om bv een halve dag op te passen in de week, dan zal ik zelf ook nog een halve dag minder gaan werken. Ik weet zeker dat ik heel erg veel moeite zou hebben als ik die kleine moet achterlaten bij het kdv. Zie me nu al jankend daar weggesleurd worden door men vriend. Maar ja in deze tijd kunnen we het niet veroorlofen om volledig thuis te blijven.

Oja nog een tip. vanaf januari 2010 kun je een bepaald bedrag per uur terug vragen van de belastingdienst als je ouderschapsverlof opneemt, dit kun je nalezen op www.szw.nl

Heey Nathalie,

Ik snap heel goed wat je bedoeld.
Hoe jij je zelf ziet, zo zie ik mezelf ook al staan...verschrikkelijk gewoon moet er ook niet aan denken.
Jammer voor je dat je niet de dagen krijgt die je graag zou willen.
Welke had je graag gewild dan?

Ik ga op papier 3 1/2 werken maar de eerste jaar werk ik om de week 3 dagen en de week erna 3 1/2.
3 dagen kdv en de halve dag zal hij of zij thuis zijn bij papa. :) (dat is wel een fijn idee).
Ik lever dan gewoon vrijedagen in (die ik meer als zat heb) het eerste jaar.
En dan zie ik dat jaar erop wel weer.

Het is nu al een hele verandwoordelijkheids gevoel he..hahahah...

Ben benieuwd tzt als de kleine het eerste weg gebracht wordt wat je echt ervaring is.
Zou het leuk vinden om er dan nog een keer op terug te kijken.
Wie weet ervaren we het dan weer heel anders.......
?

Terug
Bovenaan