Weten jullie het al? Borst of flesvoeding?

Hoihoi Dames,

Ik zit op dit moment heel erg in het dubio.
Aan de ene kant wil ik ontzettend graag borstvoeding proberen te geven omdat het de band met je kindje wel vergroot en omdat er veel goeie voedingsstoffen in zitten, maar aan de andere kant wil ik alleen maar flesvoeding geven.

Ik zit heel erg te twijfelen.
Mijn man werkt minimaal 3 nachten in de week, dus die nachten moet ik er zowiso uit om onze kleine meid te voeden. Aangezien borstvoeding veel energie vergt, heb ik van horen zeggen, zie ik daar erg tegenop.

Ik heb ook gelezen dat je borstvoeding en flesvoeding kunt combineren.
Maar kan je dan bijvoorbeeld de eerste en eventueel de laatste voeding borstvoeding geven en de rest van de dag flesvoeding?
Hoe zit het dan met afkolven?

Kunnen jullie me misschien iets meer advies geven?
Liefs maaike
22 weken zwanger.

Hoi,

Het is zo'n persoonlijke beslissing fles of borst. Daar kan niemand je advies in geven. Je moet het zelf ervaren. Als je niet afwijzend staat tegenover borst zou je ermee kunnen beginnen en loopt het lekker kost het echt geen extra energie. Loopt het minder ga je combineren of gewoon alleen fles.
Ik heb mijn oudste 6 maanden borst gegeven (veel gekolft omdat zelf voeden niet altijd lekker liep) en 's nachts gaf ik een fles kunstvoeding. Gewoon gemakzucht. De jongste heb ik 10 maanden borst gegeven, ook veel gekolft. Ik vond het kolven altijd wel intensief, van het  zelf voeden heb ik altijd genoten. Heerlijk zo saampjes.
Ik wil nr. 3 ook weer zelf gaan voeden en ik kijk wel waar het schip strand. Of ik ga kolven weet ik niet. Ik heb mijn kolf inmiddels verkocht en kolven op mijn werk was altijd zo'n gedoe. Moest iemand me 2x per dag een half uurtje vervangen voor de klas. Hardstikke lastig. Maar ja, als het straks lekker loopt doe ik het misschien toch wel weer.

ga anders naar een voorlichtingsavond. Vaak geeft de kraamzorg ook voorlichtingsavonden over borstvoeding. Kun je ook al je vragen stellen.

groetjes, keesje

Hoi maaike,

Voor de band met je kindje maakt het niet uit of je fles of borst doet vind ik, bij beide hou je je kindje dicht tegen je aan en heb je oogcontact. Ik heb het met mijn eerste twee kinderen gecombineerd. Overdag vooral borst met af en toe een fles kunstvoeding en s nachts gaf mijn man de fles. na 6 weken helemaal op de fles overgestapt. Van flesvoeding vind ik het fijn dat je precies kan zien hoeveel je kindje heeft gedronken, en je staat er niet alleen voor want iedereen kan je ermee helpen. Ik ben wel bang voor opmerkingen van de VK en kraamzorg etc, dat ze toch gaan pushen om alleen borstvoeding te geven. Mijn kinderen zijn hun eerste jaar nauwelijks ziek geweest, geen oorontstekingen of wat dan ook, dus of het nu echt klopt dat je met borstvoeding dit kan voorkomen geloof ik niet. Flesvoeding is prima en je moet doen wat bij je past. Als je van jezelf weet wat je wil moet je dit gewoon duidelijk zeggen, het is jouw kind en jouw keuze. Als je voor flesvoeding ga raad ik de Dr Brown flessen aan. Die hebben ze bij Prenatal.
success ermee!
Marijke

Hee meiden,

Bedankt voor de reacties!!

Ik vind het zo moeilijk. Ik heb altijd geroepen dat ik geen borstvoeding wil geven, ik heb zware borsten van mezelf (F/G cup) en als je borstvoeding geeft heb je weleens dat er mensen bij zijn, nou mijn partner vind ik niet erg natuurlijk maar als andere mensen erbij zijn als ik aan het voeden ben dat vind ik niks.
Maar omdat je van zoveel mensen hoort dat borstvoeding geven zo fijn is begin ik toch wel heel erg te twijfelen.
Na mijn zwangerschapsverlof ga ik direct weer aan het werk en is het de bedoeling dat ik zo'n 4 a 5 uur op een dag ga werken, maar als ik in die korte periodes ook steeds moet gaan kolven vind ik dit voor mezelf erg onhandig.
Na mijn zwangerschapsverlof is het ook de bedoeling dat ons dochtertje naar de kinderopvang gaat en heel eerlijk maar ik ben niet van plan om dan voedingen af te kolven.
Dus ik vraag me af heeft het wel nut voor die 10 weken om borstvoeding te geven?

Als je flesvoeding geeft, heb je dan net zo'n hechte band met je kindje als wanneer je borstvoeding geeft? Ik heb namelijk gehoord dat je een veel sterkere band schijnt te hebben met je kindje als je borstvoeding geeft, maar goed misschien is dat alleen een fabeltje.

In iedergeval bedankt voor jullie reacties.
Groetjes Maaike

Hallo,

Ja best wel een moeilijke beslissing, ik herken me erg in de twijfels over afkolven tijdens het werk. Dat zie ik ook niet zitten. Maar ik wil zelf gewoon wel heel erg graag borstvoeding geven. De reden (beetje gek misschien maar het voelt zo sterk): het lijkt me zo gezellig :) En ook handig, altijd de juiste temperatuur en altijd voorradig (ga je dan even vanuit).
Ik zie er wel een beetje tegenop, omdat ik van mezelf nogal een paar handjes vol heb (F cup) en het bij mijn moeder en zus ook al niet lukte vanwege platte tepels. Die heb ik ook. Sommige vrouwen hebben van die fijne 'doppen' waar een kindje naar mijn idee makkelijk aan kan, maar die van mij zijn een vage vlek (wel al donkerder geworden) omdat ik een heel lichte huidskleur heb, en bovendien steekt er met de beste wil van de wereld niets uit... Dus ik heb er een beetje een hard hoofd in, maar ik wil zo graag! Ik denk dat ik maar op cursus ga. Zijn er mensen die dat ook doen, een lactatiecursus ofzo?
Sterkte met de keuze allemaal!

Hoi Maaike,

Het is inderdaad een heel persoonlijke keuze.
Ik ga ook meteen na 10 weken zwangerschapsverlof weer werken en dan zal bij mij borstvoeding geven ook veel moeilijker gaan. Wel wil ik het gaan proberen maar heb wel voorgenomen dat als het niet goed lukt of ik kan het niet meer combineren dan ga ik er dus gewoon mee stoppen. Ik werk in de kinderopvang en heb er veel ervaring mee bij andere kinderen ik vind als het goed loopt is het ideaal, maar sommige moeders hebben er heel veel werk en moeite mee en dat is het mezelf niet waard. dan kies ik er liever voor om de rust te vinden.

Veel succes met je keuze.

Groetjes Kim

hoi,
ik wil wel borstvoeding gaan geven. Geen idee of het ook lukken gaat, maar ik wil het in ieder geval een kans geven.
Ik kan altijd overstappen op flesvoeding, andersom kan dat niet..
Ik ga ook wel naar een avond over borstvoeding, lijkt me nuttig om te doen, om er zoveel mogelijk op voorbereid te zijn!

liefs
Patricia mama van Bas* en uk 22w

Ik ga borstvoeding geven. Noah heeft 4 mnd borstvoeding gehad, en Julian heeft 15 mnd borstvoeding gehad. Ik heb dus ook gekolfd op mijn werk en toen mijn kolfrecht afgelopen was heb ik in mijn pauze gekolfd. Ik vindt het ideaal, geen gedoe met flesjes warm water etc. en altijd bij de hand waar je ook bent. s'nachts pakte ik de kleine bij mij in bed en legde hem aan, als hij klaar was dan weer terug in het bedje. Deze keer   gaan we er dus ook weer   voor.

Terug
Bovenaan