wie geeft of gaat BV geven?

hallo luitjes,

Ik ben morgen 20 wk zwanger... en mijn man en ik hebben al behoorlijk
wat knopen doorgehakt! Ten eerste ga ik katoenen luiers gebruiken, en
ten 2de wil ik borstvoeding geven!
Ukkie in the tummie is ons 1ste... en hele wereld gaat open!
Maar hoe bevalt het geven van borstvoeding jullie, of hoe sta je er tegenover?

Ben benieuwd!!!

Groetjes
Hanna
morgn 20wk

Hoi Hanna,

Ik ben Sisi, hang normaal rond op het oktober-forum, ben zwanger van
een tweeling en heb een dochter van 2 jaar rondhuppelen. Mijn dochter
heeft na haar geboorte 6 maanden volledig borstvoeding gehad en tot 9
maanden in combi met flesvoeding. Ik vond de borstvoedingsperiode heel
bijzonder. Vooral hoe tevreden ze altijd keek als ze lekker lag te
drinken.

Ik vond het ook een fijn idee dat ze zo nog een hele tijd heeft kunnen
mee-profiteren van mijn imuun-systeem. Toen ze met 4 maanden naar de
créche ging (en ik weer aan het werk met mijn kolf-apparaat onder mijn
arm), werd ze bijna nooit ziek. Op het werk kolven was wel moeilijker.
Minder ontspannen, waardoor de melkproductie afnam en zo kwam het dat
ik besloot langzaam af te bouwen.

Ik kijk met een heel tevreden gevoel terug naar die periode, al moet ik
ook zeggen dat het soms even doorbijten is. Je kunt de zorg voor de
kleine niet zomaar even een middagje aan iemand anders overlaten, want
dan zal je toch moeten kolven. Dat is soms wel lastig, maar ik vond het
dat zeker waard!

De tweeling op komst zal ik ook proberen zelf te voeden. Ik ben heel
benieuwd of het gaat lukken, want dan heb ik ook dubbel zoveel melk
nodig... Ik doe wat ik kan! En ik verheug me er nu al op de kleintjes
voor de eerste keer aan te leggen...

Ik wens je succes verder met je zwangerschap. Geniet er lekker van en succes straks met het geven van borstvoeding!!

Liefs, Sisi,

36w4d.

Hoi,

Ik ben nu zwanger van mijn vijfde kindje, en ga ook zeker weer borstvoeding geven. Mijn andere kinderen hebben allemaal lang borstvoeding gehad. Dus deze keer ga ik er ook weer voor. Het is tenslotte de meest natuurlijke voeding voor je baby. En ik vind het de makkelijkste manier van voeden.
Het is wel handig om je goed voor te bereiden, door b.v. een voorlichtingsavond te bezoeken of er veel over te lezen, zodat je sommige probleempjes voor kan zijn en je weet hoe je de borstvoedingsperiode tot een sucses kan maken.

Ik wens je veel sucses met het borstvoeden.

groetjes, Bianca

Hoi,

Ik ben ook zwanger van de tweede, en heb de eerste lang borstvoeding gegeven. Het beviel me erg goed, en ik vond het inderdaad heerlijk om hem zo bij me te hebben. Ik ga het bij de tweede dus ook zeker weer doen.
Maar ik wil wel een paar kanttekeningen maken. Het verhaal over niet ziek zijn is wel waar, en een heel goede reden, maar het gaat niet altijd op. Je kunt pech hebben; mijn vriendin heeft bijna net zo lang borstvoeding aan haar zoontje gegeven, maar hij is wel vaak ziek geweest... Het gaat natuurlijk om gemiddelden, je kunt ook met borstvoeding een kind hebben wat vaak ziek is!
Daarnaast viel het me in het begin wel zwaar. De eerste paar dagen kwam het moeizaam op gang, en niet elke baby heeft meteen de bedoeling door! In het begin is dat vaak ook niet zo erg, want de kleine heeft nog wel een vetvoorraad, maar ik werd er zelf wel verdrietig en erg onzeker  van. Zoals een overbuurvrouw zei (waar ik ook een cursusje heb gevolgd van te voren >> aanrader om te doen): borstvoeding en de problemen erbij zijn het best bewaarde geheim! Echt, zo voelde het wel een beetje. Iedereen komt van te voren met spannende, moeizame bevallingsverhalen, maar je hoort niemand over de problemen bij het voeden. Pas als het moeizaam gaat hoor je overal van 'oh ja, dat had .... ook'
Ik had het van te voren heel duidelijk voor mezelf: ik wil echt proberen borstvoeding te geven! Ik denk dat dat al heel veel scheelt, want in het begin krijg je veel verschillende meningen en (goedbedoelde) adviezen.  Ik had het ook heel duidelijk met de kraamhulp afgesproken, dit is voor mij het belangrijkste om in de kraamtijd te leren. Zij heeft me dus goed geholpen met aanleggen en meekijken. Als je het echt wilt, en het zou moeizaam gaan, kun je ook de hulp inroepen van een lactatiedeskundige, misschien slim om van te voren op te zoeken hoe je in contact kunt komen.

Nogmaals, ik wil je zeker niet bang maken! Het is echt heerlijk als het lukt! Juist daarom deze adviezen, zodat je er voor kunt gaan!

Heel veel plezier met je kleintje en de borstvoeding!

Irene

Hallo,

Ik ben 21 september bevallen van een mooie zoon.
In het ziekenhuis vond ik de begeleiden van de borstvoeding niet goed. Hadden of namen te weinig tijd.
Ik had erg veel moeite met aanleggen en vond het erg pijnlijk.
Gelukkig had ik een goede kraamhulp en zij heeft me door de periode heengesleept.
Na 3 dagen klungelen was daar de eerste melk. Ik heb gehuild van geluk! Ik was zo bang dat mijn mannetje wat tekort kwam!!!
Hij is nu in 4 dagen tijd 240 gram aangekomen!!!!!!
Ik ben zooooooo blij dat ik het vol heb gehouden. Het is prachtig!!! Het aanleggen gaat soms nog wat moeilijk maar dat komt omdat mijn linkertepel te klein is.
Maar ik ga door!
Dus geef het aub de tijd. Het is zo'n mooie ervaring.
En (het is maar een bijkomstigheid) ik las in een boek dat als je borstvoeding geeft je enorm bespaard op de centjes. Er stond dat het in 3 maanden wel € 500 is. Is het niet de moeite!!!!

Groetjes en heeeeel veeel succes!
Jojo37

ik heb tot 5,5 maand bv gegeven, de eerste 3,5 maand vrijwel volledig, alleen af en toe als laatste voeding een flesje omdat onze dochter daar beter op sliep 's nachts. Toen ik weer ging werken heb ik nog 2 maanden de ochtend- en een avondvoeding gedaan.
Het is me enorm goed bevallen! Ik was bang dat het niet zou lukken omdat ik extreem ingetrokken tepels heb, alleen maar tepelhof, dus waar zou die kleine aan moeten zuigen? dacht ik van te voren.
De 2e dag hapte ze toe en vanaf dat moment ging het prima, zonder hulpmiddelen. De eerste dag heb ik gekolfd om de voeding op gang te brengen, en later 2 daagjes gekolfd omdat ik een tepelkloof kreeg bij mjin ene borst. Verder geen enkel probleem gehad, voeden ging goed en was heel gezellig, (en kan ook troost bieden als ze een lastig dagje hebben, groot voordeel!), ik mis het soms nog wel eens.
Nu geef ik sinds een maand volledige flesvoeding en dat heeft ook voordelen, omdat je wat mobieler bent, ik wilde namelijk liever geen bv in het openbaar geven en nu kan ik dus gewoon de hele dag weg zonder eerst een fles te hoeven kolven. Bovendien kan je de voeding aan een ander overlaten, dat is stiekem ook wel eens lekker.
Ik zou dus zeggen: als je het wil doen, lekker doen, en geniet ervan! Lukt het niet om wat voor reden dan ook (dat gebeurt overigens zelden) geef dan gewoon de fles, is helemaal niets mis mee.

Overigens nog even over dat kostenbesparen: 500 euro per 3 maanden is wel erg veel! Ik gebruik sinds ik volledig flesvoeding geef ongeveer 6 pakken per maand, is ongeveer 75 euro per maand dus 225 in 3 maanden. En met borstvoeding moet je een kolf hebben, voedingsbeha's, zoogkompressen... zoveel scheelt het dus niet.

groetjes, Ellen

Hallo,

Ik ben 5 juli bevallen van een prachtige zoon! En had ook besloten om borstvoeding te geven. Ik had het helemaal geidealiseerd. De eerste keer aanleggen ging goed, maar daarna ging het een stuk minder. Hjerre kon mijn tepel gewoon niet te pakken krijgen. Na twee dagen moest ik eigenlijk al over gaan op flesvoeding, maar ik zette door en begon met tepelhoedjes. Mijn tepels bleken te klein om te pakken. Met die tepelhoedjes ging het de eerste week geweldig! Mijn melk schoot toe, alleen in de tweede week bleek dat ik niet genoeg melk had voor mijn kleine mannetje. Ik kon hem wel blijven voeden om het half uur en dat was nauwelijks vol te houden voor mij en mijn krijsende lieve baby. Toen heb ik in overleg met de vk ook een flesje gegeven. Elke avond voor het slapen krijgt Hjerre een flesje van papa en de rest van de dag bv. Langzaamaan ging het voeden steeds beter en ik had al bijna opgegeven toen mijn melk ineens wel genoeg was voor mijn mannetje. Ik was toen al vier weken bezig met bv en 1 flesje per dag.
Sinds toen gaat het borstvoeden wel goed. Ik geef vier keer per dag 40 minuten borstvoeding en voor het slapen krijgt Hjerre nog steeds een flesje van zijn papa. Dit is een heerlijk moment voor vader en zoon. Kolven is voor mij een ander probleem. Ik heb het een aantal weken geprobeerd met verschillende kolven, maar ik krijg er bijna niets uit. 50 cc na een uur kolven aan beide borsten was al veel. Een paar keer heb ik ook tegen een onsteking aangezeten en op het laatst ben ik doodziek geweest van een enorme borstontsteking. Het kolven doe ik dus niet meer....
Gelukkig hoef ik niet te werken en kan ik Hjerre gewoon blijven voeden, maar jammer is het wel

Ook ik wil je niet bang maken want ik ben het met je eens dat bv het beste en het intiemste is voor je kindje. Het is een prachtig gezicht om je kleintje te zien drinken en het geeft je echt een mama gevoel. Tegenwoordig begint hij al te stralen wanneer hij een borst ziet hihih....
Ik wens je veel succes met je keuze!

Hanneke

Hoi,

ik durf bijna niet meer te reageren als 'afhaker', maar ik ben zwanger van de 2e en ik ga zoals het nu lijkt geen bv geven. Ik vind dat het lichamelijk en geestelijk érg veel van je vergt en ik wil deze keer vooral genieten. Bij de eerste heb ik het 8 dagen volgehouden, toen kreeg ik tepelkloven. Gelukkig was een vriendin bij mij, we hebben toen een flesje kv gemaakt en hij sliep voor het eerst heerlijk!! Dat gaf mij pas een goed gevoel.
Dus eigenlijk ben ik er al uit....

Groetjes Gieneke

Terug
Bovenaan