Wie ervaring met provocatietest koemelkallergie in ziekenhuis?

A

Anoniem

Guest
En dan van de val over naar iets heel anders.....

Mette heeft koemelkallergie en zit nog steeds aan de Soja. Omdat ze bijna 16 maanden is wordt het tijd om te checken of ze er overheen gegroeid is. Het ziekenhuis wil haar daarom 2 x een dag opnemen. Op de ene dag krijgt ze koemelkrijk voedsel en op de andere dag koemelkvrij voedsel zodat ze de reactie kunnen zien.

Nu hebben wij niet zo'n goed gevoel over die test. Ik bedoel het is geen levensbedreigende kwestie dus waarom zo'n kind 2 dagen terroriseren in een ziekenhuis? Als ze daar moet slapen ipv in haar eigen bed 's middags en ze wordt gedwongen tot het eten/drinken van bepaalde zaken gaat ze zowiezo krijsen dus hoe meten ze de reactie dan? Ons gevoel is dat we het thuis eens langzaamaan op moeten bouwen met koemelkrijke zaken en dan kijken hoe het gaat. We geven haar nu 1 x per dag een boterham met smeerkaas en normale boter. Het resultaat is veel pijnlijke scheten, uitslag, en onrustig in de nachten. Wij denken dat dit door de smeerkaas en kaas komt. We houden het wel even vol want het kan ook even wennen zijn aangezien haar darmen dit maanden niet hebben gehad en pas als het goed gaat breiden we het uit Echter het ziekenhuis wil het dus met die 2 dagen opname doen. Ik heb gebeld om info om te vragen wat ze dan zoal doen op zo'n dag maar daar kreeg ik niet een duidelijk antwoord op. De telefoniste wist me wel te vertellen dat ze haar eigen kind ook gewoon zelf had overgewend.

Wie heeft er ervaring met deze test?

gr.Ing

Hoi,

Ik heb geen ervaring met deze test maar ik heb toevallig gisteren een programma gezien op RTL 4. Was aan het eind van de ochtend volgens mij het streekziekenhuis waarbij zo zo'n test deden bij nog een klein kindje. Volgens mij wel wat jonger als onze kindjes zijn. Daar kreeg dat jongetje elke keer een beetje te drinken en dan elke keer wat meer als de keer ervoor. Dit dan twee dagen waarbij hij dan de ene dag met koemelk en de andere dag zonder koemelk kreeg. Door dan zijn reactie en het eventuele spugen bij te houden kon de dietiste dan zien of hij een koemelkallergie had.

Misschien kan je het programma terugkijken op uitzending gemist. Ik weet niet zeker meer of het het streekziekenhuis was of iets ervoor of erna maar het was gisteren aan het eind van de ochtend op televisie.

Groetjes
Inge

Hoi Inge,

Mijn zus heeft coeliakie. Dat is een volledige glutenintolerantie. Zij heeft dus best een streng dieet, maar ze is er inmiddels zo aan gewend, dat ze er helemaal geen problemen mee heeft.
Bij haar zijn vroeger ook testen gedaan om te kijken of ze 'er over heen' was gegroeid. Dan werd ze dus ook opgenomen in het ziekenhuis. Ze was toen wel iets ouder dan Mette nu is, maar mijn zus heeft er vreselijke herinneringen aan. Het feit dat ze 'gedwongen' dingen moest eten die ze niet mocht (dat werd er vanaf het begin echt in gehamerd) vond ze echt afschuwelijk.

Moeilijke beslissing hoor, maar ik zou het niet doen. Met haar dieet aanpassingen gaat het toch goed met haar? Waarom zou je dat nu dan zo drastisch veranderen. Zoals jullie het nu doen (een klein beetje zuivel op een dag) vind ik veel verantwoorder. Als je na een paar weken nog steeds het idee hebt dat ze last heeft van die kleine hoeveelheid, dan zou ik gewoon weer over gaan op soja. Het is tegenwoordig toch ook heel goed verkrijgbaar allemaal.

Geloof me, ik denk echt niet licht over een dieet, want ik weet uit ervaring (van mijn zus) dat het best lastig is vaak. Maar je zult zien dat je er steeds beter je weg in vindt. Ik weet precies waar gluten in zitten. Als we iets nieuws proberen dan lezen we altijd de verpakking goed. Steeds vaker staat het goed aangegeven wat er in zit. Ook met uiteten zijn we er aardig aan gewend geraakt.

Succes met het nemen van jullie beslissing.

Groetjes, Karin

Bedankt voor de tips! Dat programma ga ik zeker terugkijken. Ik hoorde ook al iets over kindjes die het via een sonde krijgen toegevoegd. Ik moet er niet aan denken.

Enne inderdaad...er is genoeg Soja te krijgen en er valt prima mee te leven. Voorlopig blijven we bij ons opbouwdieetje en als ze niet met een week of 2 stabilliseert met de klachten die ze nu heeft met 1 boterhammetje smeerkaas dan stoppen we er weer mee want dan is ze er gewoon nog niet overheen gegroeid. Valt goed mee te leven vinden wij en we willen niet dat ze nare herinneringen overhoudt die niet echt nodig zijn.

lfs ing

Hoi Inge,

Ik zou dat nooit laten doen in het ziekenhuis. Onze kinderarts drong er ook erg op aan voor Levi maar toen gaf ik nog gewoon borstvoeding en zat ik zelfop een dieet. Ze wilde maar dat ik na 6 maanden zou stoppen om levi dan op te nemen voor zo'n provocatietest, nou echt nooit van mijn leven.

Wij doen het hier net als dat jij dat doet alleen krijgt levi nog nutramigen, die we erg sterk verdunnen  omdat hij zijn forlax anders niet goed binnen krijgt. De smeerkaas en boter gaan hier qua darmklachten wel goed alleen krijgt hij er wel eczeem van. We proberen ook liever zelf of hij ergens tegen kan en gaat het niet dan wachten we weer een tijdje en proberen het dan opnieuw.

Ze moeten natuurlijkook wel aan de smaak wennen want dat kennen ze gewoon niet. Levi moet helemaalniets van gewone melk weten, hij spuugt het uit en gooit zijn beker weg. Nou ja dan niet hoor maar wij doen het gewoon rustig aan en zien wel hoe het gaat lopen.

Succes

chimene

Hoi Ing,

Geen ervaring hier, maar ik zou gewoon zelf proberen wat meer te geven en als het niet goed gaat gewoon alleen soja geven.
En ik weet van mijn neefje die in het ziekenhuis is geweest voor zijn schisis operatie met 4 maanden dat hij heel lang last heeft gehad met slecht slapen.
Nu is Mette wel ouder, maar je kan haar nog niet uitleggen wat er aan de hand is. Dus ik zou het niet doen, tis niet echt nodig.

groetjes Maris

hallo!

lijkt me echt helemaal niks! sorry om het zo te zeggen maar je haalt haar helemaal uit haar ritme waardoor ze inderdaad vast al helemaal niet te spreken is en slecht slaapt laat staan dat ze ook nog dingen echt moet eten/drinken. Zul je zien dat ze dat dan helemaal niet wil...
Ik zou het ook gewoon zelf langzaam proberen. Sterkte ermee in elk geval!

Groetjes

Hoi
hier geen ervaring met de provocatietest
maar wel met een kindje met koemelkallergie.
Mijn zoontje (juni 2007) heeft ook koemelkallergie gehad.
Hij is onder behandeling geweest van een elektro-accupunturist en was er binnen een jaar helemaal van af! Zonder vervelende testen.
Misschien een idee om het in die richting te gaan proberen? Ik ben zo blij dat wij direct naar de elektro-accupunturist zijn gegaan. Het heeft ons heel veel tijd en ellende bespaart.
Je moet er vertrouwen in hebben, maar het is wat mij betreft echt de moeite waard.
Succes in elk geval.

Terug
Bovenaan