Weten jullie het al? Borst of flesvoeding?

Ik ga ook borstvoeding geven omdat het beter is voor me kindje en ik denk dat het de band met me kindje zal versterken.

En het lijkt me gewoon makkelijker dan met flesjes zitten knoeien midden in de nacht.

HoiHoi, Goedemorgen.
Las net een berichtje over borstvoeding of flesvoeding. Ben toevallig gister naar een workshop geweest over borstvoeding.
Combineren van borst en flesvoeding kan wel en is ook wel goed. Maar dan moet je wel proberen de eerste weken borstvoeding te geven. Het zuigreflex bij een tepel of een speen is heel anders. Zodra ze dat goed onder de knie hebben kun je volgens mij gewoon gaan combineren. Was toevallig iemand in de groep die ook wou combineren en dat werd eerst nog wel afgeraden.

Ik wil het wel gaan proberen borstvoeding geven. Heb na de bevalling als het goed is nog 12 weken en ook nog 3 weken vakantie er achter aan geplakt. Dan zie ik wel hoe het komt. Eerst maar proberen dacht ik zo.

Wij hebben thuis een boederij, dus mijn man gaat smorgens 5 uur eruit en dan naar de stal. Denk ook wel dat ik er alleen voor sta snachts want anders is hij ook geen mens in tijdens melken. Maar ja daar komt gelukkig wel bij dat ik lang thuis ben.

Groetjes eerst maar weer

Mirjam

Hoi Maaike,

Ik heb al erg veel ervaring met borst- en flesvoeding combineren omdat ik dat bij beide kinderen zo heb gedaan, vooral omdat ze niet genoeg hadden aan de borstvoeding.
Mijn ervaring is in de eerste plaats dat het in de eerste 6 weken erg veel moeite kan kosten om borstvoeding te geven, hoewel er ook genoeg mensen zijn bij wie het helemaal vanzelf gaat...daarna komt er wel een ritme in en is BV ideaal (je hebt het altijd bij je, dus als je je kindje meenemt heb je veel vrijheid, je kunt 's nachts in je warme bed blijven liggen tijdens het voeden en hoeft niet naar beneden om een fles te maken, het is erg gezellig, helemaal als je baby wat groter wordt en ook spelletjes met je gaat spelen tijdens het drinken, nadeel is dat jij altijd moet voeden..)

Wat betreft het combineren deed ik de eerste weken elke voeding borstvoeding en vervolgens nog een flesje na. Na verloop van tijd (als alles een beetje liep en toen duidelijk werd dat de baby echt niet genoeg had) deed ik de fles- en borstvoeding om en om. 's nachts en 's ochtends had ik meestal wel genoeg melk voor de kleine, maar dan gaf ik om 10 uur een fles, om 13 borstvoeding, om 17 fles, om 20 borst om 23 fles en 's nachts borst en 's ochtendsvroeg weer. Beviel mij wel goed, natuurlijk neemt het aantal voedingen af van 8 of 9 in de eerste twee/drie weken naar 6 na een week of 6-8 ligt een beetje aan je kindje, hoe snel het groeit en hoeveel het kan drinken in een keer.

Ik wil je wel adviseren om de eerste weken te proberen om volledig borstvoeding te geven, omdat regelmatig aanleggen erg belangrijk is om ervoor te zorgen dat je borstvoeding goed op gang komt. Misschien gaat het wel zo goed dat je helemaal niet meer aan een fles wilt!

Op het moment dat je dan een borstvoeding gaat vervangen door een fles hoef je niet te kolven, dan hou je nameljik de productie in stand, en heb je teveel melk, je kunt natuurlijk kiezen wel te kolven en de afgekolfde melk met een flesje te (laten) geven. Als kolven snel en makkelijk gaat dan is dat een goede optie, maar ik had altijd erg veel moeite om er wat uit te krijgen met de kolf.

Oja, flesvoeding lijkt wel makkelijker, maar daar kunnen kleintjes net zo goed problemen mee hebben, meer kans op krampjes, soms past een voeding niet bij het kind en dan is het wel lastig om het juiste merk te vinden etc. O)ok het steriliseren van de flessen kost soms veel tijd.

Succes ermee en ik zou zeggen, geef BV de kans, als het lekker loopt kun je altijd nog overstappen op de fles, maar andersom is meestal niet mogelijk!

groetjes
Klarie

Ik zit zelf nog heel erg te twijfelen.

Bij de oudste heb ik bv gegeven, maar toen moesten we in de kraamweek al bijvoeden omdat ze niet genoeg groeide. Uiteindelijk moesten we na 6 weken overstappen op flesvoeding, omdat ze alleen maar afviel.

Bij de 2e mocht ik geen bv geven, omdat ik veel bloed was verloren en eerst  zelf  op krachten moest komen.

Bij de 3e wilde ik meteen flesvoeding doen, maar daar kreeg ik in de kraamweek spijt van. Dus toen ben ik op de 8e dag nog begonnen met bv en heeft ze 12 weken een combinatie van borst en fles gehad. Dan dronk ze eerst aan de borst en daarna nog een klein flesje na. Na die 12 weken overgestapt op flesvoeding, omdat mevrouwtje doorkreeg dat ze toch nog wel een flesje na kreeg en dus geen moeite meer wilde doen voor de borst.

En nu bij de 4e zit ik dus echt te twijfelen. Aan de ene kant denk ik meteen fles, dan weet ik tenminste zeker dat de baby genoeg binnen krijgt. Aan de andere kant ben ik bang dat ik daar dan weer spijt van ga krijgen.

Jullie horen het nog wel als ik eruit ben

Hoi,

Ik ga weer proberen om borstvoeding te geven. Dit keer ga ik vooraf een cursus volgen in de hoop dat deze poging door een goede voorbereiding gaat slagen.  De vorige  keer leek een cursus mij niet nodig, ik was namelijk  in de naieve veronderstelling dat borstvoeding iets is dat  vanzelf gaat, iets natuurlijks. Zoals ik er nu over denk geloof ik dat er  inderdaad vrouwen zijn bij wie het vanzelf (lijkt) te gaan, maar om me heen kijkend  ondervinden veel  vrouwen  problemen waardoor ze de borstvoeding  opgeven.  Goede voorbereiding en begeleiding zijn dus belangrijk!

Vorige keer heb ik 10 dagen borstvoeding gegeven met een hoop geworstel (pijn van de tepelkloven, tepelhoedjegedoe, misselijk kind door het bloed van de tepelkloven, onrustig kind aan de borst, waardoor het aanleggen eindeloos duurde, etc.). Uiteindelijk moest ik stoppen omdat mijn zoontje na 10 dagen nog 400 gram onder zijn geboortegewicht zat en erg sloom werd. Ik heb nog 6 weken daarna gekolft en kon daar iedere dag twee flesjes van geven, maar uiteindelijk toch maar gestopt want ik was volledig uitgeput. Na iedere voeding, verschoning etc moest  ik minstens nog een half uur gaan  kolven voor 10-30 cc voeding!!! En dan was het bijna alweer tijd voor de volgende voeding.

Inmiddels heb ik me aangemeld voor de cursus en ik heb er alle vertrouwen in dat het deze keer wel lukt! Anders is de fles ook prima.

Groet
Lies

hoi samen
kleinduimpje, ik moest even grinniken om wat je schreef, je was naar een workshop borstvoeding geweest.. een workshop, dan doe je toch allerlei dingen?

maar goed, even terugkomen op de vraag,
ik hebmijn beide zoons 1 jaar bv gegeven en ik kan niet wachten tot er weer een kleintje aan mijn borst drinkt. het gevoel wat ik erbij heb, is heerlijk, een beetje een met elkaar, iets waar niemand tussen kan komen..

mijn raad is om het gewoon eerst te doen, en als je het niet meer ziet zitten, ermee te stoppen. simpele raad, maar logisch. en stel dat je met 10 weken nog helemaal niet wil stoppen dan zul je het ook niet erg vinden om te kolven.

succes!

Haha ja die workshop. Nou het is echt een klets anderhalf uurtje hoor. Wordt veel uitgelegd over hoe aanleggen en de grootste ergenissen op te sporen en proberen te voorkomen.
Bijvoorbeeld Kloven, Spruw, Borstontsteking etc. Heb je ff een idee wat er allemaal kan komen en wat er aan te doen is om het te voorkomen of te genezen zodat je door kan gaan.
Ben nog steeds van plan om borstvoeding te proberen. Zie wel hoever ik kom.
Wat ze daar wel zeggen is dat het vooral leuk moet blijven.

Nou eerst maar weer de groetjes
Mirjam

Terug
Bovenaan