Wet poortwachter

<p>Hoihoi allemaal,</p><p>Ik ben nu 14 weken (3 maanden) zwanger.  28-8 t/m 9-9 had ik vakantie. 3-9 werd ik misselijk door de zwangerschap. Veel overgegeven en flauwgevallen. Ruim 13 kg afgevallen. Ik heb na die tijd dus niet meer gewerkt. Dat betekent dat ik nu al precies 2 maanden in de ziektewet zit. Arbo arts werkte goed mee en ze begrepen me. Nu kreeg ik dus een mail van mijn leidinggevende dat hij een verzuim evaluatie gesprek wil en we samen een plan van aanpak vanuit de wet poortwachter gaan opstellen. Het gaat sinds een week gelukkig weer wat beter. Ik doe zelf de boodschappen en de was. Het huishouden deels. Mijn moeder doet alles waar ik niet aan toe kom en ze kookt ook iedere avond voor mijn man en ik. </p><p>Heeft iemand ervaring met wet poortwachter? Wat houd het precies in en wat kan ik verwachten? </p><p>Ik ben bang dat ik weer volledig moet gaan werken, maar dat kan ik echt nog niet. </p><p>Alvast bedankt voor het meedenken!</p>

He hoi :)
Zelf zit ik op het moment ook in de zieketeweg maar dan ivm vermoeidheidsklachten. Nou heeft de bedrijfsarts en het uwv bij mij duidelijk gemaakt dag dit klachten zijn ivm mijn zwangerschap en het eigenlijk geen zin heeft om een uitgebreid een plan te maken om mij weer volledig aan het werk te krijgen.
ik weet natuurlijk niet hoe dat in jou situatie zit maar via deze link: https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/wet-verbetering-poortwachter
lijkt het er een beetje op dat je samen met je wergever moet evalueren hoe je je werkzaamheden kan hervatten etc. Misschien is het handig om je werkgever te vragen wat het doel hiervan is?

Ik heb geen ervaring, maar ik snap jouw werkgever wel. Waarschijnlijk wilt hij gewoon een plan opstellen zodat je weer aan het werk gaat, en dat hoeft dan niet perse weer volledig te zijn maar ieder beetje dat jij werkt is voor hun weer mooi meegenomen toch. En het lijkt mij ook niet dat je zelf tot aan je bevallig thuis wilt zitten? Je kan wellicht gewoon het gesprek aangaan, en wat niet gaat dat gaat niet, en wat wel gaat is mooi meegenomen. Ik ga er ook vanuit dat de arbo arts ook in dit gesprek meegenomen moet worden, want zolang zij zeggen dat het nog niet mogelijk is omdat je te zwak bent of andere problemen hebt, dan gaat het natuurlijk gewoon niet.
Maar maak je niet te druk, praten kan altijd toch

Zo'n gesprek is ook vaak protocol, een soort van verplichting voor de werkgever.  Het is ook altijd goed om contract te houden met je werk, ook als je niet kan werken.  Dat maakt het terug komen ook voor jou en de werkgever veel makkelijker. Al is het maar eens in de week even mee lunchen bijvoorbeeld. 
Overigens bepaald niet je werkgever maar de arbo arts of je kan werken.  
Ik zou als ik jou was je dus niet te veel zorgen maken en gewoon eerlijk zijn. 
Succes met je gesprek!

Het is belangrijk om tijdens arbeidsongeschiktheid in contact te blijven met elkaar zodat je weet hoe het gaat en wat je van elkaar verwacht/ wenst.
Na een aantal weken is het verplicht om te evalueren, aan de hand van de beschikbaarheid. Ook als dat betekent dat je nog niet kan werken of maar een beetje. Wat is het laatste advies van de Arbo-arts? Waarschijnlijk wil je werkgever dat bespreken. Niks ernstigs dus! 

Als je ziek bent als gevolg van je zwangerschap dan moet jouw werkgever deze melding doorgeven aan het uwv. Jullie hebben dan geen verplichtingen vanuit de wet verbetering poortwachter want dan krijg je een wazo uitkering; maw jouw werkgever krijgt het allemaal vergoedt. 

Oftewel, ik vermoed dat je werkgever je niet ziek heeft gemeld als gevolg van je zwangerschap maar een gewone ziekmelding heeft gedaan; je zou kunnen vragen of dit goed is gegaan. 

Even vanuit het oogpunt van de werkgever: kom je nog terug of moet hij voor de resterende 12 maanden een vervanger aannemen? Dat kan hij nu niet doen want dan zit hij straks met teveel personeel als jij ineens terugkomt. Wil je uren gaan opbouwen (na het eerste trimester wordt het voor de meeste vrouwen wel weer beter) of verwacht jezelf dat je maar 70% gaat werken? Verwacht je dat je op je eigen plek kan blijven of zullen er aanpassingen moeten worden gemaakt ? Vaak wil een werkgever ook al vroeg weten wat je gaat doen na de bevalling zoals het aantal uren dat je wil werken. Ga je ouderschapsverlof opnemen (waarbij je contract hetzelfde blijft als nu) of ga je structureel minder werken? 
Dit zijn allemaal dingen die je werkgever het liefst zo snel mogelijk wil weten, ook met het oog op vervanging. 

Terug
Bovenaan