Wie geeft ook BV? Voedingschema??

Hi,

De meeste bv moeders zitten vaak op www.borstvoedingsforum.nl  daar kan je ook je vragen neerleggen....

Wat voor 's nachts wel eens zou kunnen helpen, is om eerst de grootste druk van je borsten af te halen.... Vooral als je slaapt maken je borsten veel melk aan, dat resulteert natuurlijk ook in een waar spuitfestijn!  De grootste druk weghalen,  kan op verschillende manieren, wegmasseren, je zoon aanleggen en als TSR komt, even loskoppelen en voormelk weg laten spuiten (in een handdoek bijvoorbeeld) totdat de druk er af is en het druppelsgewijs uit je tepel komt, daarna kan je weer gewoon aanleggen.... Je andere borst loopt ook gelijk leeg (ik maakte uit je verhaal op dat bij je tweede borst hij maar een keer hoefde te boeren, bij je eerste borst moesten er meer boertjes uit...) Vooral bij sterke TSR en dus veel voormelk komt er erg veel lucht in zijn maagje.... En, goed spuitende voormelk wil ook nog wel eens wat krampjes geven omdat voormelk goed laxeert.... De vettere achtermelk is wat vriendelijker voor de darmpjes.
Wel fijn dat je zoon maar één voeding (meestal) nodig heeft 's nachts... krijg je tenminste nog een beetje nachtrust!
Overdag maakte ik mijn dochter nog wel eens wakker voor een voeding, juist omdat zij dag en nacht nog wel eens omdraaide.... Als ze overdag goed drinkt, heeft ze 's nachts minder behoefte... als ze overdag weinig drinkt, haalt ze de schade 's nachts weer in... Nu is ze 3,5 maand en als ze overdag veel slaapt, laat ik haar 's avonds clusteren (bijna hele avond aan de borst, eerst de een dan de ander en dan weer de een....) zo kan ze een voorraadje opbouwen voor de nacht.
Als ik vermoed dat ik veel voormelk heb (als ze dus erg weinig gedronken heeft in de periode ervoor), wissel ik niet met de borsten maar hou ik haar  in een tijdsspanne van drie uur voornamelijk aan de "lege" borst zodat ze juist meer achtermelk krijgt. Als ik me goed ontspan, komt er vaak na de eerste TSR nog wel een tweede en soms een derde TSR en krijgt ze dus een behoorlijke hoeveelheid achtermelk binnen.....

Hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen uitleggen.... Misschien zie ik je ook nog wel een keer op het borstvoedingsforum!

Groetjes Nynke
 
Ik gaf eigenlijk niet echt borstvoeding op verzoek. Had ook gewoon een schema, net zoals bij de fles. Alleen, zoals ik al zei, sliep ie een keer door dan liet ik dat gewoon zo.
Het is tegenwoordig inderdaad 'op verzoek'. Ik vond dat niet prettig. Wil niet zeggen dat ik me strak aan een schema hield...doe je met de fles ook niet.
Het grappige vind ik dat vroeger ze de borst echt via een schema gaven, dat ging toen ook goed. Dus eigenlijk kan dat ook wel. En eigenlijk geven baby's als je ze daar dus aan gewend hebt zelf hun schema zo aan, dat er dus echte regelmaat in zit. Je kunt het dus wel een beetje sturen in het begin.
 
Terug
Bovenaan